Annons

Efter toppmötet: Vänsterpartiet KU-anmäler regeringen

Vänsterpartiet KU-anmäler regeringen efter EU-toppmötet i Bryssel.

Både V och M hävdar att man inte fått ta del av en skrivelse som handlar om rättstatens principer.

”Jonas Sjöstedt har fått en muntlig redogörelse”, svarar nämndens ordförande Åsa Westlund (S).

Foto:Henrik Montgomery/TT

Kritiken bottnar i frågan om rättsstatens principer. Sjöstedt hävdar att EU-nämnden inte har fått ta del om en förändrad och i hans ord försvagad version om villkoren.

Sjöstedt kallar hela toppmötet för en stor konflikt och lyfter försvagning av demokratin i flera länder.

”Det är en väldigt dålig demokratisk utveckling i framför allt Ungern, men också i Polen. Vi vill ha möjlighet att dra in stödet från EU ifall inte demokratin skyddas”, säger han till TT.

Det kan exempelvis handla om yttrandefrihet eller universitet som stängs, säger Sjöstedt.

”Då ville vi kunna hålla in EU-pengar, det har det varit en stor konflikt om under hela toppmötet. Precis på slutet så försämrades de här möjligheterna att hålla in pengarna, texterna försvagades. Vi hade velat se den text som faktiskt antogs.”

Åsa Westlund (S), ordförande i EU-nämnden, säger att man hade ett samråd med nämnden om överenskommelsen kring villkoren för rättsstaten, men enligt Jonas Sjöstedt fick han inte se den ändrade versionen innan beslutet på EU-toppmötet.

Det är alltså den fysiska texten som han inte fått se?
”Han har fått en muntlig redogörelse för innehållet i de här skrivningarna. Men han har inte sett själva texten, därför vi hade ingen då vid den tidpunkten”, säger Åsa Westlund.

Moderaternas ledare Ulf Kristersson skriver på Facebook att statsminister Stefan Löfven (S) under nattens EU-toppmöte ”accepterat urvattnade formuleringar om hur rätten till bidrag också ska förenas med tydliga krav på respekt för rättsstaten”.

”Detta utan att i förväg ta upp saken och söka nytt mandat i riksdagens EU-nämnd. De skarpa skrivningar som fanns med i det underlag som EU-nämnden fick ta ställning till igår kväll har raderats i den slutliga överenskommelsen. Det är utomordentligt allvarligt, både sakligt och formellt”, skriver Ulf Kristersson.

M-ledaren påpekar dock att hans parti inte kommer att försöka blockera överenskommelsen, av hänsyn till EU-samarbetet.

Partiet ställer sig dock positivt till V:s KU-anmälan, skriver Jessika Roswall (M), ledamot i EU-nämnden, i en kommentar till TT:

”Vi välkomnar Vänsterpartiets KU-anmälan. Det finns stora frågetecken kring hur regeringen har agerat som måste rätas ut. Indraget stöd för medlemsstater som bryter mot rättsstatens principer har varit en viktig prioritering för oss moderater”.

Liberalernas EU-parlamentariker Karin Karlsbro är inne på samma spår som V och M. Hon säger i ett pressmeddelande att det blev en kompromiss där den svenska regeringen under förhandlingarna försvarade viktiga prioriteringar för Sverige:

”Det fanns uppenbarligen inte starka röster nog som tydligt prioriterade EU:s gemensamma värderingar. Det är olyckligt att skrivningen om rättsstatens principer vattnades ur under natten”, säger Karlsbro.

Även SD:s EU-parlamentariker Jessica Stegrud kritiserar uppgörelsen på Twitter:

”Paketet räddar kortsiktigt EURO-zonen, flyttar mer makt till Bryssel, skuldsätter svenska skattebetalare och gör inte ett sk*t för konkurrenskraft el långsiktig tillväxt. Grattis”, skriver Stegrud.


Innehåll från AssistansbolagetAnnons

De tar vägassistansbranschen till framtiden

Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.
Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.

Vägassistansbranschen har inte hoppat på digitaliseringen på samma sätt som många andra branscher. Detta ska Assistansbolaget ändra på. Med inspiration från andra branscher i digitaliseringens framkant ska Assistansbolaget förenkla livet för sina kunder.

När olyckan är framme och du behöver hjälp med att flytta både bilen och dig själv från en hårt trafikerad väg är det fortfarande ett traditionellt telefonsamtal som gäller för att få vägassistans. När du väl kommit fram till operatören är det svårt att få besked om när hjälp kommer och hur mycket det kommer kosta, och du måste själv förklara var du befinner dig för att hjälpen ska hitta dit. 

Assistansbolaget har sedan starten 2015 utmanat den traditionella branschen med en modern vägassistansförsäkring och digitala lösningar som förenklar för användaren. Nu står företaget inför nästa avgörande resa.

– Vi har under de senaste åren gjort kraftiga investeringar som kommer förändra marknaden på riktigt. Vi har tagit fram en digital plattform som gynnar kunden i alla led, vilket kommer att ta kundupplevelsen till en helt ny nivå, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget. 

Konsumenterna är redo för nästa steg

Assistansbolaget var tidiga med att samla sina tjänster i kundernas smartphone som möjliggjorde geolokalisering och närhet till sina försäkringar. En självklarhet i dag – banbrytande i branschen då. 

I dag förväntar sig konsumenterna möjligheten att beställa vägassistans direkt i telefonen med en knapptryckning, att snabbt kunna se var närmsta bärgare befinner sig, hur lång tid det tar tills den är framme och inte minst vad det kommer att kosta. Detta vill kunden se i realtid på samma sätt som när man beställer en taxi eller har beställt mat och vill se på kartan vart cykelbudet befinner sig. 

– Konsumenterna är så redo för det här steget, och har egentligen varit det länge. Faktum är att det redan borde ha funnits. Dagens konsumenter är vana vid att ha all information i realtid direkt i handen, det finns helt enkelt en annan förväntan i dag. Allt detta kommer vi nu att möjliggöra för våra kunder, säger Lukas Fryklund. 

Först ut med personbunden försäkring

Assistansbolaget har under flera år arbetat för att möta konsumentens behov. De var först ut med att satsa på en personbunden försäkring istället för en bilbunden försäkring, och tog även bort inlåsningseffekten. Kunderna fick alltså möjligheten att teckna och avsluta sina försäkringar precis som de själva önskar. Kunderna är försäkrade oavsett om de kör sina egna bilar, lånar någon annans eller hyr en bil på semestern. Försäkringen gäller både i Sverige och i princip hela Europa. Dessutom sköter Assistansbolaget hela processen med exempelvis bokning av hyrbil och hotellrum i samband med att du behöver vägassistans.

– Det finns mycket regler kring vilken typ av bil du får hyra och vilken prisklass på hotellrum som får bokas. Vi lägger inte snåriga försäkringsvillkor på kunden att hålla koll på. Vi ser istället till att guida kunden rätt och står även för betalningen så att kunden inte behöver ligga ute med några egna pengar, säger Lukas Fryklund.

Assistansbolaget har förenklat flera krångliga upplägg som tidigare var norm i vägassistansbranschen. Kundupplevelsen och kvalitet har alltid varit största fokus. 

– Vi kommer fortsätta att utmana de cementerade gamla strukturerna på marknaden, säger Lukas Fryklund. 

Fakta om Assistansbolaget

Assistansbolaget grundades 2015 och är idag marknadsledande inom vägassistansförsäkringar med över 350 000 kunder i Norden. Vår uppgift är att garantera våra kunder snabb och rätt hjälp vid oförutsedda driftstopp längs vägarna i Europa. 

Kontakt: kontakt@assistansbolaget.nu  

Läs mer om Assistansbolaget här

 

Mer från Assistansbolaget

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assistansbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?