1515
Annons

Efterfrågan på ekologiskt stannar upp

Ica tappar i försäljningen av ekologiska livsmedel och överlag tycks efterfrågan på ekologiska varor ha stannat upp.

Ett fåtal aktörer ökar, visar en rapport från Ekoweb.

Foto:Jack Mikrut

Ica minskade sin försäljning av ekologiska livsmedel under 2019 med två procent jämfört med 2018. Trots det står Ica fortfarande för drygt hälften av all ekologisk livsmedelsförsäljning bland matbutiker i Sverige, enligt den oberoende marknadsbevakaren Ekoweb.

Systembolaget och så kallade Foodservice-grossister, som bland annat levererar varor till hotell och kommunala verksamheter, ökade däremot sin försäljning av ekologiskt med sex procent vardera under 2019. Som jämförelse ökade Systembolagets försäljning av ekologiska varor med nio procent året före.

Olle Ryegård, vd på Ekoweb, gör bedömningen att samhällsdebatten numera kretsar mycket kring det bredare begreppet hållbarhet. Försäljningen av ekologiska livsmedel inte fått någon direkt draghjälp av det, enligt honom.

”Man pratar inte längre om enbart ekologiskt utan man pratar om hållbart och där ingår bland annat hälsa och klimatpåverkan, ekologiskt är bara en del. Så någon ”Greta-effekt” på just ekologiskt har vi inte sett”, säger han.

Anders Axelsson, hållbarhetschef på Ica Sverige, håller med om att efterfrågan på hållbara val är stor men att det betyder mer än bara ekologiskt. Det finns till exempel ett stort intresse av att välja mer växtbaserade produkter för att minska klimatpåverkan.

”Ekologiskt är kvar som en bas i det hållbara valet. Men eftersom man har mer att välja mellan kan det i bland vara så att man väljer annat än ekologiskt”, säger han.

Ekowebs prognos för 2019 pekade på att den totala försäljningen av ekologiska livsmedel skulle öka med minst tre procent, men så blev det inte. Totalt såldes ekologiska livsmedel för 28,2 miljarder kronor 2019 vilket innebär en ökning med endast en procent.

Olle Ryegårds analys är att efterfrågan på ekologiska livsmedel går i cykler om sju, åtta år. Senast som det pratades mycket om ekologiskt var 2013–2014, då det bland annat publicerades avslöjanden om köttfusk samtidigt som matbutikerna satsade på kampanjer som uppmanade konsumenten att handla ekologiskt. I dag är kampanjerna mer riktade mot hållbarhet.

”Man kan tydligt se att det påverkar konsumenterna”, säger Olle Ryegård.

New Wave fortsätter imponera

Torsten Janssons enträgna fokus på att hålla ett högt varulager fortsätter att ge resultat. På onsdagsmorgonen släppte New Wave ännu en rekordrapport där både omsättning, resultat och rörelsemarginal är på ”all time high”. Aktien är fortsatt på minus i år men lär vända det till plussiffror i onsdagshandeln. 

Foto:SUVAD MRKONJIC

Inflation, kriget i Ukraina och ändrade konsumtionsmönster efter pandemin verkar inte bita på New Wave. Alla tre av New Waves rörelsesegment pekar uppåt. Inom det resultatmässigt största segmentet Företag, där man säljer profilkläder, presentreklam och yrkeskläder, var tillväxten 30 procent och inom konsumentgrenen Sport & Fritid, med sportvarumärken som Craft var tillväxten hela 53 procent.  

Bolaget ser inte någon minskad efterfrågan på produkter och varumärken – snarare tvärtom. Enligt Torsten Jansson tar bolaget dessutom marknadsandelar inom de flesta områden, något som han räknar med New Wave kommer fortsätta att göra vid en sämre konjunktur och med det fortsätta kunna visa tillväxt.

New Wave-vd:n lyfter samtidigt fram att bolaget lyckats bygga upp lagret en del under det andra kvartalet, från knappt 2,8 till drygt 3,6 miljarder. Det hade varit oroande om bolaget varit ett mer modekänsligt företag, som exempelvis Boozt som väntas tvingas rea ut sitt lager i höst. Torsten Jansson ser i stället behov av ytterligare lageruppbyggnad för att möta den ökande efterfrågan.

De stora varuinköpen slår visserligen mot kassaflödet som föll tillbaka från 185 till 68 miljoner, men med tanke på bolagets starka balansräkning är knappast det något som oroar. Nu öppnar i stället Torsten Jansson för att använda sin styrkeposition mot konkurrenterna och öka förvärvstakten, efter några år där det varit sparsamt på den fronten på grund av för höga prisförväntningar bland säljarna.

När Torsten Jansson intervjuades av Di i februari sa han att aldrig någon gång under sina 25 år på börsen önskat att han hade mindre lager. ”Det är mycket värre att missa en order för att du saknar storlek eller färg”, menade Torsten Jansson som ibland kallat New Waves lager för sin bank. Med sex raka ”all time high-kvartal ” i både nettoomsättning och rörelseresultat för kan med gott samvete fortsätta bada i sitt kassavalv med vita t-shirts.

New Waves aktie har, trots bolagets starka leverans, backat med 3,5 procent på 2022 års mycket sura börs . Onsdagens delårsrapport lär lyfta den över nollan.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera