1515
Annons

Efter valet: Kronan klättrar mot euron och dollarn

Kronan stärks något på måndagen. Efter en nagelbitande valnatt klättrar kronan några ören mot euron och dollarn.

Kronan stärktes direkt på måndagens morgon, när valnattens resultat hade klarnat.

Mot euron handlades kronan 2 öre starkare till 10,45 kronor under förmiddagen. Mot dollarn stärktes kursen med omkring 4 öre till 9,04 kr.

Räntor på svenska fem- respektive tioåriga statsobligationer steg ytterst marginellt under måndagens förmiddag.

Den nedpressade kronans återhämtning inleddes redan på fredagen före valhelgen, då växelkursen med råge tog tillbaka torsdagens tapp i till ursvaga 10,60 kr mot euron, i spåren av ett oväntat mjukt riksbanksbesked.

Marknadernas tålamod är stort med det nya skedet i svensk politik och mängden frågetecken i regeringsfrågan. Det bedömer SEB på måndagens förmiddag.

“Jämfört med flera europeiska länders långvariga regeringskriser ter sig utmaningarna med svensk regeringsbildning relativt sett inte så stora”, skriver banken i en rykande färskt analysbrev.

Även efter de senaste dagarnas återhämtning handlas kronan jämfört med årsskiftet 6,5 procent svagare mot euron och 10 procent svagare mot dollarn.

Samtidigt utesluter inte banken att en lättnad för kronan kan ha svårt att få riktigt fotfäste på kort sikt.

"Även om valutans svaghet främst beror på Riksbankens negativa ränta och kvantitativa lättnader, så kommer kronan få det svårt att stärkas på kort sikt. Skakiga ställen i processen för att bilda en regering kan också leda till viss ytterligare försvagning i den nära framtiden", skriver SEB.

Swedbank varnar för fortsatt darrig kronkurs.

"De kan bli skakig handel i kronan med sannolikt inga långsiktiga effekter på vare sig valuta- eller finansiella marknader", skriver banken om valets efterspel i en marknadskommentar.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.    

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer   

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Säkerhetskoncern ber SL avsluta avtal

First North-listade säkerhetskoncernen Nordic Level har bett Trafikförvaltningen i Stockholm att inte förlänga bolagets avtal kring bevakningstjänster för Stockholms Lokaltrafik, SL. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Avtalet med SL har gett intäkter på 48 miljoner kronor för Nordic Level, men har inneburit en förlust. 

Avtalet inleddes i april 2019 och sträcker sig över fyra år med en option på ytterligare två år. SL har enligt Nordic Level beslutat att inte utnyttja optionen efter bolagets begäran. Det innebär att avtalet löpet ut 31 mars 2023. 

”Vi bedömer inte att vår kommunicerade omsättningstakt om 450 miljoner kronor per år kommer påverkas med anledning av avtalets upphörande”, skriver bolaget.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera