ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

E-handelstrion knyter upp fler unga till slipsmodet

  • Tierooms grundare: Niklas Andersson, Louise Ferlin och Christian Andersson. Foto: Jack Mikrut
  • Försäljningen av flugor ökar. Foto: Jack Mikrut
  • Slipsarna ligger prydligt sorterade på hyllorna. Foto: Jack Mikrut
  • Niklas Andersson, vd för Tieromm, kollar vad som passar till vitt. Foto: Jack Mikrut

I ett allt hårdare företagsklimat har Niklas Andersson de senaste tio åren lyckats öka omsättningen med i snitt 40 procent varje år. Entreprenören, som huvudsakligen säljer egendesignade slipsar via nätet, förklarar varför:

”Vi vet vad vi säljer. En framgångsfaktor för oss har varit att inte gå utanför vår nisch.”

Entreprenörsuget väcktes tidigt hos Niklas Andersson, som redan i gymnasiet drev ungdomsföretag. Han och en vän hade upptäckt att det var billigt att köpa slipsar från Kina, och att slipsarna gav en god marginal. Efter fyra år sålde de bolaget. Kompisen ville ut och resa samtidigt som Niklas Andersson också ville göra något annat. 

”Då stack jag till Kina för att kolla på olika utställningar, i syfte att få inspiration till ett nytt projekt. Jag tog hem rullskridskor, maskiner och en massa annat”, säger han.

Niklas Andersson insåg tidigt att e-handeln skulle komma att bli än mer populär. Han bestämde sig för att göra ett ytterligare ryck och hittade tillbaka till just slipsar.

”Kunskapen hade vi redan och min sambo Louise var och är inköpsexpert. Brorsan Christian har mycket hög kompetens inom webbutveckling, så vi tre satsade allt.”

Lägenheten belånades och fick användas som lager till cirka 200 olika sorters slipsar.

”Vi tog inte ut någon lön från Tieroom och jag fick extraknäcka som lastbilschaufför nattetid för att kunna investera mer pengar i bolaget.”

Efter en rad olika lagerlösningar hittade de till sist en lämplig, stor lokal i Uppsala – tio minuter från hemmet. 

”Det var en otroligt bra känsla när vi slutligen kunde flytta ut produkterna från vårt hem, och börja leva normalt igen. Sedan kändes det också lyxigt att ha ett kontor att gå till”, säger Niklas Andersson.

Lokalen är fylld med främst egendesignade slipsar, flugor, scarves, bröstnäsdukar och slipsnålar som tillverkas i Kina och Italien. 

”Trenden att bära slips har avtagit de senaste åren, åtminstone vad gäller den svenska marknaden. Samtidigt har intresset för flugor och bröstnäsdukar ökat. Vi säljer till nio olika länder i dagsläget och särskilt till Storbritannien, där används just slipsen flitigt i många olika yrken”, säger Niklas Andersson.

Tieroom står sig förhållandevis starkt jämfört med liknande detaljhandelsbolag. Enligt statistik från kreditinformationsbolaget UC ökade konkurserna inom detaljhandeln med 12 procent i oktober, jämfört med samma period i fjol.

”En av våra största konkurrenter är Neckwear, som likt oss säljer bland annat slipsar och flugor men också betydligt fler olika produkter. Vi skiljer ut oss på så sätt att vi har specialiserat oss på färre produkter”, säger brodern Christian Andersson.

Om Tieroom hade satsat på ett bredare sortiment, likt många andra inom samma bransch, hade de blott varit ett bolag i mängden, påpekar Christian Andersson.

”Vi vet vad vi säljer. En framgångsfaktor för oss har varit att inte gå utanför vår nisch. Louise har en väldigt bra fingertoppskänsla, hon vet vad vi ska ta in”, säger Niklas Andersson. 

Slipsar är mest populära vid högtider och särskilt vid just bröllop, berättar grundarna.

”Mellan april och september är vår högsäsong. Vid begravningar och studentexamen vänder sig också många till oss”, säger Christian Andersson.

Tieroom fick genomlida sin hittills största motgång i våras när det var dags att uppdatera hemsidan. Christian Andersson, som har magisterexamen i datavetenskap, stod tidigare själv för all form av webbutveckling men till slut räckte inte tiden till.

”Vi hyrde in konsulter och tänkte att uppdateringen skulle göras innan bröllopssäsongen sparkade igång - men det gick inte alls som vi tänkt oss, sidan blev långsam och sämre”, säger Christian Andersson.

Konsekvenserna blev då att omsättningen minskade under en tid med uppåt 30 procent och hela kalaset kostade bolaget drygt 2 miljoner kronor. 

”Lärdomen är att det inte finns billiga konsulter om man vill få ett jobb väl gjort, men också vikten av sajtens användarvänlighet. Satsa mycket på webbsidan och våga växa försiktigt”, säger Christian Andersson.

Tieroom har som mål att nå en försäljning om 20 Mkr nästa år. I spåren av att den yngre generationen blivit allt mer modemedveten ser grundarna positivt på framtiden.

”Bland särskilt unga personer ser vi en ökande efterfrågan på våra produkter. Många som är aktiva på Instagram kör på gentlemannastuket, där bland annat slips och flugor ingår”, säger Christian Andersson. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer