Siffrorna nämns i ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen, apropå ett nytt logistikcenter för heminredning som det åtminstone tidigare av noteringsrykten omsusade Ellos ska bygga i Borås.
"Ellos Groups samlade affär för heminredning online har de senaste åren haft en mycket kraftig tillväxt och omsättningen är på väg över miljardstrecket på årsbasis", heter det där.
Hans Ohlsson, vd, spår att onlinetillväxten för Ellos heminredning kommer att "tillta över tid" i takt med att "digital natives" nu börjar bli 30 år och därför ska sätta bo.
I och med bygget ska Ellos slå samman fyra lager i heminredningsverksamheten till ett, i en byggnad belägen i Viared utanför Borås.
Som entreprenör för bygget har det Boråsbaserade bygg- och fastighetsbolaget Bockasjö valts ut, och i ett separat pressmeddelande meddelar detta bolag – som liksom Ellos är delägt av modeinvesteraren Paul Frankenius – att man förvärvat cirka 95.000 kvadratmeter mark av Borås kommun för ändamålet. Här nämns även att de fyra lager som Ellos uppger ska slås samman är fem till antalet.
Bockasjös vd Joakim Hedin, som liksom dess styrelseordförande Paul Frankenius är hälftenägare av Bockasjö, säger sig betrakta bygget som ett prestigeprojekt, och att det av affärspartnern delägda Ellos valde just Bockasjö som partner tycks inte ha varit en självklarhet: det "gör oss stolta", säger han i pressmeddelandet.
Ellos Groups rörelseresultat backade från 125 Mkr 2016 till 38 Mkr 2017 enligt Finwire. Nettoomsättningen minskade 1,3 procent till drygt två miljarder kronor. Resultatminskningen tillskrevs främst att rörelseresultatet inom varumärket Ellos sjönk från plus 38,3 Mkr till minus 23,5 Mkr, i sin tur en följd av att ett nytt it-system skrevs ned och av omstruktureringskostnader.
Ellos har tidigare pekats ut som en börskandidat. Några nära förestående exitplaner tycks riskkapitalbolaget dock inte hysa: när Di frågar om saken blir svaret från den för Ellos ansvarige Nordic Capital-directorn David Samuelson:
"Vi ser att bolaget har fortsatt mycket potential att växa både sin kundbas och affär vilket är en utveckling Nordic Capital vill vara med och stötta", säger han efter en redogörelse för hur Ellos under Nordic Capital drygt femåriga innehavsperiod gått från katalogföretag till renodlad e-handlare.