Annons

En otjänst att inte ge barn veckopeng

Att lära sig hushålla med pengar är inte en självklarhet för alla barn. Ungefär hälften, 48 procent, av alla barn får inte veckopeng regelbundet enligt en undersökning som Länsförsäkringar gjort. 

En majoritet av de svarande föräldrarna i undersökningen uppger att de ger pengar till sitt barn när det behövs istället. 64 av de tillfrågade papporna respektive 57 procent av mammorna uppger att de ger barnet pengar vid behov. Enligt Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, menar att det är att göra barnet en otjänst. Genom att tidigt ge barnet pengar att hushålla med skapas bättre förutsättningar för framtiden.

”Genom att ha hand om egna pengar lär man sig prioritera, att spara och att förstå pengars värde. Lär man barnet tidigt att hushålla med pengar skapas bättre förutsättningar när man flyttar hemifrån. Man lär sig spara och att handla sen”, säger Elisabeth Hedmark.

Hela 86 procent av de svarande papporna och 85 procent av mammorna, uppger att barnen inte behöver egna pengar som anledning att inte ge barnet pengar regelbundet.

”När pengarna är slut kan man inte bara få påfyllt”, säger Elisabeth Hedmark som tillägger att lära barnen att spara och handskas med pengar är väldigt viktigt. Redan från 5-7-års ålder bör man ge barnen en liten summa, som man kanske fyller på oftare, för att sedan när barnet är moget övergå till månadspeng som kräver mer ansvar.

Philip Haglund är vd och grundare av företaget Veckopengen, som skapat en app som hjälper både föräldrar och barn att hålla koll på barnets veckopeng. Enligt honom är det ”chockerande dåligt” att hela 48 procent av föräldrarna inte ger barnen pengar regelbundet.

"Vi har sett den här trenden de senaste åren. Det beror mycket på att föräldrar inte längre har kontanter på sig. Även om man kanske kommer överens om att det är bra att ge barnet egna pengar, så får barnet inte den där 20-lappen på lördagen som det var förut” säger han.

Enligt Philip Haglund handlar det också om att den digitala hanteringen av pengar inte inkluderat barnens veckopeng på ett bra sätt ännu.

”Föräldrar vill hjälpa sina barn att få ett sunt förhållande till pengar, men man har väldigt få tjänster att vända sig till idag just när det kommer till barnens veckopeng”.

https://infogr.am/e95bb8a3-31ec-43ee-bfee-aed93b9a581b

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från CrunchfishAnnons

Cash is dead, long live cash!

I Sverige är kontanterna på väg att försvinna helt. Då försvinner marknadens bästa betalmedel eftersom kontanter är det enda som alltid fungerar och aldrig äventyrar din personliga integritet. Kanske är de historia inom bara tre år och då är det bråttom att ta fram ett digitalt alternativ som har samma fina egenskaper som kontanter. 

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle må ha sina fördelar, men inom en snar framtid kommer vi att sakna ett betalningsmedel som alltid fungerar. Driftsstopp och längre störningar på nätet riskerar att lamslå hela Sverige. Riksbanken överväger att möta utmaningen med en digital e-krona och det har diskuterats i tre webinarier modererade av Crunchfishs VD. Om e-kronan ska kunna erbjuda samma egenskaper som dagens kontanter krävs ett radikalt nytänk och även ny teknik. Crunchfish har utvecklat en lösning för digitala kontanter som gör att betalningen garanterat fungerar friktionsfritt utan att tumma på integriteten.

– När det gäller säkerhet använder vi samma beprövade teknologi som vid tokeniserade kortbetalningar med digital signering från ett säkert utrymme i mobilen. I Sverige kan digitala kontanter integreras med mobila plånböcker som Swish och även direkt i korträlsen. Vi för nu också partnersamtal med flera internationella bolag om digitala kontanter, förklarar Crunchfishs VD Joachim Samuelsson som är serieentreprenör och teknikpionjär med över tjugo patent och patentansökningar inom digital betalning och närhetsbaserad interaktion.

Personlig integritet vid betalningar

Digitala kontanter kompletterar alla typer av betaltjänster och tillåter betalaren att vara både privat och anonym. Betalningen är alltid friktionsfri och avvecklas antingen slutgiltigt vid betalningsögonblicket till en mobil plånbok eller till ett bankkonto om mottagaren så önskar. 

– I Tyskland är kontanter fortfarande det vanligaste betalmedlet, medan i Sverige används kontanter bara i 9% av butiksbetalningarna. Den främsta anledningen till att tyskarna håller fast vid kontanterna är oviljan mot digital spårbarhet. Med digitala kontanter är det möjligt att hitta en önskvärd balans mellan personlig integritet och motverkan mot penningtvätt. Banken måste inte se alla betalningar bara för att de är digitala. Vi löser det. 

Om krisen kommer

Digitala kontanter gör betalmarknaden robust. Utan tillgång till nätet klarar vi oss bara i några få dagar tills likviditeten är slut i marknaden. Då kan vi inte längre betala för varor och tjänster. Även om det inte är vanligt förekommande har pandemin lärt oss att staten måste planera för och värna om grundläggande samhällsfunktioner. Att hoppas att folk kommer ha kontanter i madrassen kommer inte fungera när alla rutiner för kontanthantering har försvunnit. 

– Vår vision är att vi kommer att fortsätta betala med kontanter, fast i digital form. Digitala kontanter överförs friktionsfritt och omedelbart eftersom de är oberoende av allt som kan strula online. Endast om man behöver tillgång till mer pengar än vad som finns i den mobila plånboken behöver man koppla upp sig. Digitala kontanter kan emellertid också distribueras säkert med vanlig post och scannas in i mobilen om telenätet ligger nere. Det är en nödvändig egenskap vid kris under en längre tid, avslutar Joachim.

Om Crunchfish

Crunchfish är ett IT-bolag från Malmö som utvecklat patentsökta lösningar för digitala kontanter som både kan integreras direkt med rälsen eller i en mobil plånbok. Lösningarna är globalt skalbara och gör betalningar robusta eftersom riskerna med störning och driftstopp helt elimineras. Crunchfish är internationellt verksamt och är noterade på Nasdaq First North Growth Market sedan 2016. 

 

Mer från Crunchfish

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Crunchfish och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?