Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Elvägsbolag får biljett till potentiella affärer i Mellanöstern

Lundabolaget Elonroad har bjudits in till ett acceleratorsprogram i Dubai som genomförs i samband med världsutställningen Expo 2020. Programmet vänder sig till techbolag med expansionsplaner, och har fokus på affärsmöjligheter i Mellanöstern och Nordafrika.

Foto:Ingemar D Kristiansen

Elonroad är ett av fem svenska techbolag som har valts ut för medverkan i Startup Swedens acceleratorsprogram Access MENA (samlingsnamn för 18 länder i Mellanöstern och Nordafrika) 17-21 oktober i Dubai.

Startup Sweden är Tillväxtverkets insats för svenska techbolag, som årligen arrangerar internationella acceleratorsprogram för utvalda bolag i tillväxtfas. Tidigare år har liknande program genomförts i bland annat Storbritannien, USA och Tyskland. Programmen, som är kostnadsfria för deltagarna, erbjuder individuell coachning och möten med ankarkunder och andra nyckelaktörer. 

”Det här är ett första steg för oss att utforska ett nytt affärslandskap där vi också har börjat få en del förfrågningar via mejl från aktörer. Då är detta ett bra tillfälle för oss att åka ner och och utöka vårt nätverk”, säger Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad, och fortsätter:

”Sedan hade det ju inte skadat om vi hittar partners som tillsammans med oss kan genomföra ett pilotprogram med elvägar i regionen.”

Lundabolaget utvecklar självladdande vägsystem där elektriska fordon laddas både under parkering och transport. Det handlar om en skena i vägbanan som förser batterier i passerande elfordon med ström, förutsatt att de har en mottagare som sticker ner under fordonet. Genom att laddningen sker under körning kan fordonens batterier göras mindre, vilket bland annat skulle minska behovet av råvara till batterierna.

”I Mellanöstern och Nordafrika är det också ofta väldigt varmt och obekvämt för yrkeschaufförer att stå utomhus i solen för att ladda sina fordon, särskilt tyngre lastbilar. Kan man då istället lösa det på ett smidigare sätt är det så klart önskvärt. Jag tror att elektrifiering av vägtransporter kommer att gå snabbare än vad man generellt har trott från början.”

Enligt Karin Ebbinghaus finns det flera aktörer i MENA-regionen som vill vara med på banan i omställningen till en elektrifierad fordonstrafik: 

”I de länderna är teknikutveckling av elektrifiering inte särskilt utbredd, vilket gör att man är desto mer intresserad av vad världen har att erbjuda. Många är exempelvis nyfikna på lösningar som finns i Sverige där flera bolag ligger i framkant kring olika aspekter av elektrifiering.”

Kommer Elonroads teknik att finnas i ett framtida vägnät i exempelvis Dubai?
”Varför inte? Det är i alla fall vår absoluta ambition. Sedan går ju allting framåt stegvis, den här typen av förändringar tar tid. Men om vi kan vara en liten pusselbit i omställningen till en mer klimatvänlig vägtrafik så är vi jätteglada och tacksamma för det”, säger Karin Ebbinghaus.

Innehåll från MyntAnnons

Löser kvittokrånglet med helhetstjänst – ”Särskilt viktigt i besparingstider”

Spårlöst försvunna kvitton, oklara köp på företagskortet och utlägg som ligger och dammar är en administrativ mardröm på många företag. Genom en heltäckande företagslösning vill det svenska fintechbolaget röja upp i oredan.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Hos dagens företagare finns en förväntan kring hur saker ska fungera – och vad man egentligen ska lägga sin tid på. Manuell administration, pappersarbete och krångliga verktyg är några saker som borde tillhöra historien. Det som efterfrågas är istället enkla verktyg som ger kontroll och som hjälper företaget att lyckas, menar Baltsar Sahlin som är VD och grundare av fintechbolaget Mynt.

Bolagets helhetslösning innefattar ett SaaS-verktyg (​​Software-as-a-service, eller mjukvara som en tjänst) för administration och analys, en mobilapp för användaren och fysiska eller virtuella företagskort. När en medarbetare har betalat med sitt personliga kort, som även kan ha en individuell köpgräns, skickas kvittot automatiskt till bokföringssystemet.

– Det är tidskrävande att jaga kvitton och hantera utlägg. Många anställda vill heller inte ligga ute med pengar för företaget. Dels tar det ofta ett tag innan de får tillbaka den summa de har lagt ut, och dels finns det en risk att kvittona försvinner eller förstörs, säger Baltsar Sahlin.

Integrationer och ekonomisk översikt

Kortanvändaren gör ett köp och fotar kvittot direkt i mobilen. På så sätt försvinner krångliga utläggsrapporter och processen blir istället gjord på ett effektivt sätt.

Verktyget innefattar direktintegrationer med flera av marknadens ledande bokföringssystem. Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering enkel för användaren, och ger full ekonomisk översikt i realtid.

– Man kan i realtid se hur mycket pengar som går åt till exempelvis resor och luncher. Det betyder att man får bra koll på hur mycket man spenderar varje månad – vilket är särskilt viktigt i besparingstider, säger Baltsar Sahlin.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Mer från Mynt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mynt och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera