ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Elsparkcyklar ökar - så även kraven på reglering

  • Foto: Johan Nilsson/TT

Antalet elsparkcyklar i Sverige har mer än fördubblats bara i år. I Stockholm, Göteborg och Malmö finns runt 8 000 till uthyrning. Samtidigt har olyckorna mångdubblats.

Di har tidigare skrivit om den både älskade och hatade trenden med elsparkcyklar. På den svenska marknaden finns i nuläget fyra aktörer: Voi, Lime, Tier och Glyde. Kritiken mot elsparkcyklarna är både att de lämnas lite varstans av användare, men även att batterierna knappt håller fem veckor. 

Flera europeiska städer har nu infört regleringar kring sparkcyklarna. Danmarks huvudstad ställer hårdare krav på exempelvis scooterbolaget Voi än vad Sverige gör och har begränsat hyrantalet till 3 000 för att "undvika kaos på Köpenhamns trottoarer och torg". Men någon liknande skärpning får inte göras i Sverige.

”Våra jurister konstaterar att det inte vore möjligt för en kommun att begränsa hur många elcyklar eller elsparkcyklar som kan hyras ut”, säger Helene Lindstrand, presschef vid Sveriges kommuner och landsting (SKL), till SVT Nyheter.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) uppger nu för SVT att han vill se en lagändring.

”Än så länge har vi inte sett att det finns ett behov av att begränsa antalet men vi följer utvecklingen för att se om det kanske behövs.”

Tidigare har Daniel Helldén (MP) uppgett för Di Digital att han önskat se hur det hela utvecklar sig.

Något som nu ökat kraven på reglering av elsparkcyklar är den olycka som skedde i Helsingborg i slutet av maj där en 31-årig man omkom efter att ha krockat med en bil under sin färd med en elsparkcykel av märket Voi.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer