Electrolux säljer amerikanskt varumärke

Electrolux har tecknat avtal om att sälja det amerikanska dammsugarvarumärket Eureka till Midea Group. Försäljningen av produkter under varumärket har under de senaste 12 månaderna uppgått till cirka 60 miljoner miljoner dollar, ungefär 550 miljoner kronor.

Jonas Samuelson, vd för Electrolux.
Jonas Samuelson, vd för Electrolux.Bild:Janerik Henriksson/TT

Det framgår av ett pressmeddelande.

Transaktionen förväntas avslutas innan årsskiftet.

"Den här affären bidrar till att öka fokus på våra mest lönsamma produktkategorier i USA och ger oss ytterligare möjligheter att investera i innovation och strategisk tillväxt", säger Ola Nilsson, chef för Electrolux affärsområde Dammsugare och småapparater.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?