1515

Ekholm: Flera kommer att förlora jobbet

Flera kommer att förlora jobbet på Ericsson, men några större uppsägningar är inte aktuella. Det säger Börje Ekholm under tisdagens telefonkonferens, som följde stora nedskrivningar och en omorganisation.

Tisdagen blev en dag av dåliga nyheter för Ericsson.

”Vi har tappat marknadsandelar”, konstaterar Börje Ekholm, som aviserade nedskrivningar, omstruktureringskostnader och avsättningar.

Sammanlagt väntas dessa belasta det första kvartalets resultat med mellan 12 och 15 miljarder kronor.

”Vi måste öka takten av innovation. Det kan vi bara göra genom att säkra lönsamhet”, säger Börje Ekholm och fortsätter:

”Det är den väg vi slagit in på.”

Förutom förändringar i strategin, gjordes stora ändringar i bolagets ledningsgrupp.

”Det handlar om en mer fokuserad strategi.”

På frågan om flera uppsägningar väntar på Ericsson, säger Börje Ekholm att sådana kommer att bli aktuella under den fortsatta översynen av telekombolaget.

”Det är för tidigt att kvantifiera hur många det blir”, säger han och understryker att det inte handlar om några jätteåtgärder.

”Det här är inget program på något sätt. Det handlar inte om att avisera stora uppsägningar”, säger Ekholm och fortsätter:

”Vi rekryterar samtidigt, så det handlar mer om att skapa effektivitet i vår affär.”

Di rapporterade sent på måndagen om förlorade kontrakt och framstötar från konkurrenter som Nokia och Huawei. Kundkontrakt som utvecklas negativt står för avsättningar på mellan 7 och 9 miljarder kronor under första kvartalet, som snart avslutas.

Börje Ekholm duckade däremot på frågan om Ericsson kommer att visa vinst under 2017.

”Vi ger ingen vägledning kring sista raden, så det kommer jag inte att kommentera.”

Analytikerkåren, utifrån prognoser i databasen Factset, väntar sig dock fortsatta vinster för Ericsson även för helåret 2017. Tisdagens sura besked från bolaget hotar dock den bilden. Det har också följts av frågetecken kring utdelningar samt sannolikheten för en nyemission.


Innehåll från Beyond RetailAnnons

AI ritar om kartan för marknadsföringsbyråerna

Många bolag är idag beroende av sina byråer för deras annonsering på Google och optimeringsarbetet kring kampanjerna utförs ofta av byråns konsulter helt manuellt. Nu finns det ett bättre sätt.

Nästa generation av sökordsmarknadsföring (SEM) är redan här. Genom att använda maskininlärning kan Beyond Retail ta reda på den bästa strategin för dig och lägga det till omedelbar handling, automatiskt.

Gamla byråmodellen är dyr för dig och lönsam för byrån

Byråerna har höga kostnader för sin personal som de behöver få ersättning för. Men de tar oftast väldigt mycket betalt för enklare manuellt arbete som inte är särskilt krävande eller kvalificerat och som utförs mycket snabbare och billigare av en robot. För att hålla nere kostnaderna anställer man ofta juniora konsulter helt utan erfarenhet av SEM, ger dem en kortare introduktion och sedan får de börja arbeta med ditt konto. Men på fakturan debiteras du oftast ändå ett arvode motsvarande en senior strateg.

Personberoende

Detta gör också att resultaten blir väldigt beroende av vilken konsult som sitter och manuellt optimerar kampanjerna. Duktiga konsulter går snabbt vidare och får mer strategiska arbetsuppgifter och lämnar då raskt över ditt konto till någon ny junior eller någon som inte visat tillräcklig kompetens för att ta nästa steg.

Ett bättre alternativ för SEM och performance marketing

Beyond Retail erbjuder en kombination av en AI-tjänst för optimering och en senior performance marketing specialist för strategi till en kostnad som ofta är betydligt lägre än hos de större SEM-byråerna. Låter det intressant? Hör av dig till oss idag!

Mer från Beyond Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Beyond Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?