1515
Annons

Elon Musk hotar att lämna Trump

Uppgifterna om att Donald Trump har bestämt sig för att USA ska dra sig ur klimatavtalet från Paris får nu näringslivet att hota att lämna Trump.

Bild:AP

Superentreprenören Elon Musk – som står bakom bland annat elbilstillverkaren Tesla, rymdföretaget Space X och solenergiföretaget Solarcity – skriver på Twitter att han vid upprepade tillfällen har försökt övertyga Trump att inte hoppa av Parisavtalet.

Elon Musk är rådgivare till Trump i två grupper som samlar tunga företrädare från näringslivet respektive tillverkningsindustrin. På en direkt fråga från en Twitteranvändare svarar Musk att han "inte kommer att ha något annat val" än att lämna rådgivargrupperna om Trump lämnar Parisavtalet.

Innehåll från Cortus EnergyAnnons

Omvandlar avfall till förnybara bränslen

Metallföretaget Höganäs är ett av de företag som använder sig av Cortus förgasningsteknik. Genom att övergå från naturgas till förgasning av flis kommer Höganäs minska sitt koldioxidavtryck med 10-15 000 ton CO2-ekvivalenter per år.
Metallföretaget Höganäs är ett av de företag som använder sig av Cortus förgasningsteknik. Genom att övergå från naturgas till förgasning av flis kommer Höganäs minska sitt koldioxidavtryck med 10-15 000 ton CO2-ekvivalenter per år.

Genom att revolutionera energimarknaden med ny grön teknik vill Cortus hjälpa energikrävande branscher som stål- och transportindustrin att minska sina koldioxidutsläpp. 

Lösningen bygger på befintliga teknologier som kombineras till ett nytt och innovativt system där biomassa förgasas i en helt integrerad process. Avfall omvandlas till förnybara bränslen för att minska koldioxidavtrycket i klimatintensiva branscher, som stålindustrin och transportsektorn. 

– Vår drivkraft är att minska klimatpåverkan och bidra till ett hållbart samhälle. Det kan vi göra genom att hjälpa våra kunder att gå över till förnybar energi. Den energigas vi producerar passar bra för att ersätta naturgas. Dessutom kan vi producera motsvarande volymer till ett mycket lägre pris säger Rolf Ljunggren, vice vd och grundare.

Energieffektiv produktion och ren slutprodukt

Tekniken har flera fördelar berättar Rolf Ljunggren:

– Vi kan använda ett brett utbud av råmaterial vilket gör oss mindre känsliga för prisvariationer. Vår produktion är energieffektiv, de höga temperaturerna uppnår vi med intern spillvärme och biprodukter - och sist men inte minst har vi en väldigt ren slutprodukt.

Slam och hästgödsel blir energi

Gunilla Berggren är projektansvarig för nya projekt och intygar att intresset från marknaden är stort.

– Trycket från marknaden att hitta förnybara alternativ är högt. Naturligtvis krävs det stora investeringar för att bygga nya anläggningar, men vinsten blir i slutändan hög när man kan få en säkrad energitillförsel utan att vara beroende av fossila bränslen. Det första steget i nya projekt är att undersöka om det är möjligt att förgasa råmaterialet. Vi har framgångsrikt testat både flis, slam och hästgödsel. 

Stor efterfrågan på förnybar energi

I Höganäs finns den första anläggningen i sitt slag där en stor mängd förnybar energi produceras genom förbränning av flis. Gunilla Berggren ser fram emot att få sätta upp fler anläggningar framöver.

– Behovet är enormt och nu när intresset finns på marknaden har vi ännu större möjligheter att utveckla vår verksamhet och få bidra till att hitta alternativ för att minska sina utsläpp.

Om Cortus Energy:
Cortus Energy grundades år 2006 av Rolf Ljunggren med visionen att revolutionera energimarknaden genom utvecklingen och kommersialiseringen av förgasningsprocessen WoodRoll®. Bolaget har idag över 30 anställda och är verksamt inom den gröna energisektorn där de tillhandahåller förnybar energigas genom att biomassa förgasas till rena energiprodukter, som sedan distribueras till ett brett kundunderlag inom process, transport‐ och kraftindustrin.

Läs mer om Cortus här!

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cortus Energy och ej en artikel av Dagens industri

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera