1515
Annons

Eldhärjade fartyget ska bogseras till hamn – ”i praktiken bestämt” att det blir Göteborg

Beslut är på väg att fattas om att det eldhärjade fartyget Almirante Storni ska bogseras till Göteborgs hamn.

”Diskussionerna har fortsatt under eftermiddagen och kvällen och det blir Göteborg”, säger Claes Hansson på Transportstyrelsen, till TT.

Foto:Kustbevakningen

Det Liberiaflaggade fraktfartyget Almirante Storni slog larm i lördags om att virkeslasten på däck börjat brinna. Fartyget, som var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten, har sedan dess legat stilla vid Vinga utanför Göteborgs skärgård.

Branden i virkeslasten har visat sig vara mycket svår att släcka, och Kustbevakningen befarar att den ska sprida sig över fartyget.

Nu står det klart att Almirante Storni kommer att bogseras in till Göteborg.

”Det är i praktiken bestämt, nu ska det formaliseras på ett riktigt sätt så att rederiet får de besked de behöver”, säger Claes Hansson, tjänsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.

När bogseringen kan tänkas börja är ännu inte klart, men det kan ske under morgondagen.

”Om allting faller på plats”, säger Claes Hansson.

Han poängterar att arbetet består av flera olika delar som måste koordineras med varandra innan processen kan sätta igång. Det handlar bland annat om att få lotsarna på plats, förbereda mottagandet i hamnen och sköta kommunikation med räddningstjänst och myndigheter.

”Det här ska koordineras, men det är bara att kämpa på och göra det.”

I nuläget finns inga planer på att evakuera besättningen så länge inte säkerhetsläget förvärras.

”Vår hållning har hela tiden varit att kaptenen behöver sin besättning. Det är de som är duktigast på tekniken ombord med alla rattar, pumpar och ventiler och elektriska kopplingar”, säger Claes Hansson.

”Om de inte är ombord blir det svårare att hantera fartyget.”

Göteborgs hamn har tidigare uttryckt tveksamhet kring att ta emot fartyget med hänsyn till säkerhetsrisken.

Men nu håller man på att förbereda en plan för hur fartyget ska kunna tas emot, säger Stefan Strömberg, pressansvarig vid Göteborgs hamn, till TT.

”Det handlar om att vi ska kratta manegen för att räddningstjänsten och Kustbevakningen ska kunna göra sitt jobb i hamnen, och för att trafiken runt omkring ska kunna flyta med så lite störningar som möjligt. Vi är ändå Nordens största hamn och avgörande för svensk export och import.”

Beskedet om bogseringen kommer efter att situationen beskrivits som närmast akut. På torsdagen har vädret blivit mera stabilt, det ser ut att stå sig i helgen men i nästa vecka väntas hårdare väder igen. Innan dess måste Almirante Storni flyttas in till hamn, eller åtminstone till lugnare vatten, enligt Kustbevakningen.

Om fartyget sjunker, kan i värsta fall 600 ton fartygsbränsle i form av hybridolja läcka ut i havet och hota den svenska västkusten. Hybridoljan har låg svavelhalt, men vissa sorter är mycket svåra att ta upp från havsytan.

”Vi är redo att börja pumpa över fartygsbränslet till andra fartyg. Men vi har inte ansett att det behövts ännu. Det är en ganska riskfylld operation att pumpa olja i slangar mellan fartyg, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen”, till TT.

Samtidigt har polis och åklagare startat en förundersökning om hur branden kan ha uppstått. Det finns dock ingen misstanke om att elden skulle vara anlagd.

”Just nu vet vi väldigt lite om de bakomliggande orsakerna”, säger kammaråklagare James von Reis till GP.

”Jag har bett Kustbevakningen att närma sig folk ombord, besättningen, för att se om det där finns uppgifter att hämta”, tillägger von Reis.

Fartyg från den norska Kustbevakningen har kommit till brandplatsen för att avlasta sina svenska kollegor. På torsdagen kom ytterligare ett fartyg, Loke Viking, som rederiet lyckats hyra in.

”Det gör att vi får lite andrum så vi kan utföra lite underhåll och förstärkning av material”, säger Mattias Lindholm.

Vikande siffror i fjällen – men bolagen fortsätter satsa: ”Jag är inte orolig”

Efter två års besöksrekord i svenska fjällen kommer nu rapporter om att trenden avtar. Men turistnäringen har stark framtidstro och fortsätter storsatsa på sommarsäsongen.

”Det har verkligen varit korken ur flaskan de senaste åren”, säger Anna Hansson, vd för destination Vemdalen.

Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.
Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.Foto:Victoria Forsberg/Destination Vemdalen, Fredrik Sandberg/TT, Jack Mikrut

Trots restriktioner slog besöksnäringen i fjällen rekord under pandemiåren. Fjolårets vintersäsong gick till historien som den bästa någonsin för svenska skidanläggningar, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO. Den förändrade spelplanen ledde även till satsningar på sommarsäsongen, som också nådde nya besöksrekord.

”Sommarturismen har verkligen exploderat hos oss. Nu har vi en bra säsong ända fram till slutet på september och det hade vi inte för fem år sedan”, säger Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen som bildades för 12 år sedan i syfte att stärka den tidigare svaga ”barmarkssäsongen”.

Det ökade intresset har satt fart på investeringarna. Idre Fjäll har till exempel nyligen byggt ett bad- och aktivitetsområde för sommargäster för omkring 30 miljoner, medan börsnoterade Skistar, som började med sommarkonceptet 2020, kommer ha satsat omkring 200 miljoner kronor på sådant som cykelleder, klätterparker och sommarskidåkning, till nästa sommar.

Men i år ser intresset för den svenska fjällvärlden ut att bli svalare. Enligt Svenska Turistföreningen har antalet besökare på både fjällstationerna och som bor i tält minskat med uppskattningsvis 20 till 25 procent. Även i Idre och Vemdalen märks en tydlig minskning jämfört med fjolåret.

”Det är väl en pandemieffekt, det finns mycket alternativ nu och dessutom har det varit en kall sommar”, säger Anna Hansson.

Både 2020 och 2021 var exceptionella år som kommer vara svåra att slå, tror hon. I stället hoppas branschen på att det här året ger prov på ett nytt men fortfarande högt normalläge som ligger över nivåerna före pandemin. Än så länge är framtidstron hög. På Idre fjäll görs nu den största investeringen i stiftelsens historia – en gondol för omkring 300 miljoner kronor som ska kunna användas både vinter- och sommartid.

”Jag är inte orolig, jag tror att aktivitetssemestern är här för att stanna”, säger Tommy Halvarsson, marknadsansvarig på Idre fjäll.

Det finns också undantag som visar en uppgång. För Skistar har årets sommarsäsong inneburit ett nytt rekord, med 9 procents fler bokningar jämfört med fjolåret, enligt vd Stefan Sjöstrand. I augusti öppnar Skistar sin första sommarskidåkningsanläggning i Hammarbybacken i Stockholm, och besökarna har redan kunnat testa en så kallad ”Coaster” som åker på räls nedför berget. Ett koncept som Stefan Sjöstrand vill ta vidare till fjällen.

”Den här typen av aktiviteter får våra gäster att stanna längre och köpa veckopass ungefär som på vintern”, säger han.

Du är inte orolig över att svemestrandet avtar?
”Nej, jag skulle säga tvärt om. Vi är inne i en positiv spiral med friluftstrenden och en vilja att semestra på hemmaplan. Bokningsläget ser bra ut framöver och vi känner oss väldigt trygga i situationen just nu”, säger Stefan Sjöstrand.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera