ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Elbolag kritiseras för dålig prisinformation

Konsumentverket har granskat 13 elbolags hemsidor. Samtliga kritiseras för otydlig prisinformation – och nu kräver myndigheten åtgärder, skriver Dagens Nyheter.

Bland de elbolag vars hemsidor granskats finns jättarna Fortum och Eon, och mindre bolag som Jämtkraft, Umeå energi och Karlstad energi.

Alla 13 bolag får bakläxa efter att Konsumentverket slagit fast att prisinformationen är för otydlig. Framför allt handlar det om jämförpriser.

På flera bolags hemsidor är det enligt myndigheten alltför krångligt att komma åt jämförpriserna, och i några fall anges priset inte i öre per kilowattimme som det ska.

”Det är viktigt att bolagen anger prisinformation på rätt sätt, konsumenter ska alltid ha möjligheten att jämföra elpriser på ett enkelt sätt”, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, till DN.

Elbolagen har nu fram till den 30 augusti på sig att lämna yttranden – därefter avgör Konsumentverket om fler åtgärder behövs.

Organisationen Sveriges konsumenter anser att myndighetens kritik är "ett duktigt underbetyg" för elbolagen.

”För den enskilda individen kan det handla om mycket pengar, elbolagens egna hemsidor är inte alltid det bästa stället att jämföra elpriser på, men bolagen ska trots det ha tydlig prisinformation”, säger generalsekreteraren Jan Bertoft till DN.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer