1515

Efter börsraset: Kinesiska utbildningsföretag kämpar för livet

Efter att ha fått sina affärsmodeller torpederade av Peking kämpar nu kinesiska utbildningsföretag för sin överlevnad. Omvandlingar, uppsägningar och uppskjutna – eller inställda – noteringar är att vänta.

Foto:Richard Drew

Gaotu Techdu, en av världens största nätbaserade utbildningsbolag, gör sig nu av med personal, uppger personal för Financial Times.

”Alla är oroade”, säger en anställd till tidningen.

Pandemin ökade suget efter utbildningsbolagens tjänster. Gaotus intäkter rusade exempelvis nästan 50 procent under årets första kvartal. Men investerarna har tryckt på säljknappen när uppgifter om en pågående översyn av sektorn läckt ut. I år har många av aktierna kollapsat. På några månader har exempelvis Gaotu tappat 90 procent av sitt börsvärde. Att aktien rekylerade upp knappt 5 procent i den inledande handeln på Wall Street på fredagen var inte mycket tröst för de investerare som valt att behålla sina aktier.

Tillsammans med andra jättar i branschen, som TAL Education och New Oriental, kämpar de för att anpassa sina affärsmodeller efter att deras huvudsakliga intäktskälla, kinesiska medelklassföräldrar som köpt studiehjälp till sina barn, lyfts bort.

När suget efter tjänsterna ökade hårdnade konkurrensen och därmed även metoderna för att skaffa och behålla kunder. Utvecklingen föll inte Peking i smaken, utbildningsdepartementet anser att sektorn ”kapats av kapitalet”. När myndigheterna för en vecka sedan visade sina kort stod det klart att utbildningsföretag inte längre får göra vinst när de erbjuder studietjänster riktade till barn, vilket Di har skrivit om tidigare

Branschjättarna har sagt att de ska följa de nya reglerna. Investmentbanken Goldman Sachs uppskattar att Pekings drag krymper sektorn till en fjärdedel av sitt nuvarande värde. För bara några månader sedan värderades ovan nämnda trio till över 110 miljarder dollar, enligt FT. Tal Education har på tre månader rasat 90 procent i New York.

Samtidigt förbjuds utländska investeringar i sektorn samt börsnoteringar.

Bland förlorarna finns många amerikanska investerare som injicerat miljarder dollar i sektorns bolag, skriver FT. Exempelvis utbildningsbolaget Zuoyebang lär nu får svårt att noteras på börsen. Det blir en missräkning för bland andra den japanska jättefonden Vision Fund, som är delägare i Zuoyebang.

Även Singapores statliga investmentfond Temasek och den kinesiska techjätten Alibaba har investerat i de så kallade edtech-bolagen.

De nya direktiven är dock vaga och kinesiska föräldrar vittnar för FT hur utbildningstjänster de köpt fortfarande är tillgängliga.

Di har sökt EF, som grundats av svensken Bertil Hult och som har verksamhet i Kina, för att höra huruvida språkjätten påverkas av de nya kinesiska bestämmelserna.


Innehåll från KnowitAnnons

Tänket från e-handeln bör appliceras inom vården

Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm
Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm

Trots att pandemin har accelererat den digitala utvecklingen inom vården, släpar branschen fortfarande efter. Då kostnaderna för äldreomsorg och sjukvård förväntas öka så mycket som 270 procent fram till 2040 kommer digitala funktioner – med fokus på kundens upplevelse och behov – emellertid att vara helt avgörande för att vårdsektorn ska klara morgondagen.

Läs mer om e-hälsa med fokus på användare och patientsäkerhet

Ökad digitalisering innebär snabb förbättring, smartare hjälpmedel och mer informerade beslut, men insatserna inom vårdsektorn är höga. Då liv och död står på spel kan tröskeln för att tänka utanför ramarna vara hög, men istället för att prövande uppfinna hjulet på nytt kan vården dra enorm nytta av smarta samarbeten med andra branscher. Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm, framhåller e-handeln som särskilt intressant att dra lärdom av i dessa frågor.

– Bor man på landsorten kan det vara svårt att få sin medicin levererad 24/7, eller att ringa en ambulans från mobilen då det är dålig täckning. Samtidigt kan du få en tröja du beställt från nätet hemlevererad i tid, oavsett var du bor. Vårdsektorn bör alltså ta tänket från e-handeln, applicera det på sin egen verksamhet och forma om sin kontext, såväl för att skapa en bättre kundresa från A till Ö, som för att öppna möjligheter till merförsäljning, konstaterar Pernilla.

Hon lyfter fram flera illustrerande exempel på lösningar, såsom digitala väntrum med sms-avisering så att man kan vänta på sin läkartid ute i bilen, eller nya sätt att möta exempelvis kroniskt sjuka och deras behov, vilka skiljer sig från andra patientgruppers.

– Patientmakten kan stärkas på väldigt enkla sätt, oavsett om det rör sig om digitala tjänster som tillhandahåller information till vårdtagaren eller om det handlar om funktioner för att dela med sig av eller delegera aspekter av sin vård – såsom att hämta ut medicin eller boka läkarbesök.

Spännande exempel på digitaliserade vårdlösningar

Många föredrar en smidig process

I sitt nuvarande format kan vårdprocessen vara både lång och krånglig, trots att allt från bokningar och möten till medicinupphämtning och provsvar skulle kunna tillhandahållas digitalt på bara någon timme. Personligt bemötande är förvisso viktigt, men bör vägas mot att patienten får uppleva en sömlös kundprocess.

– De flesta föredrar en enda personlig kontakt och en smidig process, framför en mängd personliga bemötanden och en komplicerad process. Detta är dock inget nytt, utan är utmaningar som ständigt är på agendan inom e-handeln.

AI – för att avlasta hälso- och sjukvård

En viktig faktor för att uppnå ökad tillgänglighet är möjligheten till avancerad automation genom AI. Knowits specialister utvecklar och tar fram algoritmer för att avlasta monotona, tidskrävande och komplexa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Företaget säkerställer samtidigt att algoritmerna har hög datakvalitet och fungerar med lösningar som kan användas exempelvis för röntgen, ultraljud, mammografi och patientövervakning i hemmet.

– Bland annat kunde vi baserat på AI utveckla ett digitalt hjälpmedel för Galderma, ett företag som tar fram hudbehandlingsprodukter mot akne. Då 80 procent av dagens ungdomar kämpar med akne var detta mycket värdefullt, inte minst för att medicinska behandlingar kan kännas tuffa för de som är svårast drabbade. Givetvis säkerställer vi kontroll av egen data, distribution och säkerhet – för att bidra till bättre interaktion och en heltäckande patientvård.

Digitalterapi – om e-hälsa och e-handel

Viktigt med rätt samarbeten

Att etablera rätt samarbeten blir med andra ord en central fråga för att e-hälsan ska matcha samhällets utveckling. Hur löser man exempelvis leveransen av mediciner om det inte finns bemannade apotek? Kan Instabox eller leveranser med Foodora vara svaret? En sådan utveckling förutsätter dock att fler delar med sig av patient- och kunddata, så att aktörerna kan lära känna sina kunder och deras behov – och möta dem.

– Det medför givetvis sina egna utmaningar, exempelvis vad gäller GDPR, men genom innovationssamverkan kan vi finna lösningar på dessa utmaningar. Det här och mycket mer pratar vi om i podden Digitalterapi där vi djupdyker i olika samtalsämnen inom till exempel e-hälsa och e-handel. Vi välkomnar alla som är intresserade av att lyssna, avslutar Pernilla Vinneby, VD på Knowit Experience.

E-hälsa och e-handel – två sidor av samma mynt

Mer från Knowit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Knowit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?