Annons

ECB planerar krafttag mot dåliga lån

ECB planerar att begära att banker i euroområdet ska avsätta tillräckligt mycket kapital för att täcka 100 procent av de dåliga lånen under kommande år.

Det rapporterar Reuters och hänvisar till utkast till nya riktlinjer som nyhetsbyrån tagit del av.

Bankerna i euroområdet sitter för närvarande på dåliga lån till ett värde på närmare 1.000 miljarder euro, poster som bidrar till att dämpa utlåningen och därmed hämmar ECB:s ansträngningar att stimulera ekonomisk tillväxt genom låga räntor.

Från och med den 1 januari kommer ECB, enligt riktlinjerna, ge bankerna två år på sig att sätta av pengar för att täcka 100 procent av icke säkrade dåliga lån och sju år för att täcka alla säkrade lån.

ECB skriver i utkastet att dessa villkor inte bör resultera några "stup-effekter" utan de bör implementeras i gradvisa steg från tidpunkten för klassificeringen av de dåliga lånen till dess att avsättningarna når 100 procent.

ECB ville inte kommentera uppgifterna på en fråga från Reuters.


Innehåll från EuroMaintAnnons

EuroMaint: En stabil partner för tågunderhåll

Som en del av den internationella koncernen CAF Group utmärker sig EuroMaint som en stark aktör inom tågbranschen. Genom lokal förankring samt stor kunskap och erfarenhet ger de Sveriges tågoperatörer den hjälp de behöver för att knyta samman destinationer och infrastrukturer. 

I rådande världsläge är vikten av stabila anslutningar viktigare än någonsin. Genom att tillhandahålla underhållstjänster för Sveriges tågoperatörer hjälper EuroMaint till att säkerställa tillförlitlighet och tillgänglighet för resenärer, fraktföretag och lokförare samtidigt som de säkrar livslängden för allt från passagerartåg till godsvagnar. Den innovativa optimerings- och underhållstekniken ger bättre tillgångsförvaltning. Det minskar kostnader och förbättrar fordonssäkerheten. 

Optimering, implementering och modernisering

Gorka Tamayo, VD på EuroMaint, menar att kombinationen av lång erfarenhet och modern teknik ger dem en konkurrensfördel. Han menar även att detta till stor del möjliggjorts av att de blev en del av industrikoncernen CAF.

– CAF har tillverkat och levererat ett flertal fordon till svenska aktörer. Till exempel är de nya vagnarna på tvärbanan i Stockholm och spårvagnarna i Lund utvecklade på koncernen. EuroMaint i sin tur kan sedan optimera underhållet och säkerställa att fordonen är pålitliga, smidiga och driftsäkra. 

Vikten av digitala lösningar

Utöver hårdvarutjänster levererar EuroMaint även specialisttjänster inom bland annat underhållsplaner teknisk dokumentation samt livscykelanalyser. Genom koncernens digitala plattform, LeadMind, erbjuder de moderna och högtekniska lösningar som förenklar underhåll och optimering.

Dennis Westin, underhållschef på EuroMaint menar att bolagets största styrka är att de är en del av CAF-koncernen samt deras digitaliserings- och miljöarbete.

– I vårt dagliga arbete använder vi LeadMind för att verifiera felrapporter från operatören och för att snabbt och effektivt hitta fel och på så sätt undvika att de återkommer.

Dennis och hans team har under två år arbetat med projektimplementationen som består av cirka 200 digitala verktyg och innefattar allt från mobila QR applikationer för lagerhantering till E-Learning portaler. I samband med detta projekt har CAF tillsammans med Euromaint installerat det ledande analys, felsökning och optimerings plattformen LeadMind i samtliga spårvagnar i Lund. 

– Vi har också funnit att LeadMind är ett mycket bra verktyg för att förbättra operatörens sätt att framföra spårvagnarna på och därmed optimera och förlänga livslängden på specifika delar, menar Dennis och fortsätter: 

– Som en del av vårt arbete använder vi även LeadMind på depån. Teknikerna har en total överblick över samtliga vagnar och alla fel som uppkommer. Detta gör att vi kan vara väldigt snabba och effektiva i våra felåtgärder, vi kan oftast se uppkomna fel innan operatören gjort en felanmälan i deras system, vilket gör att vi har en väldigt bra kontroll på hela flottans status.

Förebyggande arbete

Dennis menar att de digitala tjänsterna inte bara sparar tid och manuellt arbete, utan att de även kan underlätta förebyggande arbeten. 

– Genom att analysera tidigare körinformation finns möjligheten att få ut information som visar upp mönster från tidigare haverier och hur du kan undvika dem i framtiden. Utöver detta kan man även få datainsamling, lagning och bearbetning av information direkt i tjänsten. 

Systemet möjliggör dessutom effektiv kommunikation fordon och tågcentral sinsemellan, vilket medför att man snabbare kan upptäcka de tåg som behöver underhåll och därmed minska kostnader och undvika störningar. Samtidigt säkerställer man en högkvalitativ upplevelse för passagerare och förare. 

– EuroMaint är en stabil och pålitlig partner för tågoperatörer, oavsett storlek och förutsättningar. Med gedigen kunskap och ett stort kontaktnät kan vi säkerställa optimal drift och moderna helhetslösningar för alla, avslutar Gorka. 

Läs mer om EuroMaint här! 

Faktaruta

Euromaint räknar sina rötter tillbaka till 1800-talet och Statens Järnvägar. Dagens Euromaint bildades 2001. 

Euromaint har knappt 1 000 anställda och har verksamhet på verkstäder och depåer från Malmö i söder till Luleå i norr. Omsättningen är ungefär 1 500 MSEK per år.

Sedan 2019 är Euromaint en del av CAF Group, en spansk koncern med hundraåriga rötter och verksamhet i 43 länder. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EuroMaint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera