Dagens industris granskning av Best Transport har visat en rad missförhållanden på budbolaget, som bland annat kör leveranser åt Apotea, Adlibris och Ellos Group.
Bland annat har Di avslöjat löner på så lite som 7.000 kronor i månaden och arbetstider långt över vad som är kollektivavtalsmässigt.
De låga lönerna är en effekt av Best Transports ersättningsmodell. Det visar utdrag ur bolagets interna system för leveranser, som Di tagit del av.
Ett tiotal chaufförer har vittnat om att de arbetat gratis på grund av Best Transports vitessystem, där böter utdelas om chaufförer exempelvis levererar fel, tankar fel bränsle eller har fel kläder på sig.
Best Transport hävdar att viten är ovanliga, men Di har kunnat visa att det handlar om hundratusentals kronor i böter.
Nu går bolaget ut och meddelar att man pausar vitessystemet tills vidare.
”Vi pausar nu alla viten och ska se över om vi kan hitta system där vi kan kontrollera och följa upp att ingen enskild chaufför ska kunna drabbas personligen i framtiden”, säger bolagets vd Niklas Knight i ett uttalande.
Dessutom meddelar bolaget att man ser över den ersättningsmodell bolaget har, där chaufförer betalas efter antal stopp och som resulterat i de låga lönerna.