1515

Ed Sheeran säljer mest i hit-världen

Madonna, Justin Bieber och Britney Spears har klivit ner från topplistorna och gett plats åt den rödhåriga smörsjungande britten Ed Sheeran.

Förra året var han världens bäst säljande artist, men inte den bäst betalda.

Ed Sheeran är 2017 års bäst säljande artist. Låten ”Shape of you” strömmades 1,4 miljarder gånger på Spotify under året.
Ed Sheeran är 2017 års bäst säljande artist. Låten ”Shape of you” strömmades 1,4 miljarder gånger på Spotify under året.Bild:Anders Wiklund/TT

Världen har blivit lite mer kärleksfull sedan Ed Sheeran började dominera topplistorna med singlar som ”Thinking out loud” och ”Perfect”, som i grova drag handlar om evig kärlek.

Den 27-åriga artisten och låtskrivaren från Hedben Bridge, England, har blivit korad till årets bäst säljande artist under 2017 av IFPI, som representerar skivindustrin världen över.

På streamingtjänsten Spotify spelades hans låtar 47 miljoner gånger i månaden under 2017 och låten ”Shape of you” är den mest lyssnade någonsin på tjänsten med 1,4 miljarder strömningar.

”Hans framgångar är otroliga och ett bevis på hans förmåga att skapa musik som fastnar hos fans över hela världen”, säger IFPI:s vd Frances Moore.

Men trots dessa enorma framgångar och det faktum att han i fjol hann klämma in 113 spelningar världen över var Ed Sheeran inte världens bäst betalda artist med sina uppskattningsvis 37 miljoner intjänade amerikanska dollar, motsvarande 301 miljoner svenska kronor, enligt affärstidningen Forbes lista.

Den listan toppar i stället artisten och tillika kläd- och alkoholentreprenören Sean Combs, eller Diddy, Puffy eller Brother Love som han också kallas, som drog in 130 miljoner dollar före skatt, eller 1,06 miljarder kronor.

Förutom spelningar och Stimpengar tjänar artister även brödfödan genom reklamsamarbeten. En stor del av Justin Biebers intjänade pengar under 2017 utgjordes av samarbetet med klädbolaget Calvin Klein.

Den artist som återfinns i toppskiktet över listorna över mest sålda och bäst betalda var rapparen Drake som 2016 sprängde listorna med succéalbumet ”Views” och låten ”One dance”. 2017 gjorde artisten 43 spelningar och drog in 94 miljoner dollar, 766 miljoner kronor, och var därmed den tredje bäst betalda artisten i världen.

Topp 25-listan över bäst betalda artister innehåller endast fem kvinnor. Och bortser man från omåttligt populära Taylor Swift som var den tredje bäst säljande artisten 2017 dominerar männen även bäst-säljande-listorna.

Än så länge har Ed Sheeran planerat in 92 spelningar under 2018 och så här långt pekar ingenting på att han kommer att kliva ner från prispallen.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?