Annons

E-handelsjätten vill sälja varor direkt i butik – testar i Sverige

Wish satsar på att e-handelsjättens toppsäljande varor ska finnas tillgängliga i fysiska butiker.

Först ut i Sverige är skånska Eslöv.

”Vi menar att man inte ska behöva bo i en storstad för att få tag på det man behöver”, säger Wishs Nordenchef.

Foto:Andrew Harrer/Bloomberg

På Stora torg i lilla Eslöv fortgår handeln som vanligt i den handfull butiker som ligger där. Bortsett från i godis- och tobakshandeln Godis Wonderland, där Sveriges första Wish-ombud finns. Nu kan Eslövsborna handla de så kallade Kinapaketen direkt över disk.

”Jag fick frågan från My Way som min butik tillhör. Och jag har både plats och larm. Jag har inget att förlora på det”, säger Ali Ali, Sveriges första Wish-ombud.

Hösten 2017 hade amerikanska Wish 1,7 miljoner svenska kunder, och enligt Postnord anlände dagligen 150.000 paket från Kina till Arlanda, majoriteten från Wish. Detta ledde till att Postnord införde en avgift på paket från Kina, något som senare togs bort från Wish-paketen efter ett avtal mellan företaget och Postnord. Trots detta har inte handeln kommit upp i samma nivåer som tidigare. Nu väljer företaget att satsa lokalt.

”Vi ser i USA att sju av tio butiker som öppnar är så kallade dollar stores, vilket visar på att det finns ett stort intresse för prisvärda och lokalt tillgängliga varor”, säger Håvard Stjernen, Nordenchef för Wish.

Idén bakom Wish local, som det nya konceptet kallas, är att förbättra logistiken för kunderna. De kan se i appen vilka produkter som finns tillgängliga lokalt, klicka hem dem och sedan hämta ut dem direkt. Vilka produkter som erbjuds baseras på vilka av företagets över 180 miljoner varor som går bäst på den lokala marknaden. För varje vara som säljs går 0,5 euro till handlaren.

”Om du köper något som är populärt kan du hämta det i butik redan samma dag. Och för butikerna betyder detta fler kunder, då vi tar kunderna från online till offline. Det vi sett är att när en kund går in i en butik för att hämta produkter så köper de också i snitt en vara ur butikens övriga sortiment”, säger Håvard Stjernen.

Några veckor har gått sedan Eslöv fick ett Wish-ombud, men handeln går fortsatt blygsamt.

”Vi provar så får vi se hur det går. Jag tror att det är bra för Eslöv med den här typen av tjänst”, säger Ali Ali.

Eslöv var först ut i Sverige, följt av Karlskrona och på Odenplan i Stockholm. De närmsta veckorna kommer ytterligare 20 butiker erbjuda tjänsten, och över 200 har ansökt om det.

Konceptet lanseras i hela Europa. Sverige var först av de nordiska länderna, men finns redan i Italien, Tyskland, Nederländerna och Frankrike.

”Vår plattform är väldigt populär bland folk i hela Sverige. Vi menar att man inte ska behöva bo i en storstad för att få tag på det man behöver. Därför kändes det naturligt att börja i Eslöv”, säger Håvard Stjernen.

Hur tjänsten kommer att påverka handeln i Eslöv återstår att se. Men en kund kan i alla fall Ali Ali räkna med:

”Min fru handlade redan mycket där. Så hon blev glad för det här”, säger han.

Innehåll från StocksholmAnnons

Slå börsen genom momentumstrategin – och en algoritm

Kristjan Kullamägi, CIO, Pablo Ivulic, CTO, Levi Mårten, VD.
Kristjan Kullamägi, CIO, Pablo Ivulic, CTO, Levi Mårten, VD.Foto:Ida Lundkvist

Glöm kvartalsrapporterna – titta på aktiens prisutveckling i stället. Uppmaningen kommer från fintechbolaget Stocksholm, som vill hjälpa vanliga människor att fånga in trendande aktier och slå börsen genom en algoritm.

Fundamentala data, som kvartalsrapporter, används ofta som beslutsunderlag vid aktiehandel. Stocksholms Levi Mårten och Kristjan Kullamägi sätter likhetstecken mellan denna data och gamla nyheter – och slår ett slag för att titta på en specifik faktor i stället. 

– Folk gillar att köpa det som i stunden är hajpat. Därför är prisutveckling ofta en bättre indikator än fundamentala data. Det är just prisutveckling som är grunden för momentumstrategin, som vi menar är den starkaste vägen mot finansiell frihet, säger Kristjan Kullamägi, investeringschef på Stocksholm. 

Automatiserad lösning

Momentumstrategin är en kvantitativ, långsiktig strategi som bygger på trendföljande. Stocksholm har tagit fram en algoritm som tillgängliggör strategin även för småsparare. Den skannar igenom börsen och fångar in aktier som har haft en god prisutveckling de senaste tre och sex månaderna. Det handlar alltså om att hitta aktier som har potential att fortsätta sticka uppåt, köpa och sedan ombalansera portföljen med jämna mellanrum.

– Kortfattat handlar det om att vara där pengarna flödar. Därför är det viktigt att sälja av om trenden avtar. Vi människor tenderar att hålla i förlorare medan vi väntar på att de till slut ska vända uppåt. Därför har vi lagt till en stop-loss-funktion, vilket innebär att algoritmen säger till våra användare när det är dags att sälja av, säger Kristjan Kullamägi. 

Nyfiken på momentumstrategin? Ta reda på mer här. 

Skalar bort mänskliga fel

Algoritmen tar hänsyn till prisutveckling, men också hur mycket en aktie handlas under en viss period. Om aktien inte handlas även om den till synes har momentum är det en varningsflagga. Att göra den här typen av avvägningar kan vara knepigt för den enskilda investeraren, men desto lättare för en algoritm.

– Med en algoritm skalar man bort den mänskliga faktorn. Det finns såklart fundamentala investerare som lyckas slå börsen, men majoriteten misslyckas. Vi vet att det här är ett bättre investeringsalternativ för väldigt många människor, säger Levi Mårten, vd på Stocksholm.

Läs mer om Stocksholm.  

Om Stocksholm 

Stocksholm grundades 2017 av tre vänner – Levi Mårten, Kristjan Kullamägi och Pablo Ivulic. Deras vision är att hjälpa människor att nå finansiell frihet genom att investera i aktier. Missionen är att åstadkomma detta genom automatisering av aktiehandel enligt momentumstrategin. 

 

Mer från Stocksholm

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stocksholm och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera