Elplanet som snart ska ta över inrikesflyget

I en hangar vid flygplatsen Säve utanför Göteborg tas nästa steg i elektrifieringen av våra transporter. Heart Aerospace elflygplan ska inte bara bli klimatvänligt utan också betydligt billigare att såväl köpa, flyga som underhålla jämfört med de fossildrivna motsvarigheterna, enligt dess skapare Anders Forslund.

Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace
Anders Forslund, vd och grundare Heart Aerospace.
Anders Forslund, vd och grundare Heart Aerospace.Foto:Heart Aerospace

Om sex år, om allt går enligt planerna, ska det svenska elflygplanet från Heart Aerospace lyfta och revolutionera inrikesflyget. 85 procent av alla flygavgångar och 45 procent av alla utsläpp är i dag kortdistansflygningar där Heart Aerospace plan kan bli ett alternativ.

”I dag är det kortdistansflyget som släpper ut mest koldioxid per kilometer eftersom det är så ineffektivt. Vi kan skapa en ny typ av transportmedel som gör att man till och med kan flyga oftare och från andra orter”, förklarar Anders Forslund, Heart Aerospace vd och grundare.

Elflyg ska inte bara bli klimatsmartare utan har också möjligheter att bli betydligt billigare, enligt pionjären Anders Forslund.

”Vår motor, när den är i serieproduktion, kostar 300.000 kronor. En jetmotor för ett motsvarande propellerplan kostar 10 miljoner kronor. Till det kommer att underhållet för en jetmotor nästan är ännu större för flygbolagen än inköpskostnaden.” 

Anders Forslund, vd och grundare Heart Aerospace.
Anders Forslund, vd och grundare Heart Aerospace.Foto:Heart Aerospace

Häromveckan togs det senaste viktiga steget när bolaget för flygbranschen och en rad prominenta gäster med prins Daniel och infrastrukturministern i spetsen visade upp den verkliga hemligheten i hela projektet, den elektriska drivlinan.

Själva flygplanet, ES-19, har en ganska traditionell design, fyrpropellrigt och byggt i aluminium. Innovationen sitter som sagt i den elektriska drivlinan. 

”Vi har tagit fram en egen motor i en skala som man inte tidigare har sett för elflygplan. Det är framför allt inom mjukvara och utvecklingen av motorstyrningen som vi tror oss ha en effektivitet i systemet som är världsledande.”

Att bygga certifierade flygplan är en mödosam process. Att bolagets modell ES-19 är 19-sitsigt har legala förklaringar, flygplan för 20 eller fler passagerare kräver en helt annan typ av tillstånd som skulle ta många år till. Nu siktar Anders Forslund på 2026 för lansering och att projektet kommer att kosta 3 miljarder kronor innan det första flygplanet är levererat. 

Batteriutvecklingen har varit en av de stora utmaningarna med elektrifieringen i bilindustrin. Men här är det nu egentligen bara för flyget att haka på.

”Vi gör i dag tester med battericeller som finns på marknaden. Vårt mål är att planet ska kunna flyga 400 kilometer och vi når i princip detta redan nu. De kortaste rutterna i Norge är 40 kilometer och en första rutt i Sverige skulle kunna vara Arlanda-Visby och där skulle vi ha halva batteriet kvar på den sträckan.”

Foto:Heart Aerospace

Vilka batterier som Heart Aerospace kommer att stoppa i de färdiga planen är dock inte klart ännu men bolaget har bland annat diskussioner med svenska Northvolt.

Nu saknas det ingalunda utmaningar för det svenska elflygsprojektet.

”Det är inte så mycket tekniska utmaningar som att skala upp tillräckligt stort. Vi måste anställa hundratals ingenjörer världen över och såklart se till att finansieringen fortlöper.”

Samtidigt som det finns över 300 företag som utvecklar vertikalstartande flygplan, flygande små taxibilar, går det långsammare med klimatsmartare utveckling av de större planen. Airbus lade till exempel i coronakrisen i våras ner sin elhybridlösning E-fan.

 


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Elbil, laddhybrid, diesel eller bensin – här är rätt teknik för dig

Plötsligt pratar alla om eldrivna bilar och frågan infinner sig: Borde även jag gå över till ett laddbart alternativ?

– Det beror på helt på dina förutsättningar, körvanor och prioriteringar. Många vinner på att byta till en eldriven bil, men inte alla, säger Ulrich Szymczak, Produkt Management Mercedes-Benz Sverige.

