1515
Annons

Elvägs-chefer varnar för att låsa in sig – ”vägarna måste klara mindre fordon”

Sverige ligger i startgroparna för att bygga en av världens första permanenta elvägar. Men varför fokuserar man bara på tunga transporter, undrar Josephine Adorelle, vd på cleantechbolaget Evias. ”Det vore väldigt synd om man gick på en lösning som inte klarar mindre fordon”, säger hon till Dagens industri.

FRÅN VÄNSTER: Evias vd Josephine Adorelle och Elonroads vd Karin Ebbinghaus
FRÅN VÄNSTER: Evias vd Josephine Adorelle och Elonroads vd Karin Ebbinghaus

I tisdags överlämnade utredare Elisabet Falemo sitt förslag på hur ett framtida regelverk för elvägar kan se ut. Vilken teknik som kommer att bli standard framöver men representanter för flera svenska elvägsbolag ser stora risker med att man helt missat mindre fordon i utredningen. 

”Jag är överlag positiv till utredningen, men det är mindre bra att man enbart fokuserat på tunga fordon eftersom det finns system som klarar alla typer av fordon - även privatbilism. Eftersom man tänker att brukarna ska betala för underhåll och annat så blir det mer lönsamt om fler kan nyttja vägarna och på så sätt sprida kostnaderna”, säger Adorelle. 

”Man har inte heller tittat på vad investeringskostnaden blir för att förbereda fordonen för att kunna nyttja elvägen. Det är ju också viktigt att någon faktiskt vill använda vägarna. 

Hon får medhåll av Karin Ebbinghaus som är vd på det svenska e-mobilitetsbolaget Elonroad.

”Elvägar minskar behovet av stora batterier och det blir därmed möjligt även för den som inte har en stor plånbok att vara med i klimatomställningen. När det också är fler användare av elvägarna delas finansieringen av fler, vilket innebär att användarna betalar mindre per kilowattimme. 

LÄS OCKSÅ Sverige kan bli först med elvägar – ”handlar om vår överlevnad”

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera