Annons

Elfordon ska stå för 35 procent av Volvos försäljning 2030

Volvo har som ambition att elektriska fordon ska stå för minst 35 procent av fordonsförsäljningen år 2030 och att minst 50 procent av koncernens intäkter ska komma från tjänster.

Foto:Magnus Gotander

Det framkom vid bolagets webbsända kapitalmarknadsdag på torsdagen. 

”Transformationen innebär en stor möjlighet för Volvokoncernen att växa genom att ta marknadsandelar samt att öka penetrationen och längden i servicekontrakten”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Volvos vd Martin Lundstedt uppgav under kapitalmarknadsdagen att det med elektriska fordon finns en potential att öka de totala fordons- och serviceintäkterna per fordon med mer än 50 procent sett över hela livscykeln.

Med autonoma fordon väntas intäkterna per fordon att femfaldigas. 

Genom att växa serviceaffären kan Volvokoncernens motståndskraft över konjunkturcykeln stärkas ytterligare.

”Det är en 'story' om tillväxt och motståndskraft”, sammanfattade Martin Lundstedt övergången från diesel till eldrivna fordon.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?