1515

Elbolagen vill tända kunderna

Elbolagen är inne i en omställning och tävlar om de bästa lösningarna och de bästa erbjudandena. Ett gemensamt problem är dock att engagera kunderna.

"Produkten upplevs inte relevant och knappt priset heller", säger elhandelsexperten Axel Sundström. 

Foto:Pax Engström Nyström för Dagens Industri

Under onsdagen i Almedalen är temat energi när Dagens industri samlar flera av energibranschens stora aktörer för att diskutera dess framtida utmaningar under fyra seminarier. 

Tredje seminariet för dagen berörde elhandelsbolagens svårigheter med att locka kunder samt vad som krävs för att vara framgångsrika på en omvälvande marknad.

På plats fanns bland annat Marc Hoffmann, vd för E.ON samt Erik Brandsma, vd för Jämtkraft. 

Erik Brandsma menar att branschen generellt går genom en otrolig omställning.

”Det krävs inte bara en teknisk utveckling utan även en mental anpassning av hur vi ser på marknaden och kunderna”, säger han.

Just kunderna var inledningsvis i fokus under debatten. 

Erik Brandsma igen: 

”Vi måste ställa oss frågan vad kunderna vill ha och vilka kompetenser våra bolag behöver för att svara upp till deras krav. Det är otroligt viktigt.”

Att byta el är kanske mångas definition av en mardröm, något elbolagen själv är medvetna om. Nyckelfrågan är: hur engagerar man en ointresserad kundskara? 

”Jag tror att en framgångsfaktor är att prata om "customer journeys". Vilken resa kunden har med oss”, säger Marc Hoffmann, vd på E.ON. 

Han fick medhåll från elhandelsexperten Axel Sundström, som jobbar för EG Sverige. 

”Vi säljer alla el, det är råvara som kostar pengar och alla måste ha det och i dag är kunderna helt oengagerade. Branschen måste lära sig att man säljer en kundupplevelse. Det är det man kan få lojala kunder längre, produkten är inte relevant och knappt priset heller”, säger han. 

 När elbolagen för dryg tio år sedan fokuserade på miljö och förnybar el började man prata kundernas språk, enligt Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler. 

”Då pratade vi deras språk. Duschar du två minuter i stället för tre händer det här. Då blir det begripligt.

Elmarknaden står inför stora förändringar. Bland annat har flera mindre bolag kommit in på marknaden samtidigt som den elhandlarcentriska modellen, det vill säga att kunden endast har kontakt med elhandelsföretaget snarare än både elhandelsföretag och elnätsföretag, kan leda till omvälvningar inom branschen. 

"Jag tror att de närmsta fem år vi har framför oss kommer innebära fler förändringar än de 50 vi har bakom oss. Spelplanen kommer att förändras och spelarna som finns kommer tvingas anpassa sig", säger Erik Brandsma på Jämtkraft. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?