1515

Electrolux försäljning minskar – men aktien stiger

Vitvarutillverkaren Electrolux vinst tar ett kliv uppåt trots blek försäljning under det första kvartalet.

"Det finns många anledningar att vara nöjda", säger vd Jonas Samuelson.

Electrolux vd Jonas Samuelson.
Electrolux vd Jonas Samuelson.Bild:Jack Mikrut

Till skillnad mot många av de andra tillverkningsbolagen som rapporterat i veckan överraskade Electrolux ELUX B -1,19% Dagens utveckling inte positivt med en sprudlande tillväxt. Nettoomsättningen på 28,9 miljarder kronor motsvarar en organisk nedgång på knappt 3 procent och det var också lite i underkant av vad analytikerna räknat med.

Vinsten blev trots det avsevärt högre än väntat, 13 procent på rörelsenivå, och vitvaruchefen gillade vad han såg när siffrorna summerades.

"Vi är väldigt nöjda med kvartalet, rörelsevinsten är upp över 20 procent och alla affärsområden är på plus. Vi har gjort spännande förvärv inom våra fokusområden och även om vår försäljning inte ökar så har de delar där vi fokuserar på tillväxt – Professionella Produkter och Asiapacific - bra och lönsam tillväxt", säger Jonas Samuelson.

I Nordamerika ökar marknaden i volym med 3 procent medan Electrolux organiska försäljning fortsätter minska, det här kvartalet med 7 procent. Ett orosmoln står den stora återförsäljaren Sears för eftersom de är finansiellt illa ute och eftersom Electrolux producerar produkter som de säljer under eget varumärke, så kallad Private Label.

Hur mycket av er nedgång i kvartalet handlar om Sears, och hur agerar ni för att förbereda er ifall det blir värre?
"Private Label är ner drygt 20 procent i kvartalet och sedan har vi en del priseffekt på försäljningen också. Volymen i våra varumärken går ganska sidledes."

"Vad vi gör är att fokusera mycket på Frigidaire, vårt varumärke som står för omkring 75 procent i Nordamerika och som är starkt på massmarknaden. Det handlar om aktiv portföljhantering och att skapa en bredare distributionsbas för Frigidaire samtidigt som vi håller fokus på kreditriskhanteringen."

Trots motvinden ökar ni rörelsemarginalen i Nordamerika från 5,0 till 6,1 procent - vilka åtgärder är det som slår igenom?
"Vi har hög kostnadseffektivitet och satsar på de områden där vi har en lönsam payoff på investeringarna och drar ned på andra delar. Vi gör kontinuerliga förbättringar inom material, montering, logistik och kvalitetskostnader och vi ser plus från alla delarna."

Ni upprepar er bedömning om en totalmarknad i Nordamerika som växer med 2-3 procent i år. Volymerna är tillbaka på nivåerna före finanskrisen, vilken risk ser du för att 2017 blir toppåret i den här cykeln?
"En stor del av tillväxten de senaste åren har drivits av återhämtningen efter finanskrisen men underliggande så ökar också antalet hushåll och nybyggnationen är hög. Om räntor och arbetslöshet fortsätter se bra ut är vår prognos att vi kan fortsätta ha en tillväxttakt kring 2-3 procent de kommande åren."

Även för Europamarknaden upprepar Electrolux sin tidigare bedömning vilket innebär en ökning med 1 procent. En prognos som däremot höjs är den för råvarukostnaderna. Från att tidigare ha förutspått 900 miljoner i kostnadsökning i år höjs siffran till 1,4 miljarder.

"Vi har nu låst in två tredjedelar av exponeringen för i år, det finns en del plaster som inte går att säkra utan där det är spotpris som gäller."


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?