1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Elvägsbolag får biljett till potentiella affärer i Mellanöstern

Lundabolaget Elonroad har bjudits in till ett acceleratorsprogram i Dubai som genomförs i samband med världsutställningen Expo 2020. Programmet vänder sig till techbolag med expansionsplaner, och har fokus på affärsmöjligheter i Mellanöstern och Nordafrika.

Foto:Ingemar D Kristiansen

Elonroad är ett av fem svenska techbolag som har valts ut för medverkan i Startup Swedens acceleratorsprogram Access MENA (samlingsnamn för 18 länder i Mellanöstern och Nordafrika) 17-21 oktober i Dubai.

Startup Sweden är Tillväxtverkets insats för svenska techbolag, som årligen arrangerar internationella acceleratorsprogram för utvalda bolag i tillväxtfas. Tidigare år har liknande program genomförts i bland annat Storbritannien, USA och Tyskland. Programmen, som är kostnadsfria för deltagarna, erbjuder individuell coachning och möten med ankarkunder och andra nyckelaktörer. 

”Det här är ett första steg för oss att utforska ett nytt affärslandskap där vi också har börjat få en del förfrågningar via mejl från aktörer. Då är detta ett bra tillfälle för oss att åka ner och och utöka vårt nätverk”, säger Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad, och fortsätter:

”Sedan hade det ju inte skadat om vi hittar partners som tillsammans med oss kan genomföra ett pilotprogram med elvägar i regionen.”

Lundabolaget utvecklar självladdande vägsystem där elektriska fordon laddas både under parkering och transport. Det handlar om en skena i vägbanan som förser batterier i passerande elfordon med ström, förutsatt att de har en mottagare som sticker ner under fordonet. Genom att laddningen sker under körning kan fordonens batterier göras mindre, vilket bland annat skulle minska behovet av råvara till batterierna.

”I Mellanöstern och Nordafrika är det också ofta väldigt varmt och obekvämt för yrkeschaufförer att stå utomhus i solen för att ladda sina fordon, särskilt tyngre lastbilar. Kan man då istället lösa det på ett smidigare sätt är det så klart önskvärt. Jag tror att elektrifiering av vägtransporter kommer att gå snabbare än vad man generellt har trott från början.”

Enligt Karin Ebbinghaus finns det flera aktörer i MENA-regionen som vill vara med på banan i omställningen till en elektrifierad fordonstrafik: 

”I de länderna är teknikutveckling av elektrifiering inte särskilt utbredd, vilket gör att man är desto mer intresserad av vad världen har att erbjuda. Många är exempelvis nyfikna på lösningar som finns i Sverige där flera bolag ligger i framkant kring olika aspekter av elektrifiering.”

Kommer Elonroads teknik att finnas i ett framtida vägnät i exempelvis Dubai?
”Varför inte? Det är i alla fall vår absoluta ambition. Sedan går ju allting framåt stegvis, den här typen av förändringar tar tid. Men om vi kan vara en liten pusselbit i omställningen till en mer klimatvänlig vägtrafik så är vi jätteglada och tacksamma för det”, säger Karin Ebbinghaus.

 


Innehåll från LangebækAnnons

Möt dagens behov tillsammans med en logistikkonsult

Anders Bartholin, vd Langebæk Consulting AB.
Anders Bartholin, vd Langebæk Consulting AB.

I och med en ökad konkurrens på marknaden är kravet på bra logistiklösningar mer aktuellt än någonsin i dag. Här kan Langebæk med sin långa erfarenhet inom lager, logistik och Supply Chain Management hjälpa företag hitta sin ultimata lösning – medan kunden fokuserar på sin kärnverksamhet.

I spår av digitaliseringen och pandemin har våra köpvanor förändrats markant och även våra krav. Det sätter i sin tur större press på företag inom handeln; varor ska vara prisvärda, lättillgängliga och ha snabb leveranstid. Med en bra logistiklösning anpassad efter företagets lagerutrymme, kapacitet och resurser kan företag möta behoven.   

– När man anlitar oss på Langebæk är vi med från start, genom hela arbetsprocessen som en förlängd arm. Vi fokuserar på det vi gör bäst; logistik, medan kunden fokuserar på det de gör bäst, säger Anders Bartholin, vd för Langebæk och bland annat logistikkonsult hos Lyko. 

Därför valde Lyko en logistikkonsult 

Med både fysiska butiker, men framför allt en e-handel med marknadens bredaste utbud av skönhet och hudvård är bra logistiklösningar en bärande del av Lykos verksamhet. 

– Anledningen till att vi från start valde en logistikkonsult var helt enkelt för att vi saknade kompentensen in-house. Genom att samarbeta med personer som har erfarenhet av denna typ av projekt och den spetskompetens som krävs, kunde vi säkerställa att projektet blev klart i tid och samtidigt lära oss en hel del längs vägen, säger Anna Persson, Logistikansvarig på Lyko. 

Att ha rätt kompetens är otroligt viktigt för att göra rätt investeringsbeslut. 

Anledningen till att Lyko valde just Langebæk, var att Anna blev rekommenderad att kontakta dem när hon ringde runt till branschkollegor. 

– Från vårt första möte kändes det rätt. Vi har stått inför stora val när vi gått från en manuell till en automatiserad lagerhantering, och Anders och hans kollegor har varit med under hela processen.

Tar vara på varandras spetskompetens

En annan styrka i att välja en logistikkonsult från Langebæk är den flexibilitet och breda kunskap de bidrar med. Det är svårt för endast en person att sitta på all kunskap, men i och med ett helt team på Langebæk med olika spetskompetenser kan de ta hjälp av varandra för att möta varje specifikt behov hos kunden.  

– Det kanske kostar lite mer med en konsult än att ha en person in-house men det finns ett stort mervärde att få, avslutar Anders Bartholin. 

Om Langebæk

Langebæk har över 40 års erfarenhet av rådgivning inom lager, logistik och SCM. De har levererat exceptionella lösningar för över 2 000 projekt till över 300 skandinaviska och europeiska kunder. 

Langebæk har kontor i Danmark, Sverige och Norge. Teamet består av 32 dedikerade medarbetare.

Läs mer på langebaek.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Langebæk och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?