Efter dödsolyckan – nu ställer TUI av 15 flygplan

Efter den andra dödskraschen stoppas Boeings olycksplan. Först på tisdagen valde resebolaget TUI att ställa av sina 15 exemplar av Boeing Max 8 efter direktiv från brittiska luftfartsverket.   

På tisdagen valde resebolaget TUI att ställa av sina 15 exemplar av Boeing Max 8.
På tisdagen valde resebolaget TUI att ställa av sina 15 exemplar av Boeing Max 8.Foto:Johan Nilsson/TT

I söndags inträffade den andra flygkraschen på kort tid med ett plan av modell Boeing 737 Max 8. På tisdagen publicerade europeiska flygsäkerhetsbyrån, EASA, ett direktiv som innebär flygförbud för modellen inom hela EU. Förbudet påverkar resebolagsgiganten TUI, som bara veckan innan meddelat att de planerade att introducera sex stycken Boeing Max-plan i april för att flyga från Hannover till Kanarieöarna.  

På sociala medier har TUI fått kritik för att de initialt fortsatte att flyga med den olycksdrabbade modellen och agerade först när brittiska luftfartsverket stoppade flygningarna.  

”Vi har haft en diskussion löpande huruvida vi skulle flyga det här flygplanet, om det var säkert. Vi hade indikationer på att det var det men när brittiska luftfartsverket valde att stoppa flygningarna valde vi att lyssna på den myndigheten”, sa Adam Györki, presskommunikatör på TUI Nordic på tisdagen till Di.

Totalt har TUI 15 av de berörda planen i sin flygplansflotta, varav två av dem trafikerar Norden. Förbudet gör att TUI nu valt att ställa av hela sin flotta av Boeing 737 Max 8, vilket utgör drygt 10 procent av deras totala flygflotta. Enligt TUI i Sverige kommer inga svenska resenärer drabbas av inställda flyg. 

”Vi har fler plan som vi kan sätta in istället. För resenärer från Norden innebär det ingenting mer än att deras resor sker med andra plan. Inga avgångar kommer att ställas in utan rutterna trafikeras av andra plan. Vi är så pass förberedda att rutinerna träder in direkt när Boeing Max-planen ställs av”, säger Adam Györki. 

Även i Europa förväntas TUI:s resor att avgå som planerat med andra flygplansmodeller. Resebolaget meddelade också att de har upphört med all trafik av modellen för att få tid att diskutera frågan med myndigheter och för att kunna föra en dialog med flygplanstillverkaren.

 

 

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?