Den 13 januari sänkte elbilstillverkaren Tesla priserna på sina instegsmodeller 3 och Y kraftigt. En modell 3 med bakhjulsdrift gick från 629.990 till 529.170 kronor. Modell Y med bakhjulsdrift sänktes från 689.990 till 549.170 kronor.
Modell 3 med fyrhjulsdrift gick från 707.990 till 619.170 kronor och modell Y med fyrhjulsdrift från 768.990 till 639.170 kronor.
Som orsak angavs att produktionsapparaten är branschledande i effektivitet och att man bygger bilarna på fler orter och därmed närmare kunderna. Till exempel går fabriken i Berlin nu på högvarv, vilket gör att man slipper skeppa bilar från Kina till Sverige.
”Vi lämnar vad som har varit ett turbulent år med störningar i leveranskedjan och har sett en normalisering av en del av kostnadsinflationen”, skrev Tesla i ett pressmeddelande.
Draget fick stora effekter i branschen.
Två veckor senare beslutade Ford att, förutom en kraftig utökning av tillverkningen, sänka priset på dess elbilsflaggskepp Mustang Mach-E med motsvarande 6 330–61 880 kronor.
Men på fredagen höjde Tesla priserna igen, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.
Modell Y Long Range blev motsvarande 15 880 kronor dyrare, till 568 000 kronor, och modell Y Performance prishöjdes med 10 550 kronor, till 611 795 kronor,
Höjningen är en reaktion på Biden-administrationens nya åtgärder för att kvalificera fler SUV:ar för ett nytt skattestöd för elbilar.
SUV:ar som kostar upp till motsvarande 844 000 kronor kan nu få skattestöd under Inflation Reduction Act, president Joe Bidens sätt att få ned inflationen.