Elfordonstillverkaren Xos planerar notering genom Spac-fusion

Elfordonstillverkaren Xos, som har fokus på kommersiella fordon, ska börsnoteras genom en fusion med Spac-bolaget NextGen Acquisition. Det rapporterar Bloomberg News med hänvisning till ett dokument som de tagit del av.

Transaktionen kommer ge det sammanslagna bolaget en värdering om cirka 2 miljarder dollar samt tillföra 575 miljoner dollar till Xos.

Pengarna ska nyttjas till byggande av produktionslinor och tillverkningskapacitet för bilbatterier. 

Bland kunderna till Xos återfinns UPS samt svenska Loomis.

NGAC stiger cirka 6,2 procent till 14 dollar i förhandeln i USA.

Nykomlingarna krossar börsen – så gick det för SPAC-noteringarna i fjol


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EllevioAnnons

Unikt koncept ska säkra laddningen i Stockholm

Tv: Johan Lindehag, vd på Ellevio.
Tv: Johan Lindehag, vd på Ellevio.Foto:Unn Tiba/Ellevio T.h. Foto: Mats Egeberg/Mostphotos

Stockholm vill vara världsledande kring elektrifieringen av transporter. Inom bara några år ska tusentals nya laddplatser installeras. Samtidigt kommer ständiga larmrapporter om trängsel och kapacitetsbrist i elnäten. Vad är lösningen? Ellevio tror sig ha hittat det vinnande konceptet.

Tillväxttakten av elbilar i Sverige är enorm. År 2025 förväntas elbilar står för 50 procent av nybilsförsäljningen och till 2030 kommer det att finnas ungefär 2,5 miljon laddbara fordon i Sverige. Omställningen till en fordonsflotta som inte är fossilberoende är ett av de allra viktigaste områdena för att Sverige ska kunna klara av att nå sina klimatmål till 2045. Men var ska man ladda – och räcker elen till? På Ellevio, som äger elnätet i Stockholm, jobbar man intensivt för att hitta lösningar.

– Politiker, kommuner, infrastrukturägare, energibolag och elbilstillverkare måste dra åt samma håll och samarbeta på olika sätt, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio. 

4 000 nya laddpunkter

För ett drygt år sedan lanserade Ellevio sitt koncept Smart Laddinfra, som går ut på att proaktivt identifiera, planera och paketera kostnadseffektiva etableringar av laddgator. Sedan dess har ett 20-tal laddgator byggts i Stockholm, med totalt cirka 300 laddpunkter. Fram till och med 2022 ska antalet öka kraftigt, enligt Stockholms Stads målbild – då ska det finnas 4000 publika laddpunkter. 

– Det blir tufft, men är absolut möjligt. Vi bidrar på de sätt vi kan, säger Johan Lindehag.

– Vi ska komma ihåg att vi är mitt i en pandemi som haft stor påverkan på både laddning och olika aktörers vilja att satsa. Många har valt att avvakta, men vi tror att det kommer ta fart under 2021, säger Johan Lindehag.

Smart abonnemang

Men räcker elen verkligen till? Under de senaste åren har kapacitetsbrist i elnäten blivit ett känt begrepp och debatterats flitigt. Ellevios lösning för att kunna fortsätta bygga ut laddinfrastruktur, trots trängseln i elnäten, är anpassade elnätsabonnemang för publika laddgator. De ger Ellevio möjlighet att skruva ner effekten vid de sällsynta tidpunkter då elnätet är ansträngt. I gengäld får ägaren av laddstolpen ett mycket billigare abonnemang.

Unik elektrifieringspakt

En katalysator i arbetet kommer den nylanserade Elektrifieringspakten att vara. Ellevio, Scania och Volkswagen krokar där arm med Stockholms Stad i ett samarbete som ska göra staden världsledande i strävan mot en fossilfri fordonsflotta till år 2030 och ett fossilfritt Stockholm 2040.

– Tillgången till laddinfrastruktur ska inte utgöra ett hinder för omställningen till en fordonsflotta som inte är beroende av fossila bränslen, avslutar Johan Lindehag.

Fakta om Smart Laddinfra

Med Smart Laddinfra drar Ellevio elkablar hela vägen till laddstolparna och samordnar hela etableringen, vilket innebär snabbare byggnationer, lägre investerings- och driftskostnader och lägre miljöpåverkan. Läs mer på www.ellevio.se/privat/ladda

Mer från Ellevio

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ellevio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?