En elektrifieringsvåg väntar USA med Biden vid ratten

Med Joe Biden som USA:s president väntar ett teknologiskt skifte utan motsvarighet det amerikanska transportsystemet. Storsatsningar på elektrifiering, laddinfrastruktur, kollektivtrafik och nya smarta teknologier ska bana vägen för ett klimatneutralt USA 2050. Di har listat åtgärderna som utlovats.

USA:s nya president Joe Biden
USA:s nya president Joe BidenFoto:Evan Vucci
Foto:Daniel Vasta

Under sin tid i Vita huset hann Donald Trump föra in USA på en helt annan väg än den som Barack Obama och Joe Biden tidigare styrt in landet på.  Över 100 av de miljöbestämmelser som de tillsammans infört drog Trump tillbaka eller försvagade. 

Bidens första vecka som president handlade därför mycket om ställa tillbaka kursen. Bland de första exekutiva beslut Biden skrev på var att med omedelbar verkan åter ansluta landet till Parisavtalet och WHO, stoppa murbygget mot Mexiko och återkalla licensen för oljeledningen Keystone XL. För att nämna några.

Den första vågen av exekutiva ordrar blir också kännbar för USA:s biltillverkare. Under Obama-administrationen togs beslut om att de skulle tvingas öka bränsleeffektivitet på sina flottor med 5 procent årligen mellan 2021 och 2026, vilket i princip bara är görbart genom att öka andelen elbilar och hybrider. Trump-administrationen sänkte dock detta krav till 1,5 procent årligen i mars 2020. Men nu är det alltså de gamla reglerna som gäller igen.

I Bidens plan för transportssektorn finns en rad stora satsningar som syftar till att föra in USA på den inslagna vägen som många andra länder och bilföretag redan befinner sig på:

Återköpsprogram för äldre bilar
Den federala skattelättnaden för elektriska fordon som gett konsumenterna upp till nästan 65.000 kronor i skattelättnader för att köpa en ny elbil har varit hotad under Donald Trumps presidentskap. Men den kommer definitivt att kvarstå under Joe Biden, spår experter. 

Biden kommer dessutom att införa direkta rabatter till konsumenter som byter ut sin fossilbil mot en eldriven bil. Detta kommer förmodligen ske via ett återköpsprogram. Man siktar på att byta ut 63 miljoner fossildrivna bilar mot elbilar de närmsta 10 åren. Konsumenter skulle få minst 3.000 dollar för sin gamla bil. 

Biden kommer att arbeta för att avlägsna dagens största hinder för deras (elbilarnas reds anm) användning, minska oron över kostnader, räckvidd och tillgång till laddstationer. Som president kommer han att återställa hela skattelättnaden för elfordon i syfte att uppmuntra amerikanska familjer att köpa elbilar för personligt bruk - och för att stimulera amerikanska företag gå över till elfordon, står det skrivet på Biden-kampanjens hemsida.

Förnyad skattereduktion för elbilsproducenter
Biltillverkare som General Motors och Tesla kommer sannolikt få förnyad skattereduktion för att sälja elbilar. Båda har nyligen slagit i taket vilket innebär att de inte fått skattelättnader efter 200.000 sålda bilar. Taket gäller också de amerikanska konsumenterna.

Inköp av el-fordon till myndigheter

På en presskonferens tidigare i veckan meddelade Biden att han kommer att utfärda en exekutiv order inom kort om att hela den federala fordonsflottan ska bytas ut mot elfordon. Sammanlagt rör det sig om 645.000 fordon. Förhoppningen är att detta ska uppmuntra amerikanska företag att också gå över till eldrivna fordon. I samma plan ingår också att konvertera en halv miljon skolbussar till eldrift före 2030. 

En halv miljon nya laddstolpar
En av de stora pusselbitarna för att få fart på elektrifieringen är utbyggnaden av landets laddningsinfrastruktur. Biden-administrationen har under sin kampanj utlovat 500.000 laddstationer för elfordon. Infrastrukturen ska göra det möjligt för alla amerikaner att resa vart som helst i USA med ett elfordon utan att riskera att bli stående utan el, skriver Biden-administrationen på sin kampanjsida. 

