1515

Ekonomiprofessorn skriver bok om ”superkraften” omtyckthet

Jakten på ytlig popularitet präglar våra liv på ett negativt sätt, det menar Lars-Johan Åge. Nu är ekonomiprofessorn aktuell med en bok som handlar om hur vi kan uppnå en sundare form av popularitet – en superkraft som han kallar för omtyckthet. 

Lars-Johan Åge aktuell med nya boken ”Omtyckt – superkraften i att vara äkta, positiv och relevant.
Lars-Johan Åge aktuell med nya boken ”Omtyckt – superkraften i att vara äkta, positiv och relevant.Foto:Jack Mikrut
Lars-Johan Åge.
Lars-Johan Åge.Foto:Jack Mikrut
Lars-Johan Åge fotograferad i skolan på stället där han höll en magi uppvisning för många år sedan som förvandlade honom från nörd till skolans coolaste kille.
Lars-Johan Åge fotograferad i skolan på stället där han höll en magi uppvisning för många år sedan som förvandlade honom från nörd till skolans coolaste kille.Foto:Jack Mikrut

Som barn tillhörde Lars-Johan Åge aldrig det populära gänget i skolan, men efter att ha visat några spektakulära trolleritrick för sina klasskamrater fick han för första gången uppleva den oemotståndliga dragningskraft som den ytliga populariteten medför. 

Nu, drygt 40 år senare och med en lång erfarenhet av att stå i rampljuset, är ekonomiprofessorn, förhandlingsexperten, föreläsaren och författaren tillbaka på Solängsskolan i Gävle där allt började för att berätta om sin nya bok för Dagens industri. 

”Det var här som jag kände mig populär för första gången i mitt liv”, säger Lars-Johan Åge. 

Genom redogörelser av olika forskningsstudier, med hjälp av handfasta råd och tips och med anekdoter ur sitt eget liv är Lars-Johan Åges förhoppning med boken ”Omtyckt – superkraften i att vara äkta, positiv och relevant” att göra oss medvetna om hur vi kan uppnå omtyckthet – en sund form av popularitet. 

”Till skillnad från den ytliga populariteten, som handlar om status och anseende och som ofta får oss att må dåligt, handlar omtycktheten om relationen med oss själva. Istället för att påverkas negativt främjar omtycktheten vårt välbefinnande och framgång, både inom privatlivet och arbetslivet. Det farliga är att vi har glömt bort superkraften som finns i omtycktheten.”

Trots att Lars-Johan Åge menar att omtycktheten får oss att må bättre är det paradoxalt nog den ytliga populariteten som de flesta av oss eftersträvar. Jakten på status och anseende har aldrig varit så märkbar som den är i dag och det beror till stor del på att sociala medier har blivit en stor del av människors liv samtidigt som medelklassen i Sverige har blivit allt rikare, tror han. 

”Vi tävlar om vem som har det finaste huset och den dyraste bilen och vi gör omedvetna sociala jämförelser som är väldigt destruktiva. Vi jämför oss med andra på ett sätt som får oss själva att framstå som sämre än vad vi egentligen är.”

Men faktum är att vi inte kan vända livets ytliga aspekter ryggen. Däremot ska vi öka vår medvetenhet om den ytliga popularitetens roll i våra liv och se till att vi agerar på ett medvetet sätt. Det är ett viktigt budskap i boken. 

”Viljan att få bekräftelse av andra har alltid varit programmerad i våra hjärnor och kommer att förbli så, det handlar därför inte om att vi ska ta bort våra sociala medier för att undvika den ytliga popularitetens dragningskraft. Forskning visar till och med att ett medvetet förhållningssätt till sociala medier är bra för oss. Men vi måste förstå hur vi fungerar och agerar.”

För Lars-Johan Åge har jakten på ytlig popularitet inneburit att som föreläsare vinna publikens gunst, det har varit en del av konceptet. Men han har egentligen aldrig känt sig bekväm eller tillfreds med att aktivt jaga status eller anseende. 

”Mina nära relationer påverkades negativt av den ytliga populariteten. Men i och med att jag har tagit del av forskningen på området och att jag nu har skrivit den här boken har jag skapat mig en större förståelse för mekanismerna bakom beteendet. Jag hoppas att boken ska hjälpa andra att förstå samma sak.”

Modellen som du har tagit fram förklarar hur man kan uppnå omtyckthet – kan du berätta om den?

”Den består av tre komponenter: äkthet, positivitet och relevans. Med äkthet menar jag att man ska vara äkta, både gentemot sig själv och andra, och man ska agera enligt sina avsikter och värderingar. Positivitet handlar om vikten av att ha en positiv inställning gentemot andra och relevansen handlar om att skapa värde i mötet med människor. Om man är medveten om dessa komponenter följer en bättre samarbetsförmåga, egenskaper som lockar fram det bästa ur andra, man får i större utsträckning gehör för sina idéer och man blir en lyckligare människa.”

Är du själv omtyckt?

”Det vill jag tro att jag är. Jag har nog blivit mer omtyckt i och med att jag nu förstår vad jakten på ytlig popularitet handlar om och hur den påverkar omtycktheten.”

 


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?