ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
GDPR

Emma Stenström: GDPR - Gladaste Dagen På Riktigt?

De senaste dagarna har jag tänkt att GDPR måste vara bland det bästa som hänt. Sällan har jag blivit så glad som när jag öppnat mejlen och sett alla meddelanden, som säger att vi från och med fredag inte längre kommer att hålla kontakt. Tänk så underbart skönt att slippa! 

Jag förstår att det är en fantasi, men jag tänker att det från och med fredag morgon enbart kommer att finnas meningsfulla meddelanden i min mejlbox. Från folk jag på riktigt känner. 

För säkerhets skull har jag nästan inte klickat på ett enda meddelande av typen, ”om du vill fortsätta, klicka här”. Däremot har vartenda sådant mejl känts som en befrielse; en påminnelse om vad jag förhoppningsvis kommer att slippa på fredag. Samtidigt som företagsekonomen i mig säger att något har gått fel. Här har det skett en kommunikationsmiss av många företag. Istället för att bygga relationer, har de avslutat dem.  

En anledning är att många har varit sent ute. För ett par veckor sedan passerade mejlen relativt obemärkt förbi, men de senaste dagarna har mängden GDPR-mejl slagit alla rekord. Vilket har skapat ännu större antipati. 

Många försöker dessutom dölja sitt syfte bakom ett annat budskap, och det är först längst ned i mejlet det står något om att man måste trycka på en knapp. Det skadar förtroendet ännu mer. Andra försöker få det att låta som om de personligen skulle bli ledsna om vi inte fortsätter att hålla kontakt, vilket gör mig nästan mest irriterad av allt. 

En del kör skrämseltaktik, ”nu raderar vi ditt konto”, som om det inte vore precis det jag ville.  Andra kör trygghetstaktik, ”för att du ska känna dig trygg, behöver vi…”. Några verkar inte ha läst på, utan slarvar med vad som krävs. Andra kräver alldeles för mycket. Men det spelar ingen roll, jag vill ändå bara bli av med allihop och aldrig se dem igen. 

Det värsta är att jag inte ens visste att jag hade en relation med majoriteten av dem. Var har de fått mina uppgifter ifrån? När gav jag bort min mejladress? Mängden negativa associationer till olika företag har nog aldrig varit högre än de senaste dagarna. 

Samtidigt är det förstås en nyttig påminnelse om hur lättvindigt vi lämnar ut våra uppgifter, och hur de används i instrumentellt syfte. Många av oss är så naiva att vi behöver den här typen av demonstration. Kanske behöver vi själva bli mer restriktiva i framtiden. 

Sedan förstår jag också att GDPR ställer till det för många verksamheter, till exempel i forskningen. Och jag tycker ibland synd om alla små entreprenörer, som förlorar sina kundregister. Liksom jag oroar mig över att jag aldrig mer kommer att få några inbjudningar, eftersom jag konsekvent vägrat att klicka på några GDPR-mejl.  

Men fördelarna eller, rättare sagt, fantasierna, överväger farhågorna. På fredag infinner sig kanske friheten. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies