1515
Annons

Elbehovet kan öka med över 60 procent i Sverige

Svenskt Näringsliv uppskattar att elanvändningen kommer öka med minst 60 procent i Sverige fram till 2045 i en ny rapport. Det är till stor del en följd av den pågående och framtida elektrifiering som klimatomställningen medför.

Enligt en ny beräkning från intresseorganisationen Svenskt Näringsliv kommer energibehovet i Sverige öka med åtminstone 60 procent under de kommande 25 åren. De uppskattar att den totala användningen av el kommer vara 200 TWh 2045, jämfört med dagens användning på 126 TWh. Ökningen motsvarar elproduktionen från 14.400 vindkraftverk, att jämföra med de 3.500 som finns i dagsläget, eller elva reaktorer med samma effekt som Ringhals 1.

Inom industrin räknar Svenskt Näringsliv med att elförbrukningen kommer öka med mellan 32 och 52 TWh, främst på grund av klimatomställningen och den elektrifiering det medför. 

Liksom industrin är klimatomställningen också det som styr transportsektorns framtida elbehov. Enligt beräkningarna väntas transportsektorns elanvändning öka med mellan 17 och 22 TWh till 2045.

Svenskt Näringsliv bedömer att den ökande elanvändningen och den i dag existerande elproduktionen, som kommer nå sin ursprungliga livslängd fram till 2045, tillsammans motsvarar ungefär 175 TWh. Investeringsbehovet kommer därmed vara mycket omfattande, skriver intresseorganisationen i rapporten.

Samtidigt har Svenska Kraftnät flaggat för att marginalerna i elförsörjningen väntas krympa. Bland annat på grund av att flera kärnkraftsreaktorer, Ringhals 1 och 2, kommer stängas av ekonomiska skäl under 2020-21.

Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, har i en tidigare intervju med Di kritiserat regeringens passivitet i frågan om elförsörjning.

”Regeringen konstaterar i budgetpropositionen att risken för effektbrist ökar, både regionalt och nationellt, och att det innebär utmaningar och riskerar att hindra nya investeringar och tillväxt. Men åtgärderna lyser tyvärr med sin frånvaro, trots att läget är allvarligt och snabbt blir allt värre”, sade Jan-Olof Jacke. 

 


Tabbar skapar tillväxt

Våga göra fel om du vill få bolaget att växa. Det var budskapet från tre framgångsrika bolagsbyggare som tog plats på scen under tisdagens Gasellfrukost i Stockholm. 

Gasellfrukost i Stockholm.
Gasellfrukost i Stockholm.Foto:Pax Engström Nyström
Stefan Jansson
grundare och vd
på Polarium.
Stefan Jansson grundare och vd på Polarium.Foto:Pax Engström Nyström
Gustaf Westerlund, CRM-konsulterna och Annika Dopping, Annika Dopping & Co.Foto:Pax Engström Nyström
Alexander Schultz, Ida Carls och Max Wroblewski från Third Act.Foto:Pax Engström Nyström
Peter Böhmer och Anna Öfwerman, Together Tech.Foto:Pax Engström Nyström
Leyla Sarac affärsutvecklare på DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström
Johan Johansson, vd Daniel Wellington.Foto:Pax Engström Nyström
Virpal Singh
grundare av
DigitalTolk.
Virpal Singh grundare av DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström

Solen sken in genom glastaket på Posthuset 7A när säsongens sista Gasellfrukost i Stockholm inleddes. Bland deltagarna var det hög stämning och konsensus rådde om att det var kompetensutmaningar som är det största tillväxthindret – trots andra orosmoment som inflation och Ukrainakrig. Men för morgonens första talare Stefan Jansson grundare och vd på batteribolaget Polarium, som nyligen värderades till 1 miljard dollar och därmed kan kalla sig ”enhörningsbolag”, är det i stället komponentbrist som riskerar att bromsa företaget.  

”Vi har bra kompetens i Sverige, det är bara att vi ska attrahera den till oss. För vår del är det i stället brist på halvledare och litiumceller som kommer att vara en utmaning i många år framöver”, säger han. 

Han berättade att bolaget som startades 2015 i dag exporterar till över 70 länder och att företagets produkter i kombination med solpaneler redan bidrar till att sju miljoner liter diesel per månad sparas, när billigare och grön energi kan användas i stället. Men bolagsresan med Polarium har varit allt annat än enkel. 

”VI jobbar med tekniskt utmanande produkt och för att lyckas måste man göra mängder av misstag. Så säger någon att det går bra i ett projekt kan man vara säker på att det är något som är fel”, sa han och fick publiken att skratta. 

Även Johan Johansson, vd på klockvarumärket Daniel Wellington, tog upp vikten av att som bolagsbyggare vara modig och våga ”faila”, som han kallar det. Det lärde han sig under sin tid som Luma, det vill säga trainee på MTG, och den mentaliteten kom väl till pass under coronapandemin när bolaget tvingades stänga ner hundratals butiker världen över till följd av stängda marknader. 

”Men under den här tuffa tiden har vi investerat och ställt om. Vi har satsat på produktutveckling och släppt solglasögon, nya smycken och fodral, bland annat. Och nu när många marknader öppnar upp ser framtiden ljus ut”, säger Johan Johansson. 

Ett annat bolag som också lyfte vikten av att vara på tårna är DigitalTolk, som utsågs till årets Supergasell, Sveriges mest snabbväxande företag, 2021. Tolkförmedlaren startade under flyktingkrisen 2015 och nu har man fullt upp med att hjälpa människor som kommit från Ukraina att matchas mot arbetslivet. 

”Från en flyktingkris till en annan. Utifrån vår tekniska lösning tittar vi hela tiden på vilka behov som uppstår i samhället och hur vi kan vara med och lösa dem”, säger Leyla Sarac, affärsutvecklare i bolaget och fick medhåll av bolagets grundare Virpal Singh:

”Att vi aldrig blir klara är nyckeln till att vi utvecklas och kan göra skillnad för våra kunder. Genom innovation blir vi inte ett i högen av irrelevanta bolag”.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?