Annons

Ek: Mitt Arsenal-bud nobbades – är fortsatt intresserad

Spotifys vd och grundare Daniel Ek har fått tummen ned för sitt bud på Arsenal – men han är fortsatt intresserad av att köpa fotbollsklubben. 

Det skriver den svenska techmiljardären på Twitter.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Det väckte stor uppståndelse när Daniel Ek förra månaden först vädrade sitt intresse för att köpa den London-baserade Premier League-klubben. På lördagen bekräftade Spotifygrundaren att han lagt fram ett bud till den amerikanska miljardären Stan Kroenke och hans son Josh Kroenke, som står bakom Arsenals ägarbolag Kroenke Sports & Entertainment. 

Budet fick dock nobben, uppger Daniel Ek. 

”De svarade att de inte behöver pengarna. Jag respekterar deras beslut men är fortsatt intresserad och tillgänglig om situationen skulle förändras”, skriver han på Twitter.   

Enligt Spotifygrundaren innehöll hans erbjudande många godbitar för fotbollsklubbens supportrar – som supporterägande, representationen i styrelsen och vetorätt. 

Stan Kroenke har varit majoritetsägare i klubben i över ett decennium och fick fullständigt kontroll över Arsenal då han 2018 köpte ut den ryska oligarken Alisher Usmanov. Samtidigt har London-klubbens sportsliga framgångar lämnat mycket övrigt att önska.

Arsenal har inte vunnit Premier League sedan säsongen 2003/2004, då laget med svenske Fredrik Ljungberg i truppen gick obesegrade genom ligan, och det finns ett utbrett missnöje bland supportrarna med den nuvarande ägaren.

Droppen som för många supportrar fick bägaren att rinna över var att Arsenal som en av tolv europeiska toppklubbar gick ut med att de ville bilda en stängd europeisk superliga. De omfattande protesterna mot superligan ledde till att Arsenal och de fem andra engelska klubbar som skulle vara en del av projektet hoppade av, bara två dagar efter att den nya superligan presenterats.

Men Arsenalfansen är fortfarande kritiska mot den nuvarande ägaren. Daniel Ek har dessutom fått värdefullt stöd i sina propåer från Arsenal-legendarer som Thierry Henry, Patrick Vieira och Dennis Bergkamp.

Att Spotifygrundarens bud fick tummen ned är i linje med vad de nuvarande ägarna tidigare kommunicerat. I slutet av april skickade Kroenke Sports & Entertainment ut ett pressmeddelande med budskapet att man har ett ”hundraprocentigt engagemang” för Premier League-klubben och inte tänker sälja några aktier, vilket Di tidigare rapporterat. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera