Annons

Ekonomens tips för att klara julekonomin

Daglig kontroll av bankkontot, listor och ett ganska stort mått av disciplin. Det är grundtips för att inte förköpa sig i julhandeln. Och sist men inte minst – barnens önskelistor är inte inköpslistor.

Det är inte bara pyntet som har en tendens att vara rött kring julhelgen. Även bankkontot kan gå över i röda siffror efter idogt shoppande av klappar, mat och andra jultillbehör.

Det vanligaste ekonomiska rådet inför julshoppingen, och för att slippa onödig ekonomisk stress, brukar vara att spara. Men nu när allt handlande redan är i gång krävs kanske andra åtgärder för att rädda det som räddas kan.

Magnus Hjelmér är vardagsekonom på Ica-banken och hans främsta tips för att inte konsumera över sina tillgångar i juletid är listor.

”Förhoppningsvis så har man gjort en inköpslista över de klapparna man ska köpa. Den här listan är det sedan extremt viktigt att hålla sig till. Har man inte en lista och inte strikt håller sig till den så kommer man att konsumera mer än vad man har tänkt”, säger han.

Och det finns mer att göra just på temat listor, tycker Hjelmér. Även när det rör julhelgens huvudpersoner barnen.

”Jag tror att det är jätteviktigt att kommunicera till barnen att önskelistan inte är en inköpslista. Om barnen får göra en önskelista med kanske fem saker och man är tydlig med dem att det kan bli en eller fem klappar från listan kan det vara lättare att hålla i pengarna.”

För den som inte vill spendera över sina tillgångar bör saker på inköpslistan också förses med ett pris som man kan tänka sig att betala.

”Man kanske tänker att man ska köpa en badrock till mamma men tänker inte på att en badrock kan kosta allt från 150 kronor till 1 500 kronor. Då måste man lägga en nivå på vad det får kosta så man vet att man kommer att klara det.”

Även när det gäller inköp av julmat tycker Hjelmér att en lista är bästa spartipset. Men det finns också andra knep att ta till för att inte förköpa sig.

”Man kan exempelvis gå ut veckan innan, när det är lugnare i butikerna, och köpa det som inte är färskvaror. Många gånger så luras våran hjärna i butiken. Om det är mycket folk runtomkring oss blir det lätt att vi rycks med och kanske tänker: titta alla andra köper ju glögg, jag köper lite glögg också.”

Hjelmér tipsar också om en shoppingbroms som de flesta numera bär med sig överallt – mobiltelefonen.

”Lägger man en minut varje dag och loggar in på bankkontot med mobilen, tittar vad man har köpt och räknar ihop det, så garanterar jag att man får mer koll på pengarna som går ut och man får mer koll på de pengarna man har kvar. Det blir lättare att göra justeringar när man vet vart man är på väg. Så lägg den korta tiden på att få koll och efter det – anpassa”, säger han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?