Ekonomer: Thedéens utspel är tecken på frustration

FI-chefen Erik Thedéen gör rätt i att sätta press på politikerna att trappa ner ränteavdragen, men det är ytterst tveksamt om det kommer att ge effekt. Det säger ekonomer som Di har talat med.

FI-chefen Erik Thedéen
FI-chefen Erik ThedéenBild:TT

Det är dags att trappa ner ränteavdragen, deklarerade Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen på torsdagen.

Han hänvisade till betydande målkonflikter som bygger risker i svensk ekonomi.
Samtidigt som FI försöker bromsa utvecklingen med hushållens skuldsättning spär skattesystemet på utvecklingen, pekar Erik Thedéen på.

Anna Öster, chefsekonom på Länsförsäkringar, håller med Erik Thedéen om att det krävs bättre samordning mellan FI, regeringen och Riksbanken.

”Det är verkligen önskvärt med en bättre samordning och tydligare besked kring vart vi ska. Vi har en bostadsmarknad som de flesta har uppmärksammat problemen kring men ingen tar itu med situationen och ser till att de löser sig i grunden.”

Erik Thedéens utspel är ett uttryck för frustration, tror Knut Hallberg, analytiker på Swedbank.

”Framför allt vad gäller skattepolitiken, som bland annat genom ränteavdragen gynnar skuldsättning. Då är det svårt för FI att springa omkring med plåster och lappa lite här och där.”

Även om det är bra att Erik Thedéen lyfter frågan, tror Knut Hallberg inte att det påverkar den dagsaktuella politiken så att det faktiskt blir en nedtrappning av ränteavdragen.

”Det verkar väldigt låst med de bostadspolitiska samtalen som sprack.”

För mycket står på spel vad gäller väljarstöd, är hans analys.

”Socialdemokraterna har säkert gjort analysen att de själva inte kan gå fram med försämringar. De vet att de har förlorat val på det förut.”

Anna Öster konstaterar att FI har trappat upp retoriken, och anser att det är lämpligt. Men även hon anser att det är tveksamt om det kommer att öka trycket på politikerna att göra något åt frågor som ränteavdragen.

”Det är helt nödvändigt att man kommer överens över blockgränserna. Men efter att bostadssamtalen lades ner så har det inte framkommit att det är aktuellt med nya diskussioner.”

Erik Thedéen vill också se en diskussion kring Riksbankens roll. Den negativa reporäntan ökar behovet av motåtgärder från FI.

”Normalt sett ska penningpolitiken inte verka för att dämpa bostadspriser, men jag tycker att vi har så exceptionellt läge att man i alla fall bör pröva tanken på hur penningpolitiken fungerar idag när vi har en väldigt kraftig skuldutveckling”, säger han.

Anna Öster anser inte att Riksbanken explicit ska ta hänsyn till bostadspriser, men att Riksbanken skulle kunna ha ett större tålamod med att få upp inflationen.

”Det är ingen annan som definierar inom vilken horisont de ska nå upp till inflationsmålet, utan det här är något de kan formulera själva.”

Knut Hallberg sympatiserar med Erik Thedéens tankesätt att Riksbanken skulle kunna snegla lite mer på bieffekter, men utrymmet är litet säger han.

”Riksbanken är ju väldigt låsta av vad ECB gör. Om Riksbanken på allvar ställer sig vid sidan av kan kronan snabbt börja stärkas kraftigt och då kommer andra problem istället. Jag tycker att huvudansvaret ligger på den politiska sidan.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?