Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Elbrist hindrar Pågens expansion: ”Något man hör talas om i u-länder”

Brödbolaget Pågen skjuter upp planerna på expansion i Malmö. Anledningen är att kraftbolaget Eon inte kan garantera att bageriet får tillräckligt med el, 

rapporterar Svenska Dagbladet. 

Foto:Fredrik Sandberg / TT
Foto:Jessica Gow / TT

Pågen är med cirka 800 anställda en av Malmös största privata arbetsgivare, med en produktion på 85.000 ton bröd per år i Malmö-bageriet.

Samtidigt vill Pågen öka sin produktionskapacitet till 120.000 ton bröd per år. Men nu grusar planerna: Eon kan inte garantera den extra ström som Pågen behöver, skriver Svenska Dagbladet.

”Jag hade aldrig väntat mig att få ett sådant besked i ett välutvecklat i land. Strömbrist är något man hör talas om i u-länder. Det är inget som ska hindra ett företag från att expandera i ett i-land”, säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal till Svenska Dagbladet.

Om Eon inte lyckas lösa problemet finns det en risk att Malmö blir utan Pågens investeringar.

”Då måste vi överväga att i stället etablera oss på en annan plats”, säger Anders Carlsson Jerndal till Svenska Dagbladet.

Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden.

Ett företag som redan valt bort södra Sverige för nyetableringar är ventilationsföretaget Lindab med huvudkontor på Bjärehalvön. De senaste åren uppges företaget ha investerat över 100 miljoner kronor i bland annat Tyskland, Estland och Danmark.

”Man vågar inte bygga ut produktion i ett land som inte kan garantera elförsörjningen. Sverige blir allt för riskfyllt”, säger koncernchefen Ola Ringdahl.

Enligt Ringdahl drabbas Lindab både av att elpriserna i södra Sverige är högre än i de norra delarna av landet, och av att elbolagen inte kan garantera säkra leveranser.

Höga elpriser kan man alltid planera för, men det största bekymret blir ändå om vi börjar få blackouter i elnätet. Det ligger inte många månader eller år bort att man börjar ransonera elen, säger han till Svenska Dagbladet.

Läs mer om elbristen. Anders Ygeman anser att elbristen bara är ett tomt hot. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Så kan företag utveckla en lönsam affärsmodell trots lågkonjunktur

Den lågkonjunktur som följt pandemin har inneburit svåra tider för många aktörer inom detalj- och e-handeln, men branschen har tampats med motgångar även sedan tidigare. För att säkerställa sin lönsamhet krävs därför att företag utvecklar en långsiktigt hållbar affärsmodell – något som kan vara lättare sagt än gjort. 

Andelen som handlade på nätet steg kraftigt under pandemin, vilket resulterade i bråda dagar för e-handlarna. Efterhand som restriktionerna släppte vände dock utvecklingen; tillväxtkurvan började peka nedåt igen, till stor oro för många aktörer. 

För att skapa sig en utförligare översikt av hur detalj- och e-handlare har bemött de nya förutsättningarna genomförde digitala konsultbolaget Publicis Sapient en djuplodande studie under 2022, tillsammans med Salesforce och Ipsos. Studien – E-commerce Investments of Global Retailers – visade föga förvånande att många handlare anser att pandemin för alltid har förändrat detaljhandeln och förväntar sig fortsatt tillväxt även framöver. Ett mer överraskande resultat var att många e-handlare trots utvecklingen har haft problem med lönsamheten.

– Studien visar att aktörer med primärt fysisk närvaro hade det tufft under pandemin, men nu ser vi att även dedikerade e-handlare får det kämpigare. Butiker som kombinerar fysisk och digital närvaro har således en fördel, då de kan erbjuda bättre kundservice, berättar Björn Elmberg, Nordenansvarig för Retail och konsumentprodukter på Publicis Sapient.

Gap mellan vilja och leverans

9 av 10 beslutsfattare i studien säger sig veta vilka åtgärder som kommer att förbättra lönsamheten, men runt 50 procent brottas ändå med genomförandet.

– Förändring blir lätt både dyrt och krångligt och tar tid och energi från annat. Alla förändringar behöver också ha ett långsiktigt perspektiv och det kan därför vara svårt att veta var man ska börja. Det viktigaste är därmed att ta det första steget och sedermera ta nästa steg när man ser resultat från det första. Det finns ofta åtgärder som snabbt ger resultat utan att kräva stora insatser.

Björn belyser också insamling och användning av data som en avgörande faktor för att identifiera vad som är viktigt för kunderna och se vilka som är lönsamma – ett ofta komplext arbete som erfordrar omfattande kompetens. En erfaren partner kan därför vara nyckeln till ett framgångsrikt genomförande. Globala Publicis Sapient har lång erfarenhet av effektivisering för lönsamhet och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

– Vår insikt i vad som driver lönsamhet och kundnöjdhet innebär att vi alltid kan rekommendera lämpligaste lösning som i slutänden hjälper våra klienter att nå högre tillväxt och säkerställa sin lönsamhet, avslutar Björn. 

Om Publicis Sapient

Publicis Sapient hjälper företag inom digital strategi och på̊ att förverkliga sömlösa kundupplevelser oavsett val av kanal. Vi har över 50 kontor världen över, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi arbetar tillsammans med till exempel Pandora, Clas Ohlson, Tetra Pak och Essity.

Läs mer på: www.publicissapient.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera