1515
Annons

Elon Musk skapade Bitcoin-rusning under fredagen

Elon Musk skickar upp priset på Bitcoin. Kryptovalutan rusade på nytt under fredagen efter en hyllning från superentreprenören på Twitter. 

Tesla-grundaren Elon Musk.
Tesla-grundaren Elon Musk.Foto:Jae C. Hong

Ordet ”Bitcoin” och en liten symbol för kryptovalutan.  

Mer än så behövde inte Elon Musk skriva för att bryta en fallande trend som pågått i några veckor. 

Efter en topp på 41.973 dollar tidigare i januari, kom Bitcoin och kom att sjunka tillbaka till under 30.000 dollar i veckan - medan de mest spekulativt orienterade grupperna på marknaden riktade blickarna mot Gamestop. 

Tesla-grundaren Elon Musk, som numera kan titulera sig världens rikaste man, lyckades dock skicka upp kryptovalutan med besked. På fredagen klättrade den till som mest 38.500 dollar innan den backade tillbaka till omkring 37.000, vilket motsvarar strax över 300.000 svenska kronor styck. 

Elon Musk verkar också ha inspirerat andra profilerade twittrare. Under fredagen ändrade bland annat Reddit-medgrundaren Alexis Ohanian och Antony Scaramucci, hedgefondsprofil och tidigare presschef i Vita huset, också lagt in det korta budskapet på sina twitter-profiler.  

Bitcoin är inte heller den enda kryptovalutan som uppmärksammats av Elon Musk. Tidigt på fredagen twittrade han också ut en bild på ett magasinomslag, med en hund av rasen Whippet på bild och titeln Dogue. 

Det anspelar både på modemagasinet Vouge och på Doge-coin. Det är en kryptovaluta som startades på humoristisk grund, inspirerat av en viral hundbild, som nu omfamnats på diskussionsforum på nätet och som rusat kraftigt i värde. 

På fredagens eftermiddag hade Dogecoin klättrat med 156 procent på 24 timmar, enligt sajten Coindesk. 

Andra kryptovalutor, som Etherum och Ripple, noterade på fredagen mer begränsade uppgångar om 4 respektive 8 procent. 


Innehåll från H1 CommunicationAnnons

Försäkringsförmedling – en nyckelfaktor i modern outsourcad kundservice

Det blir allt viktigare för företag att kunna tillhandahålla ett komplett erbjudande till sina befintliga slutkunder. Då blir försäkringsrelaterade produkter ett alltmer attraktivt komplement för att skapa proaktivitet, ökad lönsamhet och binda kunden närmare sig.

– Det här gör att vi måste växla upp och bredda vårt erbjudande för att möta marknadens nya behov. Därför har vi nu som första kundserviceföretag i Sverige lagt till tjänsten försäkringsförmedlare i vårt erbjudande. Vi ser det som ett naturligt komplement till våra övriga tjänster för att kunna vara en ”one-stop-shop” inom kundservice, säger Mattias Lööv, vd på H1 Communication.

Skapar merförsäljning

Trenden idag är att det utgående säljsamtalet inte längre ger ett positivt resultat. Ett betydligt effektivare sätt att skapa merförsäljning är istället att komplettera sina produkter och tjänster med exempelvis försäkringsrelaterade produkter. Men att sälja försäkringsprodukter är komplext och det krävs att företag lever upp till de regelkrav kring bland annat informationssäkerhet som finns i Sverige och EU. 

– Efter en intensiv och noggrann tillståndsprocess har vi erhållet Finansinspektionens godkännande som sidoverksam försäkringsförmedlare. Det medför att vi nu kan hjälpa företag, som inte har tillstånd eller en uppbyggd organisation kring försäkringsprodukter, att snabbt komma igång med försäljning och kundservice kring detta på ett enkelt och tryggt sätt, berättar Mattias Lööv. 

ISO 27001 certifierad

H1 Communication sköter alla kontakter med myndigheter, sätter upp rutiner och ser till att all dokumentation är korrekt enligt gällande lagstiftning. Företaget, som är branschens enda outsourcingaktör inom kundservice som är certifierad i informationssäkerhet (ISO 27001), hjälper sina kunder med kundservice, teknisk support, PKI-tjänster och svarsservice. Försäkringsförmedlingstjänsten drogs igång våren 2021 och erbjuds till svenska kunder, men målsättningen är att kunna erbjuda tjänsten på fler marknader framöver. 

– Det har varit en lärorik tillståndsprocess och jag ser att tillståndet tillsammans med vår ISO 27001 certifiering skapar nya tillväxtmöjligheter för både våra kunder och oss, avslutar Mattias Lööv.

Om H1 Communication

H1 Communication AB grundades 2007 utifrån övertygelsen; att människor som känner glädje är de som bidrar till en positiv stämning och får saker att hända – grunden i en fantastisk kundupplevelse. Vi är en av Nordens ledande partner för outsourcing av kundservice, har 350 medarbetare på fem orter och är ISO 9001/14001 samt 27001 certifierad.

Outsourca kundtjänst - så upphandlar du contact center  H1 

Lär mer om vår Försäkringsförmedling  H1

Mer från H1 Communication

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med H1 Communication och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?