Annons

Efter dödskraschen: Nu hotas Saab med mutåtal

Det stormar kring Saab. Efter Gripen-kraschen med dödlig utgång i Thailand under helgen står det klart att försvarsindustrikoncernen hotas av åtal i Brasilien.

Ett Jas 39C under uppvisning i Sverige 2016.
Ett Jas 39C under uppvisning i Sverige 2016.Bild:TT

Det var på lördagen det svensktillverkade Gripen-flygplanet störtade under en flyguppvisning i staden Hat Yai i provinsen Songkhla i södra Thailand. Stridsflygplanets pilot omkom i kraschen.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger till TT att en hypotes är att piloten gjorde något felaktigt som i sin tur gjorde att systemet flippade ur. Gripens mjuk- och hårdvara är i stort sett felsäker, hävdar han.

På Saab vidtar man inga åtgärder men är redo att bidra med information och ställa upp med teknisk expertis om de thailändska myndigheterna hör av sig.

”Det är ett beslut om en process som fattades direkt på lördagen. Hur den dialogen ser ut och vilka kontakter som tas går jag inte in på”, säger Saabs presschef Helene Lindstrand till Di.

Det var 2007 som Thailand köpte tolv Gripenplan av svenska staten, där de sista levererades 2012.

Har ni fått någon information om orsakerna till olyckan?
”Det är sådant som myndigheterna ska utreda. Det har vi ingen åsikt om i det här skedet”, säger Helene Lindstrand.

Hur tror ni att olyckan påverkar intresset för Gripen och Saabs affärer?
”Generellt sett är Gripensystemet ett säkert flygsystem och vår uppfattning är att tilltron till Gripen är stark.”

Analytiker som Di har talat med tror inte att olyckan har någon större betydelse för Saabs affärer framöver.

”Det är klart att när upphandlingsprocesser pågår runtom så är det inte bästa reklamen, men det är sådant som händer och det har ändå varit relativt få olyckor”, säger Mats Liss, analytiker på Swedbank.

På söndagen kom uppgifter om att Saab hotas av åtal i Brasilien i den korruptionshärva som rör landets beslut att köpa 36 Gripen NG av Saab – en affär värd drygt 39 miljarder kronor.

Brasiliens tidigare president Lula da Silva och tre andra har åtalats, och nu överväger åklagaren att även åtala Saab, rapporterar nyhetssajten Blank Spot Project.

”Vi befinner oss i steg ett. Utredning pågår. Längre fram kan vi komma att åtala Saab också", säger riksåklagaren Herbert Mesquita till Blank Spot Project.

Enligt åklagaren har Saab kontrakterat pr-konsulten Mauro Marcondes och hans företag M&M, skriver Blank Spot Project. Mauro Marcondes ska i sin tur ha betalt mutor till den dåvarande presidenten Lula da Silva i syfte att påverka sin efterträdare Dilma Rousseff att köpa Gripen-planen.

Saab ska enligt åklagaren ha överfört 18 miljoner kronor från Sverige till pr-byrån, och av de pengarna ska 7 Mkr ha betalats ut till Lula da Silvas sons enskilda firma.

Åklagaren säger att det rör sig om ”korruption och kartellbildning som kan ge upp till fem års fängelse”, skriver Blank Spot Project.

På Saab är man fåordig i sina kommentarer.

”Vi konstaterar bara att varken Saab eller någon Saabmedarbetare är föremål för något åtal och i övrigt har vi inget att säga om det”, säger Helene Lindstrand.

Enligt TT, som har tagit del av åtalet, förekommer statsminister Stefan Löfvens namn på flera ställen, men det beskrivs inte som att han misstänks för något. Åtalet innehåller enligt nyhetsbyrån rena faktafel där försvarsindustriföretaget Saab har förväxlats med biltillverkaren Saab, som begärdes i konkurs 2011.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AddSecureAnnons

Nya transportmönster skapar ökat behov av digitaliserade helhetslösningar inom transportsektorn

Transportbranschen står inför stora förändringar som en konsekvens av den globala e-handeln och ökade krav på hållbarhet. I samband med digitaliseringen har många transportföretag valt att implementera flera olika stödsystem för att driva verksamheten. För att nå ökad effektivitet och högre utnyttjandegrad av sina resurser krävs att transportbolagen har samlad tillgång till nyckeldata i realtid. Detta erbjuds av IoT-företaget AddSecure genom ett komplett stöd för hantering av förare, fordon och optimering av transportkedjan. 

Med en alltmer ökande e-handel skapas också nya krav på transportbranschen. Slutkonsumenten påverkar i allt större omfattning hur beställda varor skall transporteras avseende leveranstid, miljöpåverkan och kostnad. För att möta de ökande kraven behöver aktörer inom transportbranschen få högre transparens och bättre tillgång till data för att kunna tillgodose kraven från transportbeställarna. 

– Genom våra smarta transportlösningar inom Fleet- och Transport Management får transportledningen full transparens och kontroll över sin transport- och logistikverksamhet. Med samlad tillgång till all nyckeldata i realtid kan våra kunder få ökad resurseffektivitet, högre säkerhet och en minskad miljöpåverkan genom väsentligt bättre utnyttjande av kapaciteten, säger Stefan Albertsson, VD AddSecure.

Idag är det vanligt att många transportföretag använder flera olika system som inte är kompatibla med varandra, exempelvis för sparsam körning, administration av filer från färdskrivaren, optimering av kör- och vilotider, positionering och för hantering av transportuppdraget och transportsedeln. Detta gör det svårt att få en helhetsbild över all data.

– Vår helhetslösning täcker in de flesta behov som idag finns hos transportbolagen och transportbeställarna. Tillgången till data från ett och samma system skapar bättre beslutsunderlag, ökad tillgänglighet och en helt annan möjlighet till analysunderlag för att vidareutveckla en hållbar verksamhet. Samtidigt skapar ett system, istället för flera, högre användarvänlighet och ger lägre kostnader, berättar Stefan Albertsson.

Med hjälp av data i realtid får transportörer på ett helt annat sätt än tidigare full kontroll över sin transportflotta och på så sätt kan de se till att rätt resurser är på rätt plats vid rätt tid. Dessutom förenklas kommunikationen med förarna vilket ger ökad flexibilitet och bättre säkerhet genom att chaufförerna hela tiden är uppdaterade avseende sina köruppdrag och sina kör- och vilotider. Samtidigt skapar digitaliseringen möjlighet till ett ökat samarbete med transportbeställarna och möjliggör en ökad service. Det gör också att man kan möta slutkundens önskemål på ett bättre sätt när det kommer till hur, vart och när hen vill ha sina varor levererade. 

– Det händer mycket framöver inom transportbranschen och jag ser att vi på AddSecure, med vår långa erfarenhet och nära samarbete med våra kunder, står väl rustade för att hjälpa våra kunder, transportörerna, att skapa digitala lösningar för hela transportkedjan. Digitala flöden gör det även lättare för våra kunder att öka sin transparens och möta framtida regulatoriska krav, som exempelvis det som nu efterfrågas inom EU med helt standardiserade, digitala transportsedlar, säger Stefan Albertsson.

Om AddSecure

AddSecure levererar IoT-lösningar med fokus på säker data och kritisk kommunikation. Helhetslösningar för transport- & logistik, fastighetssäkerhet och -automation, räddningstjänster och kristeam, digital omsorg, energibolag och smarta städer bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.

www.addsecure.se 

 

Mer från AddSecure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AddSecure och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?