Läs mer om elektrifierade bilar från Mercedes-Benz 

Andelen elektrifierade bilar efter våra vägar ökar i allt snabbare takt. Enligt Bil Sweden’ s novemberrapport 2020 har andelen laddbara bilar som nyregistrerats ökat med 113 procent i jämförelse med samma period förra året.

Det finns många anledningar till den – för vår miljö – positiva utvecklingen:

• En ökad miljöhänsyn. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som helt eller delvis drivs av el framför en modell med förbränningsmotor.  

• Bättre totalekonomi. En rad politiska beslut har de senaste åren knuffat konsumenterna i rätt riktning, det vill säga mot att välja elektricitet framför fossila bränslen. En laddbar bil har normalt ett dyrare inköpspris, men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre servicekostnad och lägre driftskostnad. Summan på nedersta raden talar därför ofta till den laddbara bilens fördel.

• Utvecklad teknik. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ökar framför allt bilens räckvidd (hur långt den går på eldrift), men även hur snabbt batteriet går att ladda. Mercedes-Benz eldrivna lyxsedan EQS, som lanseras nästa år, får exempelvis en räckvidd på hela 700 kilometer.

• Utbyggd infrastruktur. Laddmöjligheterna längs våra vägar förbättras hela tiden vilket underlättar planeringen och ökar tryggheten. Både politiker och biltillverkare har insett att ett väl utbyggt nät av laddstationer är avgörande för att konsumenterna ska välja bilar med eldrift.

• Modellutbudet. I takt med konsumenternas ökade efterfrågan lanseras allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för alla behov. Ett exempel är Mercedes-Benz som idag har 26 olika laddhybrider att välja mellan – från kompakta A-Klass till den stora premiumsuven GLE. Dessutom finns två elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Men, trots att många argument talar till den laddbara bilens fördel, passar den inte alla.

– Det finns många som fortfarande tycker att en bensin- eller dieseldriven bil är ett bättre alternativ. Framför allt de som inte har möjligheten att ladda bilen vid bostaden och/ eller på jobbet, säger Kim Larsson, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige. 

Fler anledningar?

Att el/laddhybrider har ett högre inköpsvärde än motsvarande diesel/bensinbil kompenseras av många faktorer. Jämför man i en TCO modell (Total Cost of Ownership) så påverkar restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad, sociala avgifter för förmånsvärde bil/bränsle kalkylen positivt. Den i inköp dyrare laddhybriden blir ofta billigare än jämförbar diesel, men körsträcka och innehavstid påverkar kalkylen.

Så hur länge får vi se fossildrivna bilar på våra vägar?

– Övergångsperioden kommer säkert att vara ganska lång. Över 30% av de bilar som registreras idag är laddhybrider eller rena elbilar, detta kommer att öka succesivt med tillgången och utbudet av icke fossildrivna alternativ. Mercedes har som ambition att vara helt koldioxidneutralt till 2039, det ger ett visst tidsperspektiv, menar Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige.

Provköra en Elbil eller Laddhybrid? Boka här!  

FAKTA/Fördelar och nackdelar – så funkar teknikerna

Bensin och diesel (förbränningsmotor)

Fördelar 

• Lägre inköpspris än en laddhybrid eller elbil i motsvarande modell.

• Väldigt stort utbud i många prisklasser.

• Kräver ingen laddstation.

• Lång räckvidd.

Nackdelar

• Högre utsläpp av koldioxid än de laddbara alternativen. Högst med bensin, därefter diesel.

• Högre driftskostnad, fordonsskatt och servicekostnad.

Laddhybrid (elmotor och förbränningsmotor)

Fördelar

• Bilen är utrustad med både en förbränningsmotor och elmotor vilket förenar det bästa av två världar. Ofta klarar du dig på eldrift utan lokala utsläpp och vid längre resor tar förbränningsmotorn vid. 

• Lägre utsläpp än de bilar som enbart har förbränningsmotor.

• Du får klimatbonus från staten.

• Lägre driftskostnad och fordonsskatt än motsvarande modell med förbränningsmotor. 

Nackdelar

• Förbränningsmotorn släpper ut koldioxid.

• Högre inköpspris än de fossildrivna alternativen. 

• Kräver tillgång till laddstation för att du ska kunna nyttja elmotorn.

Elbil (enbart elmotor)

Fördelar

• Inga lokala utsläpp under körning.

• Ger högst klimatbonus.

• Normalt lägst drift- och servicekostnad.

• Kräver ofta minst underhåll.

• Går tystare än bilar med förbränningsmotor.

Nackdelar

• Högst inköpspris.

• Har ofta en kortare räckvidd än motsvarande modell med förbränningsmotor.

• Kräver tillgång till laddstation. 

Läs mer här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?