Annons

Efter försäljningsraset: Säljer bolaget för miljarder

Kylie Jenner, den yngsta dollarmiljardären som skapat sin förmögenhet på egen hand, släpper kontrollen över sitt självbetitlade skönhetsimperium Kylie Cosmetics och blir 5,6 miljarder kronor rikare.

Foto:Charles Sykes/Invision/AP

Kylie Jenner är den yngsta och rikaste medlemmen i den sanslöst omskrivna kändisfamiljen Kardashian, vars omåttliga populära realityserie ”Keeping up with the Kardashians” nu har gått i 17 säsonger. I mars utnämnde affärstidningen Forbes henne till den yngsta dollarmiljardären i världen som själv skapat sin förmögenhet. Hon var då 21 år gammal.

Hennes kosmetikbolag Kylie Cosmetics startade 2015 med hjälp av ett startkapital på 250.000 dollar, motsvarande 2,4 Mkr, som Kylie Jenner sparade ihop på diverse egna modelljobb. För det startkapitalet lyckades hon producera 15.000 läppstift som hon sålde för knappt 300 kronor styck via nätet. 

Sedan dess har bolaget växt i snabb takt och omsatte cirka 1,7 miljarder kronor under det senaste året. Så sent som i maj lanserades de första hudvårdsprodukterna. Märket finns i över 1.000 butiker enbart i USA. 

I juli rapporterade Rakuten Intelligence att försäljningen hade sjunkit med 14 procent under 2019. Anledningen ansågs vara att majoriteten av kunderna bara köpte från bolaget en gång.

Mycket beror på Jenners sprängkraft i sociala medier. Hon har 270 miljoner följare totalt, varav bland annat 151 miljoner följare på Instagram. Merparten av dessa är mellan 18 och 34 år.

Nu säljer hon 51 procent av ”livsverket” för 600 miljoner dollar, motsvarande 5,6 miljarder kronor. Köparen är den amerikanska skönhetsjätten Coty, noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på 87 miljarder kronor och varumärken som Wella, Max Factor och Guccis parfymer i portföljen.

”Kylie Jenner är en nutida ikon med en otrolig känsla för skönhetskonsumenten”, säger Cotys ordförande Peter Harf till nyhetsbyrån AP.

Kylie Jenner behåller samtidigt minoritetsposten på 49 procent av Kylie Cosmetics och förblir aktiv i bolaget.

Men alla analytiker är inte eld och lågor över affären, vilket visade sig under Cotys telefonkonferens under måndagen:

”Jag förstår inte varför man ska betala så mycket för ett märke som kan visa sig vara en fluga”, sa Deutsche Banks analytiker Faiza Alwy, skriver Forbes.

Andra experter höll med, trots att Cotys aktie steg med 5 procent på affären.

”Den långsiktiga tillväxten bygger på Kylie Jenners förmåga att förbli relevant som influencer. Och 5,6 miljarder kronor är mycket pengar för en 22-åring som börjar få många andra intressen än enbart skönhet”, säger investmentbanken Stifels analytiker Mark Astrachan.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?