ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Handel

E-handlare slåss mot växande klimatbov: ”Är det verkligen rimligt?”

  • Foto: TT
  • Patrik Rees.
  • Sanna Thurdin.

Returer, luftiga emballage och fossila transporter gör den snabbt växande e-handeln till en galopperande klimatbov. Nu tar den nystartade organisationen Hållbar e-handel såväl e-handlarna som transportörerna i handen för att skapa en mer hållbar bransch. 

”Fri frakt och fria returer, är det verkligen rimligt?”

Den retoriska frågan ställs av Patrik Rees, en av pionjärerna inom svensk e-handel. Tillsammans med Anders Falk grundade han det numera börsnoterade Bygghemma, en av Nordens största nätbutiker inom byggvaror, hem och trädgård, redan 2006. 

Med bas på Gotland driver han nu private equity-firman Eastcoast Capital och e-Business Partner med innehav som Snusbolaget, Proteinbolaget, Babyland och Bole. 

I februari i år valdes han till ordförande i den nybildade organisationen Hållbar e-handel med målet att göra det lättare för konsumenterna att göra hållbara val i logistikkedjan från köp till leverans. 

”Vi har tagit fram ett helt nytt program där e-handlare kan certifiera en eller flera personer på företaget efter en utbildning där deltagarna får kunskap och verktyg för att leda det långsiktiga hållbarhetsarbetet på sina företag”, förklarar Patrik Rees. 

Sanna Thurdin är affärsutvecklingschef på kunskapsplattformen Ehandel och en av initiativtagarna till den nya organisationen som bygger på medlemskap.

”Den är icke vinstdrivande. Medlemsavgifterna kommer att gå tillbaka in i organisationen och användas för att köpa tjänster”, säger Patrik Rees. 

Ett av de viktigaste målen för den nya organisationen är att få ned returgraden i branschen. 

”Vi vet att den är väldigt hög. Men här måste branschen ställa sig bakom initiativ för att bryta det beteendemönster som skapats och avstå från att uppmuntra till returer.”

En annan av de stora utmaningarna i branschen är alldeles för skrymmande och luftiga emballage. 

”Vi har fulla lastbilar men luft i emballagen. Vi behöver också titta på materialet i emballagen så att det består av mer returplast och andra återvunna material.”

Sist men inte minst måste frakten bli mer hållbar, menar Patrik Rees. 

”Transportdelen måste produktifieras så att kunderna ges olika möjligheter att välja och blir mer eftertänksamma. Om du ska vara med i Hållbar e-handel ska du ha ett hållbart fraktalternativ högst bland valen. Man kan också hitta sätt att dela sitt fraktval i sociala medier så att kunderna kan känna sig stolta över att de valt en klimatsmart leverans.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer