EBM gör razzia mot Starbreeze huvudkontor

Ekobrottsmyndigheten genomförde på onsdagsmorgonen ett tillslag mot spelbolaget Starbreeze huvudkontor i centrala Stockholm.

Bakom räden ligger misstankar om grovt insiderbrott.

På bilden syns personal från EBM utanför Starbreeze huvudkontor i centrala Stockholm.
På bilden syns personal från EBM utanför Starbreeze huvudkontor i centrala Stockholm.Foto:JONAS ENG
Flera beslagtagna föremål bars ut från kontoret.
Flera beslagtagna föremål bars ut från kontoret.Foto:JONAS ENG

På onsdagsmorgonen slog Ekobrottsmyndigheten, EBM, till mot det krisande spelbolaget Starbreeze STAR B +1,91% Dagens utveckling huvudkontor. Civilklädda poliser tog sig då in i företagets lokaler på Regeringsgatan i centrala Stockholm, och ett par timmar senare lämnade de med ett antal beslagtagna föremål, däribland en dator.

Samtidigt kom det in handlingar till Stockholms tingsrätt där det framgår att en person -  identiteten är belagd med sekretess -  är misstänkt för insiderbrott och därför har fått en offentlig försvarare.

EBM bekräftar för Di att det pågår en förundersökning om misstänkt grovt insiderbrott i Starbreeze.

"Finansmarknadskammaren har i dag genomfört flera husrannsakningar gällande misstankar om grovt insiderbrott med kopplingar till spelbolaget Starbreeze. En av husrannsakningarna har genomförts på Starbreeze kontor i centrala Stockholm. En person är frihetsberövad", uppger Niklas Ahlgren, presstalesperson på EBM, för Di.

Förundersökningsledare är chefsåklagare Thomas Langrot.

"Det pågår en förundersökning med anledning av de artiklar som har figurerar i massmedia. Det är bland annat de artiklar som ni har tagit fram", säger han.

Han bekräftar att en person är gripen som misstänkt för grovt insiderbrott i Starbreeze, men vill inte uppge vem.

Två höga chefer sålde nyligen stora mängder aktier i Starbreeze. Det handlar om Bo Andersson Klint, som i måndags avgick som vd, och den avgående finanschefen Sebastian Ahlskog.

I mitten av november sålde Sebastian Ahlskog hela sitt innehav i Starbreeze för totalt 3,3 miljoner kronor. Vid ungefär samma tidpunkt sålde Bo Andersson Klint aktier för totalt 18,6 Mkr.

Affärerna gjordes på aktiekurser runt 4-6 kronor. Sedan dess har Starbreeze vinstvarnat för 2019, initierat kostnadsbesparningar, bytt vd samt ansökt, och beviljats, företagsrekonstruktion med anledning av likviditetsbrist. Dessa händelser har fått aktiekursen att falla 75-80 procent jämfört med de kurser som cheferna sålde på.

Starbreeze ir-chef Ann Charlotte Svensson har tidigare bekräftat för Di att Bo Andersson Klint och Sebastian Ahlskog var upptagna i den loggbok för insiderinformation som upprättades den 15 november, enligt företagets uppgifter med anledning av interna diskussioner om ett eventuellt vd-byte samt eventuella kostnadsbesparningar. Informationen offentliggjordes senare i pressmeddelanden den 3 december respektive den 23 november, enligt vad Starbreeze har rapporterat till Finansinspektionen.

Både Bo Andersson Klint och Sebastian Ahlskog sålde aktier den 15 november, det vill säga samma dag som de enligt Starbreeze fördes in i den interna loggboken för insiderinformation. Bo Andersson Klint sålde även aktier även efter detta datum, men vad gäller hans försäljningar har Starbreeze uppgett att det handlade om tvångsförsäljningar av banken.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?