Hittills har infrastrukturutbyggnaden drivits av investeringar från företag, ibland understödda av biltillverkarna själva. Nu har elbilarna en tydlig vän i Biden-administrationen, vilket är avgörande för att både amerikanska biltillverkare och konsumenter på allvar ska våga satsa fullt ut på elbilar. 

USA:s transport- och energidepartement kommer att få i uppdrag att koordinera flera pilotprojekt, till exempel att testa nya sorters motorvägar där fordon kan laddas medan de kör. Departementen kommer att förse städer och counties som vill driva pilotprojekt inom exempelvis laddningsinfrastruktur med ekonomiskt stöd. 

Storsatsning på ny grön teknik
I Bidens ”Build Back Better”-plan investeras 400 miljarder dollar på forskning, utveckling och nya teknologier. Här nämns allt från elektriska fordon till lättviktsmaterial, 5G och Ai.  

5 miljarder dollar kommer dessutom att vikas för utveckling av batteriteknik och energiförvaring vilket ska leda till att öka räckvidden för elfordon och få ner priserna på desamma.

1 miljon nya jobb inom bilindustrin
Biden har gått ut med löftet att skapa 1 miljon nya jobb i den amerikanska bilindustrin. Då innefattas allt från underleverantörer till byggandet av infrastruktur för elbilsladdning. Biden vill också säkerställa att dessa jobb är välavlönade kvalitetsjobb genom att låta USA:s arbetsdepartement och fackrörelsen lägga fram en plan hur dessa jobb bör se ut. 

Kollektivtrafiken måste bli bättre
De flesta amerikaner har inte tillgång till kollektivtrafik. Därför är många beroende av bilen, skriver Biden på sin kampanjsida. Bidens plan är att förse varje amerikansk stad med fler än 100.000 invånare med kollektivtrafik med nollutsläpp. Det kan handla om allt från lätta tågnät till att förbättra befintliga transit- och busslinjer, men det kan också handla om att bygga bättre framkomlighet för exempelvis fotgängare och cyklister. Administrationen ska också säkra att nybyggda bostadsområden får medel för att bygga en hållbar kollektivtrafik från start. 

Smartare städer
Medborgare kommer att gynnas om städer kan anpassa sig till nya tekniker och tjänster, menar Biden-administrationen. I strategin för att komma framåt här nämns bland annat bildelning, ride-hailing, el-scootrar men också självkörande fordon. Vikten av att knyta samman kollektivtrafiken med attraktiva ”last mile”-lösningar betonas i strategin.  Som president kommer Biden också att bygga vidare på transportdepartementets ”Smart City Challenge” genom att lansera ett nytt årligt konkurrensbidragsprogram på 1 miljard dollar för att hjälpa städer att testa nya tekniker och strategier som sedan kan fungera som modeller för landet. 

”Den andra järnvägsrevolutionen”
Bien har höga ambitioner vad gäller den spårbundna trafiken. Planen är att USA ska få det renaste, säkraste och snabbaste tågsystemet i världen – för både passagerare och gods – och knyta samman mindre orter med storstäder. Detta mål ska uppnås genom federala bidrags- och låneprogram. Biden-administrationen kommer också att samarbeta med Amtrak och andra privata tågoperatörer för att utöka elektrifieringen av tåget.

Renare flyg och sjöfart
Som en del av Bidens plan att investera 400 miljarder dollar på forskning och innovation kommer hans administration att utveckla ett federalt forskningsprogram som fokuserar på att ytterligare minska kostnaderna för biodrivmedel och öka deras energitäthet samt utveckla effektivare motorer som kan driva lastbilar, flygplan och fartyg på resan mot nollutsläpp 2050. Dessutom kommer administrationen att arbeta med International Civil Aviation Organization och International Maritime Organisation för att dela dessa tekniker med andra nationer.


Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?