1515

E-handlare slåss mot växande klimatbov: ”Är det verkligen rimligt?”

Returer, luftiga emballage och fossila transporter gör den snabbt växande e-handeln till en galopperande klimatbov. Nu tar den nystartade organisationen Hållbar e-handel såväl e-handlarna som transportörerna i handen för att skapa en mer hållbar bransch. 

Foto:TT
Patrik Rees.
Patrik Rees.
Sanna Thurdin.
Sanna Thurdin.

”Fri frakt och fria returer, är det verkligen rimligt?”

Den retoriska frågan ställs av Patrik Rees, en av pionjärerna inom svensk e-handel. Tillsammans med Anders Falk grundade han det numera börsnoterade Bygghemma, en av Nordens största nätbutiker inom byggvaror, hem och trädgård, redan 2006. 

Med bas på Gotland driver han nu private equity-firman Eastcoast Capital och e-Business Partner med innehav som Snusbolaget, Proteinbolaget, Babyland och Bole. 

I februari i år valdes han till ordförande i den nybildade organisationen Hållbar e-handel med målet att göra det lättare för konsumenterna att göra hållbara val i logistikkedjan från köp till leverans. 

”Vi har tagit fram ett helt nytt program där e-handlare kan certifiera en eller flera personer på företaget efter en utbildning där deltagarna får kunskap och verktyg för att leda det långsiktiga hållbarhetsarbetet på sina företag”, förklarar Patrik Rees. 

Sanna Thurdin är affärsutvecklingschef på kunskapsplattformen Ehandel och en av initiativtagarna till den nya organisationen som bygger på medlemskap.

”Den är icke vinstdrivande. Medlemsavgifterna kommer att gå tillbaka in i organisationen och användas för att köpa tjänster”, säger Patrik Rees. 

Ett av de viktigaste målen för den nya organisationen är att få ned returgraden i branschen. 

”Vi vet att den är väldigt hög. Men här måste branschen ställa sig bakom initiativ för att bryta det beteendemönster som skapats och avstå från att uppmuntra till returer.”

En annan av de stora utmaningarna i branschen är alldeles för skrymmande och luftiga emballage. 

”Vi har fulla lastbilar men luft i emballagen. Vi behöver också titta på materialet i emballagen så att det består av mer returplast och andra återvunna material.”

Sist men inte minst måste frakten bli mer hållbar, menar Patrik Rees. 

”Transportdelen måste produktifieras så att kunderna ges olika möjligheter att välja och blir mer eftertänksamma. Om du ska vara med i Hållbar e-handel ska du ha ett hållbart fraktalternativ högst bland valen. Man kan också hitta sätt att dela sitt fraktval i sociala medier så att kunderna kan känna sig stolta över att de valt en klimatsmart leverans.”


Innehåll från Binary BrainsAnnons

Så blir ni experter på er efterfrågan – med lättintegrerad prediktiv analys

Jacob Kihlbaum, vd för Binary Brains.
Jacob Kihlbaum, vd för Binary Brains.

Inom handeln finns många komponenter att förhålla sig till för att kunna driva en tids- och kostnadseffektiv verksamhet och samtidigt vara hållbar. Därför finns Binary Brains, som med prediktiv analys och intelligenta prognoser hjälper företag att kontinuerligt optimera sin verksamhet genom att få bättre koll på utbud och efterfrågan.

När Binary Brains grundades 2018 såg teamet, som bland annat bestod av vd:n Jacob Kihlbaum, en möjlighet i att på ett mer effektivt sätt förutsäga vad som kommer att säljas med hjälp av prediktiv analys. På så sätt går det att optimera bland annat produktion, inköp, lager och personal för en så effektiv verksamhet som möjligt.

– Merparten av alla bolag arbetar redan i dag med prognoser men av ett mer traditionellt slag. Då har man kanske analytiker med bred branschkunskap som analyserar historiska försäljningsmönster för att förutspå kommande år. Intelligenta prognoser är i stället ett uttryck som vi själva myntat där prognoserna är datadrivna och kan bedöma hur försäljningen mer exakt kan komma att se ut – och detta görs genom prediktiv analys. Ju bättre prognoser desto fler optimeringar kan man göra, förklarar han.

Förutse oförutsedda förändringar – kombinationen av data är viktig

Prognoserna i sig är en viktig utgångspunkt för att på en strategisk nivå kunna förstå vad det är som driver efterfrågan. Det Binary Brains gör är att ta emot kundens försäljningsdata, samt eventuellt även marknadsföringsdata, och adderar därefter extern tredjepartsdata. Denna externa data är en samling värden som kan påverka försäljning och efterfrågan i olika riktningar på grund av olika kombinationer sinsemellan varandra; väder, närliggande evenemang, datum med flera. Slutprognosen autokorrigerar sig själv såväl på kort som på lång sikt och integreras direkt in i de system kunden redan använder och investerat i.

Enkel integrering i befintliga system

De insikter man får från prognoserna gör det enklare att anpassa produktion eller inköp, något som leder till mindre överproduktion och lägre lagerkostnader. Färre överflödiga varor behöver reas ut och färre färskvaror kasseras som passerar bäst före-datum. Detta resulterar i att företag blir mer lönsamma och hållbara i både arbetssätt och slutresultat.

– Vi har partners som hanterar logistiksystem, kassasystem och personalhanteringssystem. Ifall en kund använder något vi inte redan har tillgång till kan vi ta kontakt med de som tillhandahåller systemet man vill integrera mot och projektleda hela den processen. Samarbetet slutar inte heller efter att vi integrerat systemen, vi finns med hela tiden och arbetar aktivt med att underhålla och optimera prognoserna så att de fortsätter vara aktuella och fungera smidigt, avslutar Jacob Kihlbaum.

Om Binary Brains

Grundat: 2018
Antal anställda:16
Produkt: Lättintegrerade intelligenta prognoser som förutser efterfrågan med hjälp av intern data, tredjepartsdata och artificiell intelligens, utvecklat för butiker, e-handel och system inom supply chain management.

Läs mer på binarybrains.ai 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Binary Brains och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?