1515
Annons

En av fem svenskar vill att staten tar ansvaret vid arbetslöshet

En av fem svenskar anser att de själva har ett begränsat ansvar för sin ekonomiska situation vid arbetslöshet eller sjukdom. Det visar en färsk undersökning som försäkringsbolaget Bliwa beställt från Sifo. 

Foto:TT

Av de personer som anser att de endast har ett begränsat ansvar för sin ekonomiska situation vid arbetslöshet eller sjukdom tycker att det största ansvaret ligger hos staten.

Syftet med undersökningen var att ta reda på hur den arbetsföra befolkningen mellan 20 och 70 år ser på sin trygghet. Totalt har 1.500 personer deltagit.

Resultatet visar att svenskar har olika uppfattning om vem som ansvarar för den egna ekonomin vid sjukdom eller arbetslöshet. Knappt 50 procent av de tillfrågade uppgav att de själva har ansvaret för sin egen ekonomi, medan en fjärdedel tycker att ansvaret är litet eller begränsat, och att ansvaret istället faller på staten.

Gruppen som hävdar att ansvaret främst ligger hos staten är överlag sämre försäkrade än andra grupper och personerna upplever även att man har dålig koll på i vilka situationer de försäkringar man har ger ett skydd, framgår det i pressmeddelandet.

”Samtidigt som a-kassan är relativt låg och sjukförsäkringen urholkas lever många kvar med en tro på att staten tar hand om den som hamnar i en svår ekonomisk situation. Så är det inte i dag. Här har hela samhället ett stort gemensamt ansvar att utbilda och informera”, skriver analyschefen Peter Nylund på Bliwa, i pressmeddelandet.

Ökat tryck på livräddningskurser efter corona

Att tvingas till nya arbetssätt under pandemin blev en lyckträff för Techmedico som säljer hjärtstartare och utbildar företag i hjärt- och lungräddning. Grundaren Jessica Holmström har orderboken full, men halvledarbristen utgör fortfarande något av en utmaning. 

Techmedico har stärkts i spåren av pandemin, men en del utmaningar finns fortfarande kvar.
Techmedico har stärkts i spåren av pandemin, men en del utmaningar finns fortfarande kvar.

”Jag trodde aldrig att jag skulle vara tacksam över effekterna av pandemin, men tack vare den mår Techmedico bättre. Utbildningarna har vässats och kunderna har blivit fler. Vi har hittat nya vägar för samarbeten”, säger bolagets grundare Jessica Holmström. 

Företaget är en distributör av hjärtstartare och bedriver utbildningsinsatser inom hjärt- och lungräddning. I sortimentet ingår även produkter för brandskydd och andra sjukvårdsartiklar. 

När Di besökte Techmedico i början av 2021 berättade Jessica Holmström om hur mängder med utbildningar ställdes in under pandemin. Samtidigt ökade efterfrågan på munskydd och handsprit och utbildningarna fick ta nya, digitala former. 

Med facit i hand kan Jessica Holmström titta tillbaka på hur verksamheten repat sig och kan nu stoltsera med fulltecknade orderböcker. 

”Vi har gått stärkta ur det här, men det har varit nervöst.”

Det digitala koncept som togs fram lever vidare och i stället för att en utbildare sätter sig i bilen och kör till kunderna, så får utbildningsdockan åka med ett fraktbolag till platsen för utbildningen.

”Själva utbildningen sker över nätet och det blir en mer effektiv utbildning. Det har också gjort att vi har kunnat skräddarsy utbildningarna mer till kundernas behov.”

Att många företag valde bort HLR-utbildning under ungefär ett och ett halvt år har skapat ett uppdämt behov som nu måste mötas. 

”Man tar också mer hand om varandra och är villig att hjälpa en medmänniska i kris. Jag tror att vi har blivit lite mer omtänksamma”, säger Jessica Holmström, som tror att hon kommer att behöva nyanställa under året.

Det finns dock utmaningar kvar. Den globala bristen på halvledare och litium påverkar även tillverkningen av hjärtstartare. 

”Vi har förstående kunder och en tillverkare som gör så gott den kan. Med lite tillförsikt så kommer vi att kunna leverera hjärtstartare under kvartal två och tre. De som fått vänta länge får sina nu.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera