1515

Ekonomen: Rika använder rot-avdraget mest - nu behövs mer rut

Renoveringsvågen mattas av. Intresset för att utnyttja rotavdraget har minskat betänkligt på bara några år.

Oro för stigande räntor är en av orsakerna, enligt Jens Magnusson, privatekonom på SEB.

Jens Magnusson, privatekonom på SEB.
Jens Magnusson, privatekonom på SEB.Bild:TT

Demoskop har, på uppdrag av SEB, mätt intresset för renoveringar med rotavdrag under många år. Sedan 2012 har intresset backat från var tredje hushåll till att var fjärde hushåll tar skatteavdraget till hjälp för att bygga om hemma.

”En förklaring är att skattereduktionen har minskat från 50 till 30 procent. Sedan tror jag att makrotillsynsåtgärder som amorteringskrav och begränsningar i hur ofta man kan värdera sin bostad spelar in”, säger Jens Magnusson, privatekonom på SEB.

”Dessutom byggs det mycket i Sverige nu, därför är det både dyrt och svårt att få tag på hantverkare.”

I genomsnitt räknar hushållen med att få ett avdrag värt 26.000 kronor i år.

Har vi renoverat färdigt?
”Nej, vi lägger fortfarande stor vikt vid att ha en hög och modern bostadsstandard jämfört med andra länder. Rotavdraget är etablerat och kommer fortsatt att utnyttjas av många hushåll”, säger Jens Magnusson.

Han tror däremot att allt fler räknar med högre räntor framöver och därför vill undvika att belåna sig mer.

I byggmaterialhandeln syns däremot få tecken på avmattning. I maj ökade försäljningen med 5,5 procent jämfört med samma månad i fjol visar färsk branschstatistik.

Intresset för renovering och ombyggnad skiljer såg åt mellan grupper. Till exempel är det dubbelt så många tjänstemän som arbetare som utnyttjar rot.

”Troligtvis har det med inkomst och boendeform att göra. Tjänstemän äger i högre grad sitt eget boende”, säger Jens Magnusson.

Dubbelt så många höginkomsttagare som medel- och låginkomsttagare utnyttjar rot, hela 47 procent. Din kommentar?
”Höginkomsttagare äger ofta sitt eget boende och har i fler fall även fritidshus att sköta om och renovera. För det andra så är boendet man äger ofta en gård, radhus eller villa vilket ökar renoveringsbehovet."

Trenden är däremot tydligt nedåtgående när det gäller höginkomsttagares utnyttjande av rotavdraget enligt Demoskops undersökning.

Har rotavdraget varit en lyckad åtgärd?
”Under perioder med svagare konjunktur har det hjälpt till att hålla efterfrågan och sysselsättning uppe. Det har sannolikt också hjälpt till att omvandla vissa svarta tjänster till vita vilket är positivt och viktigt”, säger Jens Magnusson.

”I dagsläget är bygg- och hantverksbranschen snarast överhettad och behöver ur det perspektivet ingen stimulans. Däremot kvarstår argumentet att det är bättre med vita tjänster än svarta", säger han.

Jens Magnusson vill gärna dra en lans för skattestimulans till hushållsnära tjänster, det så kallade rutavdraget.

”Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är just nu det förmodligen viktigare eftersom det riktar sig till en sektor som inte är överhettad och som fungerar bra som en inkörsport för många nyanlända svenskar in på den svenska arbetsmarknaden.”

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/15110IxqzaPo/


Innehåll från OffertwayAnnons

Unga företagare ställer höga krav på snabbhet och tillgänglighet

Rekordmånga unga lockas att starta eget.

De tillhör en digital generation som förväntar sig fler servicetjänster och snabb service dygnet runt.

Det gör att behovet av att kunna jämföra olika produkter och tjänster ökar, bland annat på företagsabonnemang för mobil, bredband och växel.   

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Svenskarna startar företag som aldrig förr. Under 2020 grundades 73 500 nya företag vilket är en ökning med hela 14 procent på bara ett år. Det visar statistik från Bolagsverket. 

Många av dem som lockas att driva eget är unga. Enligt en Sifo-undersökning drömmer 51 procent av svenskarna i åldersspannet 18–29 år om att bli egen företagare. Det kan jämföras med 32 procent bland svenskarna som helhet. 

I samband med att företagandet både ökar och föryngras, förändras även det digitala beteendet.  

– Den yngre generationen är uppvuxen med digitaliseringen och har därför andra krav. De förväntar sig snabb service och tillgänglighet 24–7. Annars tröttnar de snabbt. Besluten ska också fattas snabbt, samtidigt som kravet på ”rätt val” är viktigt, säger Mathias Winberg, grundare av Offertway, en ny, oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för kommunikationstjänster. 

Marknaden förändras 

Mathias Winberg startade företaget tillsammans med Jonas Lundqvist eftersom de såg att det fanns en lucka på marknaden. Det saknades en tjänst som hjälper företagare att välja rätt abonnemang för bland annat mobil, bredband och internettjänster

– Det har länge varit enkelt att göra jämföra bland annat elavtal och försäkringar. Men att jämföra kommunikationstjänster för företag har inte varit lika enkelt, säger Jonas Lundqvist. 

De två grundarna har jobbat tillsammans i branschen i nio år och sett hur marknaden förändrats under den tiden. Tekniken har utvecklats och priserna har sjunkit. 

– Det gör att olika leverantörers erbjudanden numera skiljer sig åt betydligt mer än tidigare, vilket skapar en öppning för att förhandla pris och villkor. Men bara för den som tar sig tiden att jämföra och som är duktig på att förhandla, säger Jonas Lundqvist.  

Spara upp till 40 procent 

Med Offertways tjänst är det däremot enkelt att jämföra och du behöver inte heller vara en vass förhandlare. Du fyller bara i ett formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar cirka en och en halv minut och är dessutom kostnadsfritt. 

– Sedan matchar vi ihop din förfrågan med upp till fyra utvalda återförsäljare som skickar varsin skräddarsydd offert. Därefter bestämmer du själv hur och om du vill gå vidare, säger Mathias Winberg. 

Genom att använda jämförelsetjänsten kan företaget spara upp till 40 procent jämfört med befintliga kostnader för kommunikationstjänster. 

– Det spar också mycket tid jämfört med om de gör förarbetet själva. De har även möjlighet att påverka innehållet i abonnemanget. Det finns med andra ord mycket att vinna. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?