1515
Annons

Ekonomiprofessorn skriver bok om ”superkraften” omtyckthet

Jakten på ytlig popularitet präglar våra liv på ett negativt sätt, det menar Lars-Johan Åge. Nu är ekonomiprofessorn aktuell med en bok som handlar om hur vi kan uppnå en sundare form av popularitet – en superkraft som han kallar för omtyckthet. 

Lars-Johan Åge aktuell med nya boken ”Omtyckt – superkraften i att vara äkta, positiv och relevant.
Lars-Johan Åge aktuell med nya boken ”Omtyckt – superkraften i att vara äkta, positiv och relevant.Foto:Jack Mikrut
Lars-Johan Åge.
Lars-Johan Åge.Foto:Jack Mikrut
Lars-Johan Åge fotograferad i skolan på stället där han höll en magi uppvisning för många år sedan som förvandlade honom från nörd till skolans coolaste kille.
Lars-Johan Åge fotograferad i skolan på stället där han höll en magi uppvisning för många år sedan som förvandlade honom från nörd till skolans coolaste kille.Foto:Jack Mikrut

Som barn tillhörde Lars-Johan Åge aldrig det populära gänget i skolan, men efter att ha visat några spektakulära trolleritrick för sina klasskamrater fick han för första gången uppleva den oemotståndliga dragningskraft som den ytliga populariteten medför. 

Nu, drygt 40 år senare och med en lång erfarenhet av att stå i rampljuset, är ekonomiprofessorn, förhandlingsexperten, föreläsaren och författaren tillbaka på Solängsskolan i Gävle där allt började för att berätta om sin nya bok för Dagens industri. 

”Det var här som jag kände mig populär för första gången i mitt liv”, säger Lars-Johan Åge. 

Genom redogörelser av olika forskningsstudier, med hjälp av handfasta råd och tips och med anekdoter ur sitt eget liv är Lars-Johan Åges förhoppning med boken ”Omtyckt – superkraften i att vara äkta, positiv och relevant” att göra oss medvetna om hur vi kan uppnå omtyckthet – en sund form av popularitet. 

”Till skillnad från den ytliga populariteten, som handlar om status och anseende och som ofta får oss att må dåligt, handlar omtycktheten om relationen med oss själva. Istället för att påverkas negativt främjar omtycktheten vårt välbefinnande och framgång, både inom privatlivet och arbetslivet. Det farliga är att vi har glömt bort superkraften som finns i omtycktheten.”

Trots att Lars-Johan Åge menar att omtycktheten får oss att må bättre är det paradoxalt nog den ytliga populariteten som de flesta av oss eftersträvar. Jakten på status och anseende har aldrig varit så märkbar som den är i dag och det beror till stor del på att sociala medier har blivit en stor del av människors liv samtidigt som medelklassen i Sverige har blivit allt rikare, tror han. 

”Vi tävlar om vem som har det finaste huset och den dyraste bilen och vi gör omedvetna sociala jämförelser som är väldigt destruktiva. Vi jämför oss med andra på ett sätt som får oss själva att framstå som sämre än vad vi egentligen är.”

Men faktum är att vi inte kan vända livets ytliga aspekter ryggen. Däremot ska vi öka vår medvetenhet om den ytliga popularitetens roll i våra liv och se till att vi agerar på ett medvetet sätt. Det är ett viktigt budskap i boken. 

”Viljan att få bekräftelse av andra har alltid varit programmerad i våra hjärnor och kommer att förbli så, det handlar därför inte om att vi ska ta bort våra sociala medier för att undvika den ytliga popularitetens dragningskraft. Forskning visar till och med att ett medvetet förhållningssätt till sociala medier är bra för oss. Men vi måste förstå hur vi fungerar och agerar.”

För Lars-Johan Åge har jakten på ytlig popularitet inneburit att som föreläsare vinna publikens gunst, det har varit en del av konceptet. Men han har egentligen aldrig känt sig bekväm eller tillfreds med att aktivt jaga status eller anseende. 

