1515
Annons

Ekonomer efter chockhöjningen: Så hög blir boräntan

De rörliga boräntorna kommer att ta ett rejält kliv uppåt efter Riksbankens rekordhöjning, men det är fortfarande en bra bit kvar till toppen. Det säger ekonomer till Di – och varnar för bistra tider för hushållen. 

”Det finns en risk att man tar i för mycket nu, att höjningen sätter stopp för ekonomin”, sägar Robert Boije på SBAB.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér.

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Ryssland: Ryska styrkor har lämnat Lyman

Ukraina uppger att landets styrkor gått in i staden Lyman som ligger i norra Donetsk, en av de regioner som Ryssland olagligen annekterade i fredags.

Kort därpå kom beskedet från Rysslands försvarsdepartementet att de ryska styrkorna nu lämnat staden.

Orsaken är enligt den ryska nyhetsbyrån Interfax, som citerar försvarsdepartementet, att de ryska styrkorna lämnat staden ”på grund av hotet att omringas”.

”Ukrainas luftburna styrkor har gått in i Lyman, Donetskregionen”, skrev det ukrainska försvarsdepartement strax innan på Twitter.

Donetsk är, tillsammans med Luhansk, Zaporizjzja och Cherson, alltså en av de fyra ukrainska regioner som Ryssland olagligen annekterade i fredags.

Lyman, som ligger cirka 16 mil sydost om Ukrainas näst största stad Charkiv, har varit under rysk kontroll sedan i våras.

Tidigare i veckan uppgav Ukrainas regionala militära ledare Andrij Kanasjevytj att staden Kupjansk i östra Charkivregionen helt återtagits. 

På annat håll har en konvoj med civila angripits för andra gången på två dagar i Ukraina. Minst 20 personer har dödats i angreppet omkring Kupjansk i Charkivregionen, uppger ukrainska myndigheter.

”Enligt preliminär information har 20 personer dött i bilarna . . . Ockupanterna attackerade civila som försökte fly artilleriangreppen. Denna grymhet går inte att rättfärdiga”, skriver Charkivs guvernör Oleh Synjehubov på Telegram.

Ryska styrkor har lämnat de delar av Charkiv som tidigare ockuperades, efter en framgångsrik ukrainsk motoffensiv i regionen i förra månaden. Men artilleriangreppen har fortsatt.

Under fredagen dödades 30 personer i en liknande attack mot en konvoj med civila i Zaporizjzja, som köade för att åka till ryskockuperade områden för att hämta släktingar och dela ut bistånd. 

Under fredagen kidnappades Ihoj Murasjov, chef för Zaporizjzja kärnkraftverk, av Ryssland, enligt anklagelser från Ukrainas statliga kärnkraftsmyndighet Energoatom.

Enligt Energoatom stoppades Murasjovs bil av ryska styrkor som försatte honom med ögonbindel och förde honom till en okänd plats.

Frihetsberövandet hotar säkerheten i Ukrainas och Europas största kärnkraftverk, säger Energoatomchefen Petro Kotin, som kräver att Ryssland friger Murasjov omedelbart.

Även Ukraina kräver att han släpps, och fördömer det ”olagliga kvarhållandet”.

Kärnkraftverket Zaporizjzja ligger i regionen med samma namn, som under gårdagen annekterades olagligen av Ryssland tillsammans med ukrainska Cherson, Luhansk och Donetsk.

Ryssland har inte kommenterat anklagelserna. Internationella atomenergiorganet IAEA som har personal på plats i kärnkraftverket har inte bekräftat uppgifterna och har bett Ryssland redovisa vad som har hänt.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera