1515

ECB sänker prognos för inflation

Riskerna kring den ekonomiska tillväxten är numera överlag balanserade. Det sade ECB-chefen Mario Draghi vid presskonferensen efter centralbankens penningpolitiska besked där styrräntorna som väntat lämnades oförändrade runt nollstrecket.

Budskapet om balanserade risker kan jämföras med ECB:s tidigare syn att riskerna har lutat åt nedsidan. ECB har dock på sistone indikerat att riskerna har lutat allt mindre åt nedsidan och analytiker hade inför torsdagens besked förväntat sig en omsvängning.

Vidare sade Draghi att informationen sedan det förra penningpolitiska mötet i slutet av april bekräftar ett starkare momentum i euroområdets ekonomi, vilken väntas växa i en något starkare takt än tidigare förväntan.

ECB:s penningpolitiska åtgärder har fortsatt att säkerställa de gynnsamma finansiella förhållanden som krävs för att inflationsmålet ska nås, framhöll Mario Draghi.

Samtidigt har den ekonomiska expansionen dock hittills inte medfört starkare inflationsdynamik.

"Mått på underliggande inflation fortsätter att förbli dämpade. Därför behövs en mycket expansiv penningpolitik", betonade ECB-chefen.

Ifall utsikterna blir mindre gynnsamma kommer ECB att utöka tillgångsköpen som genomförs för att hålla nere räntorna i ekonomin och driva upp den ekonomiska aktiviteten samt därmed även inflationen.

ECB sänker samtidigt sina inflationsprognoser och höjer sina BNP-tillväxtprognoser, något som var i linje med tidigare obekräftade medieuppgifter.

Sänkningarna av inflationsprognoserna beror främst på energipriserna. Den låga kärninflationen beror samtidigt mest på låga löneökningar.

ECB-tjänstemännen spår nu att det harmoniserade konsumentprisindexet, HIKP, i euroområdet ökar med 1,5 procent i år, stiger 1,3 procent 2018 och växer med 1,6 procent 2019.

Tjänstemännen räknar samtidigt med att den ekonomiska tillväxten i euroområdet blir 1,9 procent i år, följt av en mild inbromsning till 1,8 procent 2018 och 1,7 procent 2019.

I samband med styrräntebeskedet tidigare på eftermiddagen tog ECB bort uttrycket "eller lägre" angående centralbankens förväntningar kring var styrräntorna kommer att ligga, vilket innebar en signal om lägre sannolikhet för räntesänkningar jämfört med tidigare.

Mario Draghi sade att skälet till att ECB har ändrat sin syn är att deflationsriskerna, alltså risken för fallande priser, inte finns kvar.

Centralbankschefen sade vidare att det inte var någon omröstning vid dagens beslut i ECB-rådet och att det inte hördes några avvikande röster i rådet om förslaget.

ECB:s mål är att inflationen ska vara under, men nära, två procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?