”Mina nära relationer påverkades negativt av den ytliga populariteten. Men i och med att jag har tagit del av forskningen på området och att jag nu har skrivit den här boken har jag skapat mig en större förståelse för mekanismerna bakom beteendet. Jag hoppas att boken ska hjälpa andra att förstå samma sak.”

Modellen som du har tagit fram förklarar hur man kan uppnå omtyckthet – kan du berätta om den?

”Den består av tre komponenter: äkthet, positivitet och relevans. Med äkthet menar jag att man ska vara äkta, både gentemot sig själv och andra, och man ska agera enligt sina avsikter och värderingar. Positivitet handlar om vikten av att ha en positiv inställning gentemot andra och relevansen handlar om att skapa värde i mötet med människor. Om man är medveten om dessa komponenter följer en bättre samarbetsförmåga, egenskaper som lockar fram det bästa ur andra, man får i större utsträckning gehör för sina idéer och man blir en lyckligare människa.”

Är du själv omtyckt?

”Det vill jag tro att jag är. Jag har nog blivit mer omtyckt i och med att jag nu förstår vad jakten på ytlig popularitet handlar om och hur den påverkar omtycktheten.”

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

”Man längtade efter hans söndagskrönikor”

Sven-Ivan Sundqvist som gick bort i tisdags, 82 år gammal, beskrivs som en pionjär inom svensk ekonomijournalistik och låg bakom den svenska finansmarknadens bibel – ”Ägarna och Makten”.

”Det var ingen som vågade tacka nej till en intervju med Sven-Ivan”, säger Mats Qviberg.

Mats Qviberg och Sven-Ivan Sundqvist.
Mats Qviberg och Sven-Ivan Sundqvist.Foto:Johan Schück / Joey Abrait

Sven-Ivan Sundqvist tillbringade sina första levnadsår i Kalmar men flyttade senare med familjen till Stockholm. Efter studier och arbete på Handelshögskolan, fick han 1970 anställning på DN:s ekonomiredaktion i rollen som börskommentator, där han verkade fram till 1997. 

Söndagskrönikorna om börs och näringsliv fick ofta stort genomslag. Enligt finansmannen Sven Hagströmer går det inte att överskatta vilken betydelse de hade för marknaden, men även för svenskarnas intresse för börsen.

”Sven-Ivan Sundqvist var med och la grunden för populariserandet av aktiesparandet i Sverige. Bildandet av Aktiespararna, allemansfonderna och Sven-Ivans söndagskrönikor i DN. En organisation, en statlig åtgärd och en människa. Han är en av tre viktiga faktorer”, säger han. 

En av höjdpunkterna i Sven-Ivan Sundqvists journalistkarriär som lyfts fram av Sven Hagströmer är när PG Gyllenhammar ville köpa den norska oljan genom att sälja delar av Volvo till den norska staten.

”Det var som att läsa en thriller. Det är den största och första maktkampen vi haft i Sverige. I och med den förstod han det hur viktigt det var att kartlägga ägandet”, säger han.

Sven-Ivan Sundqvist kan tillskrivas den som byggt basen för ägaranalys på den svenska finansmarknaden – inte minst genom publikationen ”Ägarna och Makten i Sveriges Börsföretag”, utgiven årligen mellan 1985-2009.  Efter tiden på DN startade han ägarstatistiktjänsten SIS Ägarservice som var ett populärt analysverktyg fram till 2015, då det köptes av den mer digitaliserade tjänsten Holdings, ägt av Modular Finance.

”Nu kan man slå upp på två sekunder vad familjen Qviberg har gjort för affärer, men när den digitala världen inte fanns så var det här något man var tvungen att ha. Det var bara att köpa de där böckerna”, säger finansmannen Mats Qviberg.

De två bodde nära varandra på Lidingö och träffades så sent som för ett par månader sedan.   

”Man längtade efter hans söndagskrönikor och det var ingen som vågade tacka nej till en intervju med Sven-Ivan. När Sven Hagströmer och jag köpte Custos var han hemma hos mig var och varannan dag och skulle förhöra sig. Då knallade han över till mig och satt och småpratade i köket”, säger Mats Qviberg och tillägger:

”I ljust minne bevarad. Om de döda säger man bara gott, men i hans fall var det väldigt lätt”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera