Efter Di:s avslöjande: Best Transport pausar bötessystem

Efter Dagens industris granskning av Ikea-sfärens budbolag Best Transporter meddelar bolaget att man pausar straffsystemet som slagit hårt mot chaufförernas löner. Dessutom hävdar bolaget att man nu ser över ersättningsmodellen.

Foto:Pressbild Best Transport

Dagens industris granskning av Best Transport har visat en rad missförhållanden på budbolaget, som bland annat kör leveranser åt Apotea, Adlibris och Ellos Group.

Bland annat har Di avslöjat löner på så lite som 7.000 kronor i månaden och arbetstider långt över vad som är kollektivavtalsmässigt.

De låga lönerna är en effekt av Best Transports ersättningsmodell. Det visar utdrag ur bolagets interna system för leveranser, som Di tagit del av.

Ett tiotal chaufförer har vittnat om att de arbetat gratis på grund av Best Transports vitessystem, där böter utdelas om chaufförer exempelvis levererar fel, tankar fel bränsle eller har fel kläder på sig.

Best Transport hävdar att viten är ovanliga, men Di har kunnat visa att det handlar om hundratusentals kronor i böter.

Nu går bolaget ut och meddelar att man pausar vitessystemet tills vidare.

”Vi pausar nu alla viten och ska se över om vi kan hitta system där vi kan kontrollera och följa upp att ingen enskild chaufför ska kunna drabbas personligen i framtiden”, säger bolagets vd Niklas Knight i ett uttalande.

Dessutom meddelar bolaget att man ser över den ersättningsmodell bolaget har, där chaufförer betalas efter antal stopp och som resulterat i de låga lönerna.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?