Elon Musk antyder att Tesla dumpat bitcoin – kursen föll
Teslas vd Elon Musk antyder i ett inlägg på Twitter att bolaget har sålt eller borde sälja resten av sitt innehav i bitcoin, det skriver CNBC. Kryptovalutan tappade på beskedet.
Sonia Mesrouj
Text
Teslas vd Elon Musk.Foto:Susan Walsh
I ett inlägg på Twitter skrev användaren @CryptoWhale att ”Bitcoiners kommer ta en smäll nästa kvartal när de får reda på att Tesla dumpat resterande bitcoin-innehav. Men med anledning av allt hat Elon Musk får ta emot kan jag inte klandra honom”.
Elon Musk själv svarade på inlägget: ”Indeed”.
Kryptovalutan föll 4 procent till omkring 45.600 dollar efter beskedet, och fortsätter ned på måndagen med 1,6 procent till 43.352 dollar vid kl 05.30.
Tesla-vd:n har tidigare varit ett stort fan av kryptovalutor och i februari köpte elbilstillverkaren bitcoin till ett värde av 1,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 12,6 miljarder kronor. Bolaget meddelade även att de kommer acceptera bitcoin som betalningsmedel.
Men tidigare i veckan meddelade Elon Musk att bolaget stoppar användningen av bitcoin som betalningsmedel. Med motiveringen att de är oroade över den snabbt ökande användningen av fossila bränslen som sker vid framställningen av bitcoin.
Innehåll från LexusAnnons
Nu lanseras helelektriska Lexus RZ
Ny teknik, snabbladdning – och japansk gästfrihet.
Det var receptet när Lexus ville skapa en unik helelektrisk bil.
Nu lanseras modellen i Sverige och tillverkaren har höga förväntningar.
Omotenashi, det japanska ordet för gästfrihet som fokuserar på att uppfylla alla tänkbara behov, har i decennier varit ett ledord för biltillverkaren Lexus.
Och när företaget tog fram skisserna på den nya interiören i den helelektriska modellen RZ 450e var just gästfrihet en av de viktigaste ingredienserna.
Detaljer som ett panoramatak med dimmer, Dimoramatak, som anpassar ljuset efter förarens (eller passagerarnas) önskningar och ger bättre takhöjd är ett exempel. Värmaren som håller kupén varm utan att ta kraft från batteriet, vilket garanterar komfort under hela resan, är ett annat.
Inuti bilen dominerar en stor pekskärm på 14 tum, och instrumentpanelens element med infravärme ger snabb och energieffektiv värme.
Teknik möter komfort
Lexus RZ 450e är byggd på en ny elbilsplattform som siktar på att maximera potentialen för nästa generations elektrifierade modeller. Den använder BEV-plattformen (e-TNGA) med integrerat litiumjonbatteri och är utrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem.
Denna teknik ger en rad fördelar i allt från vridmoment, väghållning till chassikonstruktion.
Komfort och bekvämlighet är högprioriterat i kupén. Och den nya multimediaplattformen Lexus Link erbjuder utökade funktioner för uppkoppling, reseplanering och information.
Säkerhetssystemet Lexus Safety System+ ger avancerade funktioner för att upptäcka fler faror och undvika kollisioner.
Säkrare körning
Förutom det traditionella japanska hantverket förknippas Lexus ofta med ny teknik, något som också utlovas i Lexus RZ 450e. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik – ”One Motion Grip” – kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.
Steer-by-wire innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan information skickas elektroniskt från ratten till däcken. Detta ger säkrare och mer behaglig körning.
Körglädje och snabbladdning
Målet med Lexus RZ 450e har varit att erbjuda en elbil som kombinerar komfort, teknik och prestanda.
Takashi Watanabe, chefsingenjör för RZ 450e har haft en tydlig målbild:
– RZ 450e har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra.