Annons

Extrempriser på el i södra Sverige: ”Ingen anledning till oro”

Elpriserna i södra Sverige har legat på extremnivåer de senaste dagarna.

Men som enskild konsument finns ingen anledning till oro, enligt Madeleine Hermansson på Energimarknadsinspektionen.

”Vi har ju haft extremlåga priser hela våren”, säger hon.

Foto:Adam Ihse/TT

Det har varit ett ovanligt halvår på elmarknaden. Den kraftiga vårfloden och fyllda vattenmagasin har lett till rekordlåga elpriser.

Men medan prisnivån i norr fortfarande är mycket låg, har södra Sverige stundtals haft skyhöga noteringar de senaste dagarna.

Madeleine Hermansson, samordnare för konsumentkontakt på Energimarknadsinspektionen, uppmanar dock elkunderna att ta den senaste tidens prisökningar med visst lugn.

”Sitter man i ett elavtal behöver man inte känna oro alls. Men jag kan förstå om man som kund med ett rörligt avtal funderar på 'vad innebär det här för mig'”, säger hon.

”Men jag tycker inte att man ska vara så orolig bara för att priserna stigit under några dagar.”

De konsumenter som främst kan drabbas av prisnivåerna nu är de som har timprisavtal, där kostnaden påverkas av när på dygnet som elförbrukningen sker.

”Det kan slå mot dem med ett rörligt elpris. Men jag skulle inte uppmana till någon oro än”, säger Madeleine Hermansson.

”Tanken med timprisavtal är ju också att man ska kunna lägga sin förbrukning på låglasttimmarna. Då får man aktiva konsumenter som hjälper till för ett effektivt utnyttjande av elnäten.”

Det är i elområdena 3 och 4, i praktiken Svealand och Götaland, som priserna rusat i höjden.

Spotpriset på elbörsen Nordpool toppade på torsdagen på över två kronor per kilowattimme – medan elen i norra halvan av Sverige kostade bara omkring 15 öre som mest.

På fredagen låg priserna i norra Sverige på under 10 öre, medan de i södra Sverige som högst nådde nästan 80.

Sett över lite längre tid har elpriserna dock varit extremt låga i hela landet i år, påpekar Madeleine Hermansson.

”Sedan är det viktigt att inte bara stirra sig blind på priset, utan att man också undersöker vad det är för företag och om företaget till exempel har mycket klagomål mot sig”, säger hon.

”Det är också viktigt att läsa avtalsvillkoren. Avtalsvillkor är inte roligt, men de kan vara väldigt bra att hålla lite koll på.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?