1515
Annons

EBM lägger ned förundersökning mot Mantex ordförande

Ekobrottsmyndigheten har beslutat lägga ner förundersökningen mot Mantex styrelseordförande Per Grunewald rörande misstänkt insiderbrott. 

Beslutet tas då myndigheten ”saknar anledning att anta att brott förövats”, enligt ett pressmeddelande från Mantex, verksamt inom röntgenbaserad mätteknik för biomassa.

Per Grunewald, 68-årig ordförande i Mantex sedan 2016, delgavs misstanke i oktober förra året, vilket Di och Direkt då skrev om.

Exakt vad misstankarna bestod av framgick inte.

”Mantex har i nuläget ingen detaljerad och konkret information kring vad som ligger bakom polisens misstanke eller eventuella konsekvenser av den påstådda överträdelsen. Företrädare för bolaget har hörts upplysningsvis i ärendet. Under tiden polisutredningen pågår kommer Håkan Johansson, styrelseledamot i Mantex, att leda styrelsens arbete. Mantex kommer att samarbeta fullt ut med myndigheten”, skrev Mantex i samband med misstankarna.

Per Grunewald har såvitt känt inget eget aktieägande i Mantex, vars hemsida inte innehåller några upplysningar om styrelseledamöternas ägande. I bolagets senaste prospekt, som är från juni 2020 (pdf) anges hans aktieägande till 4,35 miljoner aktier via Pegroco Invest där Per Grunewald då uppgavs äga 6 procent.

Pegroco var fram till våren 2021 Mantex största ägare, men sålde därpå av i omgångar enligt Holdings, framför allt 14 miljoner aktier eller cirka 15 procent av bolaget, under det andra kvartalet 2021. Aktiekursen hade dessförinnan rusat; enligt Infront från drygt 25 öre till som mest 4,70 kronor under våren 2021. Numera är Pegroco Mantex 29:e största ägare med 0,25 procent av bolaget, enligt Holdings.

Under den tid som förundersökningen pågått har Håkan Johansson, styrelseledamot och största aktieägare, lett styrelsens arbete.

Mantex omsatte 35.000 kronor under det första kvartalet 2022, en nedgång från 53.000 kronor under samma period förra året. Rörelseresultatet uppgick till minus 7,1 Mkr varav 2,9 Mkr utgjordes av aktieägartillskott till Andritz Technologies AB. Motsvarande period förra året var rörelseförlusten mindre, 2,7 Mkr.


Oron bromsar båtfesten: ”Har börjat bubbla”

Marknaden för fritidsbåtar har varit glödhet under de senaste åren, men nu kommer signaler som kan tyda på en begynnande avkylning. På Blocket noteras betydligt färre annonser och längre försäljningstider. Priserna ligger fortfarande kvar på höga nivåer – men framtiden är oviss.

”Siffrorna är från maj, och nu har det börjat bubbla ännu mer om inflation och stigande räntor”, säger Blockets fordonsexpert Marcin Stepman.

Småbåtar i Mälaren.
Småbåtar i Mälaren.Foto:Christine Olsson/TT
Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.
Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.Foto:Andreas Äijä

Intresset för fritidsbåtar nådde nya höjder när pandemin förändrade svenskarnas konsumtionsmönster och semestervanor. Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket, berättar att intresset aldrig har varit så stort som i början av 2020 – och menar att försäljningen fortfarande är intensiv. 

”Många skaffade båt då och tänkte nog byta upp sig nu, men komponentbrist och fraktproblem på den globala marknaden gör det svårt. Tillgången på nya båtar är väldigt låg, vilket gör att många väljer att behålla sin båt. Det minskar utbudet och driver upp priserna.”

Intresset för segelbåtar tycks ha nått sin kulmen under 2020, till skillnad från suget efter motorbåtar som har varit mer ihållande. Men nu kommer tecken på att aktiviteten på marknaden börjar sakta ner. På sistone har försäljningshastigheten för både motorbåtar och segelbåtar sjunkit; i maj 2020 såldes 47 procent av motorbåtarna inom en vecka. Motsvarande siffra för maj 2022 låg på 26 procent. 

Samtidigt har antalet annonser minskat kraftigt under de senaste två åren; för segelbåtar ligger nedgången i det avseendet på nästan 21 procent.

Medianpriserna på både motorbåtar och segelbåtar är dock fortfarande starka och har ökat jämfört med maj 2020, även om priserna på segelbåtar har gått ner något under det senaste året.

”Man håller i båtarna längre, kanske för att man har beställt en ny båt som försenas till följd av de långa leveranstiderna. Det resulterar i ett lägre utbud vilket skapar en inlåsningseffekt med färre annonser och färre transaktioner”, säger Marcin Stepman på Blocket.

Han tror även att försäljningshastigheten kan påverkas av den allmänna uppfattningen att sämre tider står för dörren, samt oron kopplad till högre räntor och skenande drivmedelspriser.

”Siffrorna är från maj, och nu har det börjat bubbla ännu mer om inflation och stigande räntor. Det kan leda till att man behåller sin båt i stället för att byta den”, säger Marcin Stepman.

”Drivmedelspriserna påverkar såklart också om man vill uppgradera till en större båt, eftersom kalkylen förändras när en liter diesel börjar närma sig 30 kronor.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?