1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Efter storvarslen: Hundratals jobb bort på Casino Cosmopol

I våras stängde Casino Cosmopol sina casinon runt om i landet, och varslade nästan hela sin personalstyrka på 900 anställda om uppsägning som en följd av sjunkande besökssiffror i coronakrisen. Efter förhandlingar står det nu klart att 223 jobb försvinner, varav 40 i Malmö.

Foto:Jonas Ekströmer/TT

En övervägande majoritet av uppsägningarna, 188 tjänster, berör kollektivanslutna inom Hotell- och restaurangfacket (HRF), och resterande drabbar Unionen-anställda.

”Våra drabbade medlemmar tycker naturligtvis det är jättetråkigt att bli av med jobbet. Men jag tror inte att beskedet är helt oväntat för de flesta. Casino Cosmopols verksamhet har ju varit helt stängd sedan slutet av mars förra året, och hela branschen är i kris”, säger Susanne Bali, förbundsombudsman på HRF till HD och Sydsvenskan.

Av Casino Cosmopols cirka 160 anställda i Malmö får 32 medarbetare knutna till Hotell- och restaurangfacket, samt åtta anställda med medlemskap i Unionen, se sig om efter nya jobb.

Det statligt ägda bolagets målsättning är att öppna alla casinon igen så fort coronakrisen är över. Bortsett då från casinot i Sundsvall, som gick dåligt flera år innan pandemin slog till, och som bolaget redan i somras beslutade om att avveckla helt. Den nedläggningen drabbade 68 anställda, dock utan påverkan på Casino Cosmopols övriga enheter i landet.

I Stockholm, Göteborg och Malmö omorganiserar bolaget nu verksamheterna för en framtid utan coronavirus. Det är dock osäkert när portarna slår upp igen. Samtidigt kommer den väntade återstarten att ske med betydligt färre medarbetare. I bland annat Malmö tvingas flera av de kvarvarande cirka 120 anställda att gå ner i arbetstid.

Personalen kommer också att få fler arbetsuppgifter inom avtalsområdet, med syfte att kunna bemanna flera olika stationer på casinot.

”Vi kommer att satsa på multikompetens. Tidigare har vi haft olika tjänster som dealers, kassörer, casinovärdar och säkerhetspersonal. Nu gör vi om tjänsterna till en och samma befattning”, säger Shalini Kolling, HR-chef på Casino Cosmopol i Malmö.

Trots nedskärningarna menar hon att den nya given ger ökade utvecklingsmöjligheter till varje medarbetare.

”Själva utbildningen av personalen kommer att ske i dialog med de enskilda medarbetarna för att se hur de känner för det nya, och vilka arbetsuppgifter de är redo för. Så det kommer att ta lite tid innan alla blir helt utbildade”, säger Shalini Kolling.

Från fackligt håll menar man att medlemmarna i HRF har en ganska stor lojalitet till arbetsgivaren och förståelse för att extraordinära tider kräver förändringar i organisationen. Samtidigt riskerar ihopbuntande av olika arbetsuppgifter att skava på yrkesstoltheten bland medarbetarna.

”Idag har de anställda en tydlig ram och är skickliga på sitt arbete Då kanske det inte alltid känns varken bekvämt eller önskvärt att ta hand om andra arbetsuppgifter som ligger utanför den egna yrkesrollen, och det skapar ju en stress”, säger Susanne Bali.

Innehåll från InyettAnnons

Brister inom internkontrollen ökar risken för bedrägeriförsök

För att identifiera fel, misstag och i värsta fall bedrägerier behöver ett företag kontrollera varje faktura. Problemet är att tiden ofta inte räcker till.

– Mycket går på slentrian när man godkänner leverantörsbetalningar, förklarar Magnus Månsson, vd på Inyett.

Läs mer om hur du kan uppnå säkra betalningar

En faktura godkänns av någon i organisationen, som kanske inte alls har det som primär uppgift, och sedan ska den attesteras av ekonomiavdelningen där man inte ser någon anledning att ifrågasätta en godkänd faktura. Betalningen skickas iväg – och förhoppningsvis är allt i sin ordning. Men tyvärr är så inte alltid fallet.

– Betalar man in många fakturor per dag är det omöjligt att till exempel kolla upp om leverantören är ett aktivt bluffbolag eller precis har blivit av med sin F-skatt. Det tar alldeles för lång tid, förklarar Magnus Månsson, vd på Inyett, som har en plattform inom säkra betalningar.

Magnus Månsson, vd på Inyett.
Magnus Månsson, vd på Inyett.

Kollar upp leverantören i realtid

Enligt en undersökning från Inyett, som varje år läser av 60 miljoner transaktioner, ligger kostnaden för felaktiga leverantörsbetalningar i snitt på över 100 000 kronor per år för ett svenskt bolag. Då handlar det om allt från betalningar till bluffbolag och gironummer som inte längre är aktiva till betalningar med avvikande betalmönster och leverantörer som har gått i konkurs.

– Hela idén med vår automatiserade lösning är att se till att våra kunder undviker misstag, risker och bedrägerier i samband med leverantörsbetalningar. Vårt system får tillgång till all viktig information på bara någon sekund.

”Det knöt sig i magen”

Magnus Månsson lyfter ett exempel med en kund som hade klickat iväg en betalning på över 30 000 kronor till fejkat annonsbolag, men som tack vare en varning från Inyetts tjänst lyckades stoppa transaktionen innan den gick igenom.

– Kunden berättade hur det knöt sig i magen när systemet varnande för bolaget med en röd flagga. Det är ingen som vill behöva stå till svars för att man har slösat bort tusentals kronor.

Läs mer om hur du kan uppnå säkra betalningar

Mer från Inyett

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inyett och ej en artikel av Dagens industri

Covidtopp uteblev – trots terminsstart

Covidspridningen i Sverige har i stort sett varit oförändrad den senaste tiden. I Finland varnas dock för en svårare period – och Sveriges statsepidemiolog säger att vi inte kan andas ut.

Foto:D-Keine

”Förra året låg toppen kring årsskiftet och då brukar det dra i gång några veckor dessförinnan. Vi måste ha en beredskap för det”, säger statsepidemiolog Anders Lindblom till TT.

Covid-19 klassas fortfarande som en pandemi. Smittspridningen håller sig på en förhållandevis hög nivå men de som insjuknar blir inte lika allvarligt sjuka som tidigare.

Enligt statsepidemiologen är det lätt att tänka att covid-19 inte längre är en allvarlig sjukdom, men det beror på att vi har hög vaccinationstäckning och att befolkningen har följt myndighetens råd.

”Tappar vi det här, om vaccinationerna avtar och immuniteten minskar, så kommer vi att få se fler allvarligt sjuka och dödsfall till vintern”, säger Lindblom.

För ett år sedan pratades det intensivt om nya varianter av coronaviruset som alfa och delta. Den variant som dominerat sedan årsskiftet är omikron och dess undervariant som tog över i Sverige i maj.

Nu har takten blivit långsammare. Anledningen till det är att virus vanligen muterar snabbare i början. En ny virusvariant tar över om den är mer smittsam än den dominerande, och det ska mycket till för att en ny variant ska bli mer smittsam än omikron.

”Vi kan inte utesluta att det kommer fler varianter, men det sker inte i samma takt som i början”, säger Anders Lindblom.

Den senaste statistiken från Socialstyrelsen visar att 797 personer vårdas för covid-19 i Sverige. Ytterligare 11 intensivvårdas. Det kan jämföras med februari i år då drygt 2 000 personer vårdades och 93 intensivvårdades. Antalet som vårdas har legat på en stabil nivå över sommaren.

I ett av de scenarier som Folkhälsomyndigheten tagit fram spåddes en topp i september, kort efter att skolan dragit i gång och i och med att fler återvänder till sina arbetsplatser.

Scenarierna är baserade på matematiska modeller och ska enligt myndigheten inte ses som prognoser. Likväl kan de ge en fingervisning. Men det blev ingen topp i september. Att den uteblev kan ha att göra med att vi har haft förhållandevis hög smittspridning under hela sommaren och att immuniteten därför är hög.

”Det visar hur svårt det är att förutse spridningsvägar av det här viruset”, säger Anders Lindblom.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera