Annons

Ekonomistudion: Dammet har lagt sig enligt SHB

Dammet har lagt sig, enligt Handelsbanken som släppt en färsk konjunkturprognos. I Ekonomistudion berättar bankens chefsekonom Christina Nyman om utsikterna.

Dessutom, ögonsensorbolaget Tobii i nytt samarbete med Google – aktien glatt upp i dag. 

Foto:Kallestad, Gorm

 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Dammet har lagt sig, återhämtningsfasen är här men den kan dra ut på tiden. Sverige står sig dock väl i ett internationellt perspektiv. Det är några av slutsatserna som handelsbanken drar i sin konjunkturrapport. Ekonomistudion har intervjuat Christina Nyman chefsekonom.

Dessutom: ögonsensor Företaget Tobii är upp rejält på börsen i dag efter att bolaget meddelat ett samarbete med Google.

Samarbetet gäller att Tobii Dynavox integrerar Google Assistant i sina hjälpmedel via kommunikationsmjukvaran Snap Core First.

Fredrik Ruben, vd på Tobii Dynavox, berättar om responsen de fått bland sina användare. 

Se programmet i tv-spelaren eller lyssna via länkarna.

Ekonomistudion är Dagens industris program om dagens viktigaste nyheter på marknaden och i politiken.

Se det på Di.tv eller hör det i din poddspelare.

APPLE 

ACAST 

SPOTIFY 

Innehåll från COWIAnnons

COWI växer med offensiv hållbarhetsstrategi

Anders Wiktorsson, vd för COWI i Sverige.
Anders Wiktorsson, vd för COWI i Sverige.

Nolltolerans mot fossila bränslen och konkreta åtgärder för en grön omställning. Med strategin Future Now stakar teknikkonsulterna på COWI ut vägen för att bidra till en hållbar framtid.

– Vi vill växa och spela en ännu större roll i omställningen, genom nyrekryteringar, kompetensutveckling och genom att anta fler och större projekt, säger Anders Wiktorsson, vd för COWI i Sverige.

Den internationella teknikkonsulten COWI är på offensiven för att verkligen göra skillnad i den gröna omställningen. Teknikkonsulten verkar inom sektorerna industri, samhällsbyggnad, byggnader och vatten & miljö, där de på ett konkret sätt hjälper kunder utvecklas i en hållbar riktning. 

Nolltolerans mot fossila bränslen

Sedan i år har de arbetat efter strategin Future-Now. Ett resultat av detta är att COWI väljer att säga nej till projekt inom fossila bränslen.

– Om vi som samhälle och företag vill överleva och blomstra i framtiden måste vi agera i dag. På COWI har vi därför sagt nej till att jobba med projekt som är kopplade till fossila bränslen, säger Anders Wiktorsson.

Rent praktiskt innebär det att alla intäkter inom tre till fem år ska komma från projekt relaterade till den gröna omställningen och hållbarhet, med fokus på förnyelsebar energi och klimatanpassning. Ett exempel som visar att COWI är på väg mot målet är ett samarbete med Swedish Biofuels som ska förse den svenska marknaden med 400 000 ton hållbart flygbränsle per år. Det motsvarar cirka 40 procent av Arlandas årliga totala konsumtion av flygbränsle och COWI ansvarar för planering, konstruktion och projektledning vid bygget av fabriker där bränslet ska produceras. 

Fokus på nyrekrytering och kompetensutveckling

Inom bolaget finns en bred kompetens med till exempel processingenjörer, konstruktörer, miljövetare och arkitekter. Det stora, gröna fokuset skapar ett behov kompetensutveckling men också nyrekrytering av nyfikna medarbetare som vill vara en del av förändringen, förklarar Anders Wiktorsson.

– Under 2023 är vårt mål att öka med 150 anställda bara inom vår industridivision, det talar ett tydligt språk om hur vi vill växa för att stötta våra kunders omställning. Vi ser en jättemarknad inom industri och energi relaterat till grön omställning. 

Om COWI

COWI grundades 1930 i Köpenhamn och är idag 7500 anställda världen över. Företaget erbjuder expertis inom teknik, arkitektur, energi och miljö. Tillsammans med kunder, partners och medarbetare skapar COWI en framtid där människor och samhällen växer och utvecklas. Genom samarbeten skapas hållbara och vackra lösningar som förbättrar livskvaliteten för människor i dag och för kommande generationer.

https://www.cowi.se/karriar 

 

Mer från COWI

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med COWI och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera