Annons

Efter regn kommer solsken – modebolaget har vänt nedläggningshotet

Från rött till svart. Modebolaget Stutterheim har gjort en helomvändning från tunga förlustsiffror och hot om nedläggning till att i år göra cirka 12 miljoner kronor i vinst.

Ny vd, stängda butiker och benhård satsning på e-handel har sytt ihop framgången.

Lee Cotter, vd för Stutterheim
Lee Cotter, vd för StutterheimFoto:Cornelia Jönsson
Lee Cotter, vd för Stutterheim iförd i en regnrock
Lee Cotter, vd för Stutterheim iförd i en regnrockFoto:Cornelia Jönsson

”Jag tror att vi kan växa med 30 procent per år de närmaste tre åren och nå en omsättning på 100 Mkr och vara lönsamma”, säger vd Lee Cotter, som tillträdde i september i fjol.

För två år sedan var Stutterheim ett problembolag. Det hade vuxit kraftigt och på drygt sex år gått från 4 Mkr i omsättning till som bäst 70 Mkr, men samtidigt fått problem med lönsamheten.

2019 visade bokslutet en försäljning på 55 Mkr och en svidande förlust på 10 Mkr. Valet stod mellan att sälja eller lägga ned bolaget. 

Joakim Hartzell, Jan Carl Adelswärd och David Hedman, via bolaget Civitus, köpte ut åtta andra delägare och lade om kursen. I somras köptes även grundaren Alexander Stutterheim ut.

”Vi såg potential att göra om bolaget från grunden, men behövde fullt beslutsmandat att kunna göra det”, förklarar Joakim Hartzell. 

Civitus är störste ägare i Stutterheim med drygt 70 procent. Bolaget har även varumärken som Baron, Swedish Tonic samt nystartade hundmatsbolaget Petgood, som gör foder baserat på insekter.

Samtidigt har nya ägare kommit in. Den tidigare Bonnnierprofilen Jacob Dalborg och Joakim Karlsson från Nordic Capital tog via investmentbolaget Jerry Prytz Holding över den andel som Mikael Söderlind, Happy Socks grundare, hade.

De nya ägarna bestämde sig för att rensa bort allt som inte var kärnan i Stutterheim. Kontoret på Karlavägen och butikerna i New York och på Söder i Stockholm stängdes. Antalet anställda kapades från 27 till som minst 4 anställda. 

I fjol störtdök försäljningen ned under 40 Mkr, men därifrån har modebolaget nu börjat växa igen. Fram till och med oktober låg omsättningen på cirka 53 Mkr, med 70 Mkr inom räckhåll för helåret och 12 Mkr i rörelseresultat.

Vändningen har varit möjlig tack vare investeringar i ny teknikplattform och ändrad affärsmodellen. Fokus ligger nu på e-handel och försäljning direkt till konsument.

För nye vd:n Lee Cotter var det som att komma till dukat bord. Han hade tidigare bland annat grundat det hajpade modemärket Fifth Avenue Shoe Repair, som gick i graven 2014 efter interna stridigheter.

”Jag har känt Jan Carl Adelsvärd i många år och följt Stutterheim utifrån sedan starten. Jag såg att det fanns potential, samtidigt som det var skönt att komma till ett kanske inte dukat, men ett långbord med pressad duk. Som att kliva in i ett startupbolag”, säger han.

Stutterheims spartanskt inredda kontor, med knarrande parkettgolv ligger på Västerlånggatan i Gamla stan, Stockholm. All produktion finns i Europa, var vill dock Lee Cotter inte avslöja.

Lee Cotter i Gamla stan där Stutterheims kontor ligger
Lee Cotter i Gamla stan där Stutterheims kontor liggerFoto:Cornelia Jönsson

”Vi är inte beroende av Asien – inte ens råvarumässigt – eller har några långa och dyra transporter. Vi producerar inte mer än vi behöver och har inget jättelager.”

Framgångstricket nu är korta ledtider och kvartalsvisa släpp av produkter.

”Vi kan ha saker framme på tre veckor och testa och se om de funkar. Vi har lämnat kollektionstänket. Men vi behöver bredda utbudet med kläder som fungerar även under vinterhalvåret”, säger Lee Cotter.

I stället för att som tidigare jobbat med 25 distributörer har bolaget i dag en global agent i London. De bästa marknaderna är USA, Storbritannien och därefter Sverige följt av Tyskland och Benelux-länderna.

Några direkta hot kan varken han eller storägaren Joakim Hartzell se för närvarande, möjligen att konsumentmarknaden skulle kylas ned på sikt, men för tillfället är det högtryck.

”Folk har inte gjort av med pengar på 18 månader. Vi har hittills inte sett att försäljningen avstannat”, säger Lee Cotter.

Storsäljarna är fortfarande regnrockarna Stockholm och Mosebacke.

”Vi har variationer på dem och släpper nya färger då och då. Regnstövletter säljer också otroligt bra, men de är svårare att producera eftersom de görs i rågummi.”

Framtidsstrategin filas det som bäst på i ägarkretsen.

”Vi är inte lika fokuserade på att hålla vinstmarginalerna uppe nu utan vill framför allt växa affärsvolymen. Samtidigt ska bolaget fortsätta att vara lönsamt”, säger Joakim Hartzell.

Lee Cotter både ser ut och låter trygg när han ska uttala sig om framtiden:

”Det finns många fina saker i vårt arkiv som inte sett dagens ljus ännu.” 

Innehåll från TelenorAnnons

”Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början”

Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.
Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.

Från traditionell gräsklippare – till uppkopplad robot.

Här är svenskarna som leder teknikutvecklingen i branschen.

– Möjligheten att kunna styra gräsklipparen på distans har varit väldigt uppskattad från dag ett, säger Johan Rogö, Produktchef Robot hos Husqvarna.

Så hjälper IoT företagen att bli framgångsrika – läs mer 

Hundratusentals säljs varje år. Idag är det närmast standard att robotgräsklipparen tar hand om gräsmattan i svenska villaträdgårdar. I sin egen takt klipper gräset precis som du vill ha det – utan att du behöver lämna soffan.

– Robogräsklipparen svarar upp mot ett tydligt behov hos kunderna. Den lyfter ett ok från axlarna och tar hand om en återkommande och tråkig syssla. Den sparar tid och kraft samtidigt som resultatet blir bra, säger Johan Rogö.

Redan 2010 tog Husqvarna fram sina första uppkopplade robotgräsklippare. Då kunde man ge kommandon via SMS. Fem år senare lanserades Automower Connect, en app där du i detalj kan styra gräsklipparen.

– Redan från start steg användningen i en rasande fart. Det blev väldigt uppenbart att kunderna såg ett stort värde i funktionaliteten, säger Linda Lindqvist, Produktchef Robot.

2015 var möjligheten till app-styrning på distans ett premium-tillbehör som kunderna kunde addera vid köp, nuförtiden är samtliga Husqvarnas robotgräsklippare utrustade med uppkopplad teknik från början:

– Vi är absolut ledande inom det här segmentet, både när man tittar på antalet sålda enheter eller kundnöjdhet och app-användning, säger Johan Rogö.

Just kundnöjdheten har blivit en extra bonus i Husqvarnas egen utveckling:

– Appen har fört kunderna närmare oss som företag. Vi lär oss hur kunderna använder produkterna och hjälper oss att utveckla tjänster som är efterfrågade. Ledningen har förstått att det relationsbyggandet är väldigt viktigt, säger Linda Lindqvist och lägger till:

– Det riktigt intressanta är att vi höjer värdet på kunderbjudandet samtidigt som vi som företag tjänar pengar på det. Vi tar på oss kundens glasögon, tittar på vilka utmaningar och problem de möter och försöker lösa dessa. Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början och har bidragit till att behålla en premiumkänsla.

”Kan skeppa klippare till hela världen”

Tekniken som håller robotgräsklipparna uppkopplade tillhandahålls av Telenor IoT, en av Europas största IoT-operatörer. Samarbetet mellan Husqvarna och Telenor IoT har pågått sedan appen lanserades för sju år sedan.

– En viktig del i det hela är att de levererar en global lösning för uppkoppling, vilket gör att vi kan skeppa klippare till hela världen. Du kopplar upp klipparen på samma sätt oavsett var på jorden du befinner dig. De har också en kunskap om mobila nätverk och uppkoppling som vi behöver, berättar Johan Rogö och fortsätter:

– För Husqvarna har teknikutvecklingen också inneburit att företaget fått en skjuts i hållbarhetsarbetet. Elektrifiering är en grundsten i skiftet från bensin till batteridrift. Våra robotgräsklippare har lika låg energiförbrukning som en glödlampa.

En annan effekt med uppkopplade produkter är att man gått från att betrakta sig som ett tillverkningsföretag till något annat:

– Idag är vi mer ett teknikföretag, som fokuserar på att lösa kundens problem och möta deras behov med hjälp av teknik. Kunden är i centrum hela tiden, säger Linda Lindqvist.

Maximera din affär med IoT – så funkar det 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera