ECB trotsar tysk kritik mot "passiv" penningpolitik

Europeiska centralbanken kommer att se igenom tillfälliga uppgångar i inflationen och i stället fokusera på lönetillväxten och den underliggande inflationen. Det är beskedet från centralbankschefen Mario Draghi på torsdagen. ECB fortsätter därmed att trotsa kritiken från Tyskland.

 

Den eurozonens centralbankschef Mario Draghi.
Den eurozonens centralbankschef Mario Draghi.Bild:AP

Europeiska centralbanken valde som väntat att lämna både räntorna och stödköpsprogrammet orörda på torsdagen.

Beskedet om att räntorna förblir på nuvarande eller lägre nivåer under lång tid och att stödköpsprogrammet kan utökas eller förlängas efter årsskiftet upprepades också.

Under en presskonferens betonar centralbankschefen Mario Draghi att utsikterna och riskbilden för euroområdet förbättrats.

Samtidigt försvarar han beslutet att låta penningpolitiken förbli expansiv med att den underliggande inflationen fortfarande är för svag och säger att ECB kommer att ignorera tillfälliga uppgångar i den totala inflationen.

"Ett betydande penningpolitiskt stöd är fortfarande nödvändigt för att den underliggande inflationen ska byggas upp", säger centralbankschefen.

ECB reviderar nu upp tillväxtprognoserna för 2017 och 2018 till 1,8 respektive 1,7 procent samtidigt som prognosen om 1,6 procents tillväxt för 2019 kvarstår.

Även prognoserna för HICP-inflationen, där bland annat energipriser ingår, har reviderats upp sedan december.

Nu spår ECB att inflationen ökar till 1,7 procent i år för att sedan falla tillbaka till 1,6 procent nästa år. För 2019 står inflationsprognosen kvar på 1,7 procent.

Den högre inflation som väntas de kommande månaderna drivs av högre energipriser, en faktor som inte väger lika tungt som den svaga lönetillväxten enligt Mario Draghi.

"Det är den viktigaste variabeln vi tittar på", säger han.

ECB:s fortsatt mjuka penningpolitik har mött förnyad kritik sedan euroområdets inflation tog ett skutt uppåt till 2 procent i februari. Kärninflationen var oförändrad på 0,9 procent.

Kritiken är särskilt hård från Tyskland, där politikerna av tradition är känsliga för stigande priser. Den tyska inflationen steg till 2,2 procent i februari.

"I stället för att använda den starka ekonomiska återhämtningen i euroområdet för att påskynda normaliseringen av penningpolitiken förblir ECB passivt", skriver Liane Buchholz, chef för den tyska bankorganisationen VOB, i ett pressmeddelande på torsdagen.

Ett positivt besked från torsdagens presskonferens var att ECB skruvat ner sannolikheten för de risker som präglat utsikterna för euroområdet.

Vad gäller den digra valkalendern under 2017 och de högljudda euroskeptiker som hörs i bland annat Nederländerna och Frankrike säger Mario Draghi att ECB följer utvecklingen "noggrant men utan oro".

Nästa vecka ska Mario Draghi möta representanter för den nya amerikanska regeringen för första gången i samband med ett G20-möte i tyska Baden-Baden.

I ett utkast till finansministrarnas gemensamma uttalande som nyhetsbyrån Reuters tagit del av ska de tidigare formuleringarna om att avstå från protektionism och konkurrensmässiga valutadevalveringar ha försvunnit.

Mario Draghi ville inte kommentera uppgifterna men försvarade både marknadsbaserade växelkurser och frihandel:

"De har varit stödpelarna för världens välstånd i många decennier", säger han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?