Efterfrågan på ekologiskt stannar upp

Ica tappar i försäljningen av ekologiska livsmedel och överlag tycks efterfrågan på ekologiska varor ha stannat upp.

Ett fåtal aktörer ökar, visar en rapport från Ekoweb.

Foto:Jack Mikrut

Ica minskade sin försäljning av ekologiska livsmedel under 2019 med två procent jämfört med 2018. Trots det står Ica fortfarande för drygt hälften av all ekologisk livsmedelsförsäljning bland matbutiker i Sverige, enligt den oberoende marknadsbevakaren Ekoweb.

Systembolaget och så kallade Foodservice-grossister, som bland annat levererar varor till hotell och kommunala verksamheter, ökade däremot sin försäljning av ekologiskt med sex procent vardera under 2019. Som jämförelse ökade Systembolagets försäljning av ekologiska varor med nio procent året före.

Olle Ryegård, vd på Ekoweb, gör bedömningen att samhällsdebatten numera kretsar mycket kring det bredare begreppet hållbarhet. Försäljningen av ekologiska livsmedel inte fått någon direkt draghjälp av det, enligt honom.

”Man pratar inte längre om enbart ekologiskt utan man pratar om hållbart och där ingår bland annat hälsa och klimatpåverkan, ekologiskt är bara en del. Så någon ”Greta-effekt” på just ekologiskt har vi inte sett”, säger han.

Anders Axelsson, hållbarhetschef på Ica Sverige, håller med om att efterfrågan på hållbara val är stor men att det betyder mer än bara ekologiskt. Det finns till exempel ett stort intresse av att välja mer växtbaserade produkter för att minska klimatpåverkan.

”Ekologiskt är kvar som en bas i det hållbara valet. Men eftersom man har mer att välja mellan kan det i bland vara så att man väljer annat än ekologiskt”, säger han.

Ekowebs prognos för 2019 pekade på att den totala försäljningen av ekologiska livsmedel skulle öka med minst tre procent, men så blev det inte. Totalt såldes ekologiska livsmedel för 28,2 miljarder kronor 2019 vilket innebär en ökning med endast en procent.

Olle Ryegårds analys är att efterfrågan på ekologiska livsmedel går i cykler om sju, åtta år. Senast som det pratades mycket om ekologiskt var 2013–2014, då det bland annat publicerades avslöjanden om köttfusk samtidigt som matbutikerna satsade på kampanjer som uppmanade konsumenten att handla ekologiskt. I dag är kampanjerna mer riktade mot hållbarhet.

”Man kan tydligt se att det påverkar konsumenterna”, säger Olle Ryegård